Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

96 Golf. Automatolje i kjølevæske?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte for nokre veker sidan ein 1.6i Golf 1996 med automat (01M). Den funka heilt fint i nokre dagar før eg plutseleg fekk problem med automatkassa. I forbindelse med detta problemet dobbelsjekka eg motorrommet, og la merke til at det hadde danna seg eit tjukt lag med "krem" i kjølevatnbehaldaren. (på bildet under til venstre har eg piska litt for å få fram konsistensen av "kremen")

post-70145-1247165219_thumb.jpg post-70145-1247165157_thumb.jpg

Faktisk hadde mengda kjøleveske (inkludert "kremen") auka, og gjekk heilt opp til korken. Detta førte til at når eg skrudde av korken første gong "tøyt" det ut med kjølevatn/krem.

post-70145-1247165305_thumb.jpg

Fekk ein mekanikar til å sjå på "kremen", og han sa toppakningen var gåen. Ein annan mekanikar som såg på automatkassen sa den hadde lekt olje, og etterfyllte olje for meg. (automatoljen hadde klar, gullaktig farge)

Men kan det henda at desse 2 problema er eit og same problem? Ser det går slangar frå kjølevæskebehaldaren og inn i girkassa. Kan det henda automatolja lekker inn i kjøleveska, og skaper kremfarge i kjølevæska?

post-70145-1247165351_thumb.jpg

Er ingen lokale verkstadar som har peiling på automat i lokalområdet, så vil høyra dykkar meining før eg foretar meg noko som helst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kan det henda at desse 2 problema er eit og same problem?

Nei, det er ingen mulig måte at gearolje kommer over i kjøleveske.

Ser det går slangar frå kjølevæskebehaldaren og inn i girkassa.

Tror nok det beste er å spandere noen kroner på et besøk hos et VW verksted.

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Nei, det er ingen mulig måte at gearolje kommer over i kjøleveske.

Det er det vel det? Jeg tipper du har en liten oljekjøler i forbindelse med radiatoren din. Der kan det lekke olje over i kjølevæska (eller motsatt). Om dette er problemet hos deg er jo ikke godt å si. Hvordan ser det ut under lokket til oljepåfyllinga på motoren? Og selve motoroljen, hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar

motorolja ser heilt fin ut. Oljenivået har heller ikkje sunke siden eg fekk bilen (som var før problema starta). Dessuten ville vel kjølevæska vore brun dersom det var motorolje i den?

Som eg vise på siste bildet går det slangar ner i girkassen. Dersom eg klemme på dei ser eg at kjølevæskenivået foradrar seg i tanken.

Endret av Sofakommandanten
Lenke til kommentar
Som eg vise på siste bildet går det slangar ner i girkassen. Dersom eg klemme på dei ser eg at kjølevæskenivået foradrar seg i tanken.

Da har jo du temmelig garantert en lekkasje i radiatoren, om du har en radiator som er felles for både girolje og kjølevann. På min bil, som er en Opel, har jeg også en slik radiator, som tar seg av kjøling av både automatoljekjøling og kjølevann.

Følg slangene fra radiatoren din. Går både girolje-slangene og kjølevanns-slangene inn på samme radiator, har du funnet feilen med stor sannsynlighet :)

Hvorvidt om du må bytte hele radiatoren, eller om det er noen pakninger, eller at den kan repareres, må du nesten få sjekket. Her i Bergen har vi et eget radiatorverksted, som er flinke til å lappe sammen radiatorer til en hyggelig penge, istedet for å måtte kjøpe helt ny. Anbefaler deg ikke å kjøpe brukt radiator (om den ikke er overhalt av radiatorverksted), siden dette trolig er en feil som kommer på en godt brukt radiator.

En annen ting: Du fikk trøbbel med automatkassen sa du. Som det høres ut så har automatoljen gått inn i kjølevæsken, og ikke omvendt? MEN, om du har fått kjølevæske inn i automatoljen er det ytterst viktig at du ikke kjører med bilen! På et merkeverksted vil de nok normalt si at både radiator og automatkassen må byttes. Automatkassen tåler IKKE at det er kjølevæske i oljen, og problemet med automatkasser er at når du bytter oljen, så får du ikke byttet all oljen, bare knapt halvparten. Derved ligger det igjen masse olje/kjølevæske, som vil drepe kassen på kort tid. Derimot finnes det noe automatverksteder som har utstyr til å bytte all oljen i kassen (dvs de flusher kassen med masse olje, med et spesielt utstyr), som kan redde kassen.

På min Opel, i den grad radiatoren svikter på disse, kommer det kjølevæske inn i automatkassen, og da er løpet kjørt, om en ikke oppdager det veldig raskt og får flushet kassen med ny frisk olje.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

sånn eg ser er det same kjølevæska som renn gjennom motoren som renn gjennom girkassen. altså same radiator.

Trur eg har vore heldig og at olja berre har lekke ein vei, då automatkassa funka utmerka etter påfyll 2-300km før den gradvis vart verre.

(første symptom var at den "slurte" dei første minutta, fram til girkassen blei varm og olja utvida seg)

Ska ringa vw verkstad i morgon å forhøyra meg om teorien min kan vera rett, og kva som må gjerast for å fiksa + at eg skal tappe ut olje for å sjå etter kjølevæske

Endret av Sofakommandanten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...