Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikk 600,- i bot under prøvekjøring av en bil.

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk for snart 2 uker siden 600,- i bot, da jeg prøvekjørte en bil tilhørende en større bilforhandler på Østlandet.

Spørsmålet er om jeg bør betale denne boten, eller om forhandleren vil gjøre dette?

Jeg mener for øvrig at boten ble ilagt urettmessig, da skiltingen var vag, og da det tidligere har vært tillatt å parkere på stedet gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Og dersom du blir tatt i fartskontroll i en 60-sone der det tidligere var 80, er det vel heller ikke du som er ansvarlig :roll:

I ditt konkrete tilfelle, hvem mener du skal betale boten du har fått for å ha feilparkert?

Lenke til kommentar

Det er nok du som skal betale den ja, men spørsmålet er hva som skjer hvis du "driter" i det, da må jo bilforhandleren finne ut hvem som hadde bilen på det aktuelle tidspunktet, noe som jo bør være en enkel sak for dem, men du kan jo håpe (eller få regning med inkassokrav osv)

Lenke til kommentar

Fekk du eksplisitt beskjed frå bilforhandleren om å parkere akkurat der som du fekk bota?

Viss ja, kanskje det er mulig.

Nei: Betal bota.

Større ansvarsfråskrivelse føler eg at ein skal leite lenge etter, du har gjort det og kvifor i h***** skal du ikkje stå til ansvar for dine tabber?

Men korleis ein greier å få parkeringsbot på ein prøvekjøringstur er jo interessant i seg sjølv. "Prøve korleis det var å parkere og forlate bilen?"

Edit:

Sånn by the way, du viste vel ein eller anna form for legitimasjon når du fekk låne bilen, og har dei eit viss kontroll så blir dette notert. så kjem purringa så er det stor sansynligheit for at dei veit akkurat kven som hadde den bilen på det aktuelle tidspunktet. Så ikkje forvent overdådig service neste gang du stikker innom den bilforhandleren.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Men korleis ein greier å få parkeringsbot på ein prøvekjøringstur er jo interessant i seg sjølv. "Prøve korleis det var å parkere og forlate bilen?"

at OP bør betale sin egen bot er en selvfølge, men nå lurer jeg på hvordan du prøvekjører en bil?

og han spør om han bør betale boten, ikke om han er juridisk ansvarlig.. personlig er jeg ikke frekk nok til å lure mine bøter over på andre, men muligheten er der..

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Betal rekninga og send inn klage til trafikketaten. Om saken faller i din favør vil du få tilbakeført beløpet.

Om du ikke betaler må du rekne med å måtte betale for både administrative avgifter (les: videresending av rekning, hva enn det koster) fra bilforhandler og eventuelle ekstrautgifter ved purring fra trafikketaten som kan bli mye dyrere enn 600,-.

Lenke til kommentar

men trafikketaten vet vel ikke annet enn at bilen tilhører forhandleren? vi har jo kjøreseddelen..

er det ikke en mulighet for at butikken bare tar boten som svinn? sikkert noe lett jeg ikke ser her.

betal den dumme boten, du, khvm. :)

Lenke til kommentar
Satser på at butikken tar den jeg ;)

Troll? vanskelig for å tro at noen er så fjerne

hva tror du forhandleren kommer til å gjøre?

jeg lånte en bil fra en forhandler en gang. etter at jeg hadde fyllt bensin på den, greier jeg for første og siste gang i livet mitt, å glemme å betale!

Esso har jo tatt opp hele flausen på video, ser prøveskiltene, kontakter forhandleren, som igjen kontakter meg.

"har du glemt noe i det siste?"

Lenke til kommentar

nei, jeg hadde ikke tatt sjansen.

men dette er litt morsomt allikevel, ettersom jeg ikke har noen tro på at forhandleren gidder å lage sak ut av det. de også risikerer vel at beløpet stiger.

noen ganger møter man rett og slett mennesker man ikke orker å kødde videre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...