Jon Ivar Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Heisann Har ikke skrevet en slik anmeldelse før, men må starte et sted =) Jeg hadde ønsket meg et nytt kabinett da mitt gamle begynte å bli knirkete og gammelt. (dog jeg elsket det høyt i sin tid, farvel til Nexus Breeze for denne gang (og mest sannsynlig i all framtid også)). Har lenge ønsket meg Lia Li da samtlige jeg har forhørt meg hos har lovpriset og rost dette merket i skyene. De fleste tester har også vært mye bra skryt. Etter noen timer med "hm, skal skal ikke" så endte mitt endelige valg på Lian Li V1000Z Det gikk noen dager, og så kom pakken, til stor begeistring. Pakken veide ca 10 kg +/- så måtte ha bil til å frakte den.Da jeg kom hjem pakket jeg det ut som en 7 åring på julaften. Neida, ikke fult så ivrig, men ikke langt ifra. Gleden var langvarig. Alt jeg så og kjente på virket virkelig solid, og jeg fikk et godt smil om munnen. En slags liten skuffelse fikk jeg da vel å merke jeg åpnet esken, for kabinettet var så og si ferdigmontert, så det bydde ikke på noe morsom bygging sånn sett. Derimot måtte jeg demontere litt før jeg fikk på plass delene, mer om dette etterpå. Førsteintrykket er det samme som etterintrykket, Lian Li er faktisk et pent merke. Aluminiumen er ripefri og fin og gjør helhetsintrykket utrolig mye bedre. (den lille skuffelsen av ferdigmontering var blåst vekk for lengst nå) I pakken: Kabinett, ferdig montert, så godt som man kan uten å sette i pc hardware. Løse deler: Ledning til forlengelse av 4 pins hovedkortkontakt samt "buzzer" (noe jeg ikke bruker) To plater, der ene var en forlengelse for PSU(se bilder lengre ned), og en flat plate for vanlig montering 6 stk harddisk håndtak for hot swap diskene (bilder lengre ned) 2 stk kabelholdere, samt alle de nødvendige skruene, pluss noen reserve Det fulgte også med en hendig skrusak for festing av "spacers" på hovedkortbrettet. Låsen på sidedørene er bare en enkel thumbscrew som man skrur og så trekker ut. Da drar man samtidig ut en slags skinne på insiden som holder døren på plass, og døren kan felles ut forsiktig. (alt er forsåvidt "forsiktig" her i gården) Da man tok vekk sidedøren på venstre siden, så den slik ut. Merk, harddisken hadde jeg puttet inn bare for å teste hotswap sporene (var så ivrig...) Med Hot Swap nevnt, så ser den slik ut på dette kabinettet Jeg hadde en 120mm vifte for montering i 5.25" på mitt gamle kabinett, så jeg monterte like godt den også for å "piffe" opp litt... Jeg tok og forskjøv dvd rom åpningen ned fra første til fjerde hakk, men det var litt knot, da designen ikke lot deg ta ut selve dvdrom"døren" uten skruing og knoting. På Høyreside har vi bakplaten til hovedkortet (som jeg trodde kunne taes ut, men dog nei) PSU plassen var for trang i utgangspunkte slik at kablene lå velig tett intil hverandre og i en vinkel som jeg ikke likte godt Jeg monterte derfor på det ekstra dekselet, slik at PSU kom godt ut på baksiden istedet På øverste bildet er det en metall plate som stikker ut, dette er en vifte som suger luften ut via hullene på baksiden av kabinettet. Denne måtte selvfølgelig fjernes før hovedkortet kunne settes inn, og det var gjort ved å skru ut 4 thumbscrews. Over den plassen finner vi en av 120 mm viftene som er montert fra fabrikk Den plugges til 12 volt, og har en 3 trins bryter på baksiden som justerer hastigheten. Forlengelsen plugges i viften i forrige bildet. Det tok litt tid (som noen av dere kanskje vet) å montere hele greien. Men her var jeg kommet godt i gang. Ingen problemer som var verdt å nevne, bortsett fra min egen klomsing. Det er en tilkoblingshub på toppen av kabinettet, den ser slik ut Den har 4 usb, 1 esata, firewire og mic/headset Da var alt kommet på plass, og den var klar for en "oppfyring" Tada! (tenk windows lyd) Sååååå blank og fiiiiiin OPPSUMMERING: De er med blandete følelser jeg oppsumerer. Men i det hele er det veldig veldig bra når jeg først er ferdig med all monteringen. Ps: en del ting vil bli nevnt både i pros og cons, da det finnes flere sider ved enkelte Cons: (tar det dårlige først, det beste er så mye bedre da =) Hadde ikke trengt å koste så mye (men var presang, sånn sett så...) På baksiden av Hotswap'n ble det veldig trangt for ledningne som skal plugges i, her anbefaler jeg STERKT å bruke vinklete sataplugger. Harddiskplassene har ingen form for antivibrasjon, så hvis du har en litt "vill" disk, så vil du nok høre det. Med 5 sata disker nå så hører jeg litt brumming. Viftene bråkte veldig på fullt, blir sjenanse hvis man ikke har skikkelig stereoanlegg Måtte ta av den fremste platen av dvdrommen (der logo står) for at den ikke skulle hekte seg fast i dvddøren i kabinettet på vei inn igjen. Denne dvdluken var dessuten litt knotete å flytte rundt på. Ikke uttrekkbart / løst hovedkortbrett Gummiringene på hjulene sklir ved skyvingen, slik at de kommer ut på kanten, men kan fint taes av og. Pros: Meget meget pent kabinett i veldig fin utførelse. Alluminiumen er meget flott å se på og man får lyst å bare sitte ved siden av pc'n og stirre. Bra med plass og lett å organisere kabler slik at det ser ryddig ut. 3 gode vifter som ikke bråker noe betydelig på lavest hastighet. 6 harddiskplasser orginalt, og med hot swap plate som gjør skifting en lek Låsbare hjul som ser pene ut også Lett tilgjengelig usb/firewire etc Kjapp og enkel åpning av sidedørene En meget sexy dvdrom"dør". Lots of lots of spare screws Hull for vannkjøling på toppen, og de ser bra ut ubrukt Bare helt vannvittig pent å se på nært holdt...! Støynivå? Hmmmmm, tja, er ikke det mest stillegående jeg har hørt, men er jo 4 120 mm vifter, samt psu, cpu og gpu, så man må jo regne med litt susing. Nesten som å høre på en oppvaskemasking på kjøkkenet når man sitteri stuen med dørene lukket... (alt er jo relativt da...) Men kan lett lyddempes hvis man ønsker det, er veldig tilgjengelig med plass for både/enten viftekontrollere eller vannkjøling. Utseende: 20/20 Brukervennlighet: 18/20 Kjøling: 17/20 Lydnivå: 14/20 Pris: 14/20 SCORE: 83/100 Kom gjerne med spørsmål eller kritikk Lenke til kommentar
DubleTruble Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvor mye kostet den? Lenke til kommentar
Jon Ivar Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Hvor mye kostet den? Fikk den i presang, men den lå listet til 1600 tror jeg, på microplex.no Men ser ut til at dem enten ikke har dem lenger, eller har erstatte dem med nyere modeller. Digital Impuls har dem til 2295, men da finnes det sikkert bedre alternativ. Skal jeg skifte en gang i framtiden (noe jeg neppe gjør da men) så ville jeg også vurdert noen av Antec sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå