BjørnÅgeS Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Som topic sier er jeg sterkt i tvil hvilket av disse jeg skal anskaffe. Jeg ønsker meg et objektiv som er skarpt og gir meg muligheter til å eksperimentere mer med dybdeskarphet enn de objektiver jeg har nå. Har lest tester av alle objektivene. Det virker som om sigma er skarpere enn canons 50mm, men mange sliter med frontfokus. Canons 50mm oppnår ikke full skarphet før den blendes ned til 2.8, og da blir den jo svært nær min 60mm macro. Var innom en butikk for å teste objektivene på mitt hus. Butikken hadde kun ett av hvert objektiv inne og typisk nok hadde sigmaen frontfokus og canon var litt soft. Pga av dette heller jeg mer mot Canons 85mm 1.8, men er redd denne blir i trangeste laget på et 40D. På den annen side er det kanskje dette objektivet som kan gi mest kreativitet mht dybdeskarphet i forhold til de objhektiver jeg har fra før. Erfaringer/synspunkter mottas med takk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) I og med at du allerede har 30mm og 60mm, ville jeg ha gått for 85mm. Et helt nydelig objektiv. En kamerat har det og jeg har veldig lyst på det selv. Edit: De to andre er jo gode objektiver, de også. Jeg ville nok ha gått for sigmaen av de to, men som sagt mener jeg 85mm passer bedre inn i objektivparken din. Endret 9. juli 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 85mm blir for trangt til allminnelig bruk, men det syns jeg også 50mm blir. Du har Sigma 30mm f1.4 som er en fantastisk normal til kamera med 1,5/1,6-cropsensor. Samtidig har du EF-S 60mm f2.8 macro, som ved siden av å være en knallbra macroobjektiv også er et knivskarpt portrettobjektiv. Jeg ville også satsa på 85mm f1.8. Dette er jo det perfekte objektiv til litt avstandsportretter, headshots, konsertbilder og generelt alt av bilder i litt dunkel belysning der det kreves litt avstand. Mao. der Sigmaen blir for kort, og 60mm blir for lyssvak (og litt for kort). Lenke til kommentar
ramses Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Som topic sier er jeg sterkt i tvil hvilket av disse jeg skal anskaffe. Jeg ønsker meg et objektiv som er skarpt og gir meg muligheter til å eksperimentere mer med dybdeskarphet enn de objektiver jeg har nå. Har lest tester av alle objektivene. Det virker som om sigma er skarpere enn canons 50mm, men mange sliter med frontfokus. Canons 50mm oppnår ikke full skarphet før den blendes ned til 2.8, og da blir den jo svært nær min 60mm macro. Var innom en butikk for å teste objektivene på mitt hus. Butikken hadde kun ett av hvert objektiv inne og typisk nok hadde sigmaen frontfokus og canon var litt soft. Pga av dette heller jeg mer mot Canons 85mm 1.8, men er redd denne blir i trangeste laget på et 40D. På den annen side er det kanskje dette objektivet som kan gi mest kreativitet mht dybdeskarphet i forhold til de objhektiver jeg har fra før. Erfaringer/synspunkter mottas med takk. Alle de objektivene du nevner er svært gode objektiver. Jeg ville likevel gått for Sigma 50mm, dersom utgangspunktet ditt er å "eksperimentere mer med dybdeskarphet" som du sier. Fordelen med Sigmaen er at den faktisk går å bruke på bl 1,4. Vet at mange er skeptiske til fokus på sigmaer men om dette skulle være et problem så går vel det å justere inn. Mitt eksemplar fokuserer helt greit, ikke like rask som 85mm men det funker bra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 I og med at du allerede har 30mm og 60mm, ville jeg ha gått for 85mm. Et helt nydelig objektiv. En kamerat har det og jeg har veldig lyst på det selv. Edit: De to andre er jo gode objektiver, de også. Jeg ville nok ha gått for sigmaen av de to, men som sagt mener jeg 85mm passer bedre inn i objektivparken din. Jeg tror jeg er enig med deg. 85mm er en kort tele og har mange morsomme bruksområder. Tom Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Takk for innspill, tror nok det blir en 85mm på meg. En kort lyssterk tele kan bli grei å ha dersom barna begynner med innendørsidretter etterhvert som de vokser til. Har vurdert dette lenge nå - så jeg får vel bare bestille:) Lenke til kommentar
eon_no Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg har både Canon 50/1,4 og 85/1,8. Du kommer helt sikkert til å bli fornøyd med 85/1,8. Jeg synes forøvrig at den også har en penere "bokeh" enn 50/1,4, men det kommer vel an på øyet som ser. Som du også sier er den veldig aktuell i forbindelse med unger og sport. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 +1 för 85'ern. Fantastiskt verktyg för porträtt med lite avstånd, men kanske det bästa actionobjektivet jag har haft. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 14. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2009 (endret) Da kom den i hus og måtte bare ta en rask test på f 1.8. Tror jeg vil få mye moro med dette objektivet. La ved testbildet for andre som er interessert. Endret 14. juli 2009 av bjornage12 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Gratulerer med nytt objektiv. Jeg har selv både Canon EF 50mm f/1.4 og 85mm 1.8. Veldig gode objektiver begge to, kanskje spesielt 85-millimeteren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Gratulerer med nytt objektiv. Jeg har selv både Canon EF 50mm f/1.4 og 85mm 1.8. Veldig gode objektiver begge to, kanskje spesielt 85-millimeteren. +1 Her er none bilder fra en av mine første lufteturer med 85mm. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå