hean Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Dette er IKKE en diskusjon om evulosjonsteorien er sann eller ikke for evolusjonsteorien er for meg ett faktum, enkelt å greit! Sto i går kveld og fisket, selvsagt var myggen meget bitevillig men fisken briljerte med sitt fravær. Det fikk meg egentlig til å tenke litt..... Nå er det slik at myggen (hunnen) må ha blod for å kunne drive slekten videre men hvorfor skal den absolutt stikke og legge igjen kløende stikk? Om myggen kunne suge blod UTEN å legge igjen kløende stikk eller at vi merket det, ville ikke det vært beste for begge parter.... Så hvorfor har ikke myggen utviklet seg for å gjøre minst mulig skade når de så frekt forsyner seg? En annen ting er bien, de dør jo faktisk når de skal forsvare seg.... det må jo være den mest udugelige "resultat" evolusjonen har kommet frem til, som om jeg skulle gjort det selv. Er det engentlig slik at insekt er så mange at visse ytre påvirkning fra miljø som ikke påvirker alle ikke påvirker utviklingen i det hele tatt? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Vil bare korrigere litt: Hunnmyggen MÅ ikke ha proteinene i blodet vårt for å få avkom, men blodet vårt bidrar til MYE mer avkom, tror 10000 kontra 100. Hvorfor myggen må etterlate seg kløe, hoven hud og annen faenskap er jeg ikke sikker på. Antar de også bruker dette som forsvarsmekanisme mot dyr som vil spise dem. Men på den annen side tar det en stund før de klør, så jeg vet ikke. Begynte å lure fælt selv nå Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg er ofte blitt stukket av mygg uten å våkne. Så selve stikkingen fungerer vel bra nok - jeg våkner ikke, fast bestemt på at jævelen skal dø. Og er det nå slik at mygg har utviklet seg på ymse vis for å best mulig suge blod fra mennesker? Det høres usannsynlig ut. Ellers kunne jeg vært frekk nok til å antyde at tråden er feilpostet... Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Og er det nå slik at mygg har utviklet seg på ymse vis for å best mulig suge blod fra mennesker? Det høres usannsynlig ut. Nå er vel ikke bare mennesker livsfarlig på små mygg. Ellers kunne jeg vært frekk nok til å antyde at tråden er feilpostet... Man kan vel antyde slik uten å være frekk, en moderator må gjerne flytte tråden om den er feilpostet Det var vel ikke bare myggen jeg tenkte på, det verste tilfellet er vel at bien ikke har klart å utvikle ett forsvar uten å dø selv. Hva om du mistet armen og vitale organer om du skulle slå en fyr i selvforsvar? Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Bier dør ikke bare for moroskyld etter at de har stukket noen. Når bier stikker noen drar brodden med seg organer og muskler. Musklene vil pumpe giften inn i kroppen og gjør et biestikk mer effektivt, bakdelen er selvfølgelig at bien ikke klarer seg uten disse organane og musklene. Som en gruppe gjør dette biene sterkere, og siden bier er så ekstremt avhengige av flokken sin er dette et kompromiss som kommer biene tilgode alikevell. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Bier dør ikke bare for moroskyld etter at de har stukket noen. Når bier stikker noen drar brodden med seg organer og muskler. Musklene vil pumpe giften inn i kroppen og gjør et biestikk mer effektivt, bakdelen er selvfølgelig at bien ikke klarer seg uten disse organane og musklene. Som en gruppe gjør dette biene sterkere, og siden bier er så ekstremt avhengige av flokken sin er dette et kompromiss som kommer biene tilgode alikevell. Det er jo nettopp det jeg sier om ikke like detaljert. Hvorfor har de ikke kunne utvikle en like effektiv måte uten å gi livet bort selv. Humlestikk er verre enn biestikk, likevel surrer humlen videre på sine alt for små vinger etter den har stukket noen. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) godt poeng, men jeg har aldri blitt stukket av bier eller brent av humler så jeg vet ikke hva som er verst, man skulle vel tro at bier var verst? fra Wikipedia: Brodd [rediger] Bare hunner og ikke hanner (dronninger og arbeidere) har en giftig stikkebrodd, som er «omdannet» fra eggleggingsrøret. Den er normalt trukket inn i bakkroppen. Brodden er glatt, uten mothaker, derfor kan samme humle stikke flere ganger i motsetning til honningbiene, som har mothaker så de bare kan stikke én gang. Humlestikket oppleves som en brennende smerte. Denne brennende smerten har resultert i den helt feilaktige påstanden vi av og til hører om at «humlene stikker ikke, de brenner». Men humlene har brodd, og de stikker smertefullt. Men stikket er ikke farlig med mindre man reagerer allergisk. Dersom humlene får være uforstyrret, er de svært fredelige. Endret 9. juli 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Om myggen kunne suge blod UTEN å legge igjen kløende stikk eller at vi merket det, ville ikke det vært beste for begge parter.... Det er ikke sånn det funker det er altid kamp mellom rovdyr og bytte, mellom parasitter og Hosts(vet ikke det norske ordet) Altså mygg vil ha blod fra oss, mennesker(og andre dyr) vil egentlig ikke gi fra seg blodet. At vi får kløe og svelling er ikke myggens feil, det er en imun reaskjon i mennesker. Dette har sikkert flere grunner, men en av dem er enkelt og greit for å fortelle oss at vi har blitt stukket. Akurrat som vi får vondt viss vi prøver å gå på et brukket ben, smerte og ubehag er der for å fortelle oss at noe ikke er som det skal. Dette har kanskje noe med at mygg kan gi deg skadelige parasitter og det er kanskje lurt å vite at man har blitt stukket. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Bier dør ikke bare for moroskyld etter at de har stukket noen. Når bier stikker noen drar brodden med seg organer og muskler. Musklene vil pumpe giften inn i kroppen og gjør et biestikk mer effektivt, bakdelen er selvfølgelig at bien ikke klarer seg uten disse organane og musklene. Som en gruppe gjør dette biene sterkere, og siden bier er så ekstremt avhengige av flokken sin er dette et kompromiss som kommer biene tilgode alikevell. Det er jo nettopp det jeg sier om ikke like detaljert. Hvorfor har de ikke kunne utvikle en like effektiv måte uten å gi livet bort selv. Poenget er at evolusjon aldri har vært en mekanisme som skaper perfekte individer, men som skaper brukbare individer. Det er som bestått/ikke bestått vs karakterer fra 1-6. Som Cyberfrog påpeker lenger oppe, så er myggen langt unna når du begynner å klø. Dermed er kløen ikke en utvelgelsesmekanisme. F.eks. høy lyd er for myggen et mye større faremoment enn kløen. Du klapser mygg du hører, men lydløs mygg merker du ikke så godt før det er for sent. Det med vepser o.l. er annerledes, men igjen er det nok fordi vonde vepsestikk gjør at vi skyr vepser generelt. Altså, selv om enkeltindivider dør, så vil funksjonen være at man holder seg borte fra vepser totalt sett. Kollektivet nyter dermed godt av at enkeltindivider dør. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Bier dør ikke bare for moroskyld etter at de har stukket noen. Når bier stikker noen drar brodden med seg organer og muskler. Musklene vil pumpe giften inn i kroppen og gjør et biestikk mer effektivt, bakdelen er selvfølgelig at bien ikke klarer seg uten disse organane og musklene. Som en gruppe gjør dette biene sterkere, og siden bier er så ekstremt avhengige av flokken sin er dette et kompromiss som kommer biene tilgode alikevell. Det er jo nettopp det jeg sier om ikke like detaljert. Hvorfor har de ikke kunne utvikle en like effektiv måte uten å gi livet bort selv. Humlestikk er verre enn biestikk, likevel surrer humlen videre på sine alt for små vinger etter den har stukket noen. Fordi det enkle ofte er det beste? Grunnen til at bier slipper brodden, er fordi den da slipper den ogås løs masse feromoner som gjør andre bier i nærheten aggressive. Dette skaper en kjedereaksjon som gjør at en plutselig har et stort angrep på vei. Det er mer effektivt enn å utvikle spesielle måter å gjøre dette på uten at bien dør. Grunnen er enkelt og greit fordi hvert eneste steg i evolusjonen må ha en nøytral eller positiv virkning for å leve over tid. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Når det gjelder koloni dyr, som bier, vepser, viss humpler, maur og termitter Må man se å kolonien som et vesen, og ikke enkelt dyrene. Det er kolonies overlevelse(de er alle i familie) som gjelder, ikke enkelt dyrenes overlevelse. At bier dør når de stikker har en eller flere fordeler for at kolonien skal overleve, kolonien som et super indivd kan offre enkelt betand deler(enkelt dyr) Grunnen til at vepser ikke dør når de stikker er fordi dem er rov dyr, de jakter og dreper, da er det ikke lurt å dø når man stikker. Bier stikker bare i selv forsvar av bolet(og viss de blir klemt) vepser stikker og dreper for mat og teritorie. Humeler Overlever stikkene fordi noen av dem er enslige og når man er alene er det dumpt å dø når man stikker noen. Jeg tror også at koloni humler ofte reiser lengre unna kolonien når de går på jakt etter polloen, derfor vil de måtte kunne forsvare seg alene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Poenget er at evolusjon aldri har vært en mekanisme som skaper perfekte individer, men som skaper brukbare individer. Det er som bestått/ikke bestått vs karakterer fra 1-6. Sett fra ett fra insekters tilværelse kan nok det stemme som jeg antydet førsteposten om at noen insekter overlever kun på antall. Jeg vil påstå at dyr som ikke er så mange i antall er tilnærmet perfekte individer. Som Cyberfrog påpeker lenger oppe, så er myggen langt unna når du begynner å klø. Dermed er kløen ikke en utvelgelsesmekanisme. Nei det begynner ikke å klø før en liten stund men jeg føler ett jævli stikk akkurat når de... ja stikker. Det gjør vel de aller fleste vil jeg tro. Fordi det enkle ofte er det beste? Grunnen til at bier slipper brodden, er fordi den da slipper den ogås løs masse feromoner som gjør andre bier i nærheten aggressive. Dette skaper en kjedereaksjon som gjør at en plutselig har et stort angrep på vei. Det er mer effektivt enn å utvikle spesielle måter å gjøre dette på uten at bien dør. Grunnen er enkelt og greit fordi hvert eneste steg i evolusjonen må ha en nøytral eller positiv virkning for å leve over tid. Hmmmm, du har vel den oppfatningen om at når en bie stikker så dør den med en gang.... det er ihvertfall ikke sant. Etter jeg ble stukket av en bie fløy den rundt i rommet til jeg mistet den av syne, ville jo så klart knerte den siden jeg ikke dengang visste den ville dø likevel. Så jeg kan skrive under på at bier ihvertfall lever i flere minutter etter ett stikk, kanskje timesvis og mer enn nok tid til å skille ut feromoner. Det er kolonies overlevelse(de er alle i familie) som gjelder, ikke enkelt dyrenes overlevelse. Fullstendig enig i det du sier der.... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg vil påstå at dyr som ikke er så mange i antall er tilnærmet perfekte individer. Det tviler jeg på. Du tenker kanskje på pattedyr? På samme måte som mennesker er de resultater av veldig lang tid med flikking. Nå er jeg ikke biolog, og orker ikke komme med eksempler, men vil tro at de aller fleste dyr kan "forbedres" (hva nå det måtte være som skulle forbedres) Som Cyberfrog påpeker lenger oppe, så er myggen langt unna når du begynner å klø. Dermed er kløen ikke en utvelgelsesmekanisme. Nei det begynner ikke å klø før en liten stund men jeg føler ett jævli stikk akkurat når de... ja stikker. Det gjør vel de aller fleste vil jeg tro. Seriøst? Aldri lagt merke til det selv. Kunne vært interessant å vite om andre legger merke til det. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg vil påstå at dyr som ikke er så mange i antall er tilnærmet perfekte individer. Det tviler jeg på. Du tenker kanskje på pattedyr? På samme måte som mennesker er de resultater av veldig lang tid med flikking. Nå er jeg ikke biolog, og orker ikke komme med eksempler, men vil tro at de aller fleste dyr kan "forbedres" (hva nå det måtte være som skulle forbedres) Jeg gjør det for deg: Mennesker har blindtarmen, visdomstenner og infiserte mandler som bevis på at vi bare er halvveis i evolusjonen. Disse problemene er ikke store med moderne medisin, men i gamle dager tipper jeg ikke få døde av blindtarmbetennelse, direkte eller indirekte. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 vi har relativt dårlige øyne, men jeg vet ikke om de trenger å bli bedre med det første Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 vi har relativt dårlige øyne, men jeg vet ikke om de trenger å bli bedre med det første Mennesker har ikke relativt dårlige øyne vi har midt mellom, vi ser flere farger enn de fleste andre pattedyr, men ser dårligere i mørket. Vi har passe skarpt syns passe mengde farger. Visse insekter og kanskje fugler kan se visse infrarøde farge, men de har ikke nødvendigvis skarpere syn. Jakt fugler som ørn har mye mye skarpere syn enn oss og ser antaglivis de samme fargene som oss. Så vi har ikke dårlig syns var har akurrat passe i forhold til mange andre. Jeg vil påstå at dyr som ikke er så mange i antall er tilnærmet perfekte individer Visse dyr har oppnåd en viss idiel krops form(haier og krokkodiler) De er ektremt godt tilpasse hva de gjør og har derfor ikke trengt å forandre seg mye. Man ser også på de fleste fisker(og hvaler) alle er basert på 2-3 krops typer med små variasjoner På den måten har naturen oppnåd en viss perfeksjon, men dette betyr ikke at de er usårlige, disse små variasjonene kan betyr død eller overlevelse i det lange løp. Krokkodiller er bare idielle i sin natur og ikke spesiellt tilpassings dyktige, mens de sikkert vil leve lenge så langt de altid har en elv der fisk og ikke minst større dyr kommer for å drikke og svøme over så de kan spise dem. Men så fort det skjer noe drastisk og elva forsvinner, vil ikke krokoddiler kunne krabbe opp på land og jakte på dyr eller vandre lange avstander de ville tørke ut. Man ser også de samme kropsfomene blant patte dyr, pung ulven som er et pung dyr ligner på på en ulv/hund, selv om de ikke er i nært slekt skap med ekte ulver. Det har også gjennom tidene vært løve og tiger lignende dyr som ikke er katte dyr. Igjen ser vi naturen former dyr til visse basis fomer som funker. Men det betyr ikke at de er perfekte, hadde de vært perfekte ville de ALDRI dø ut Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Grunnen til at myggenstikk klør er jo at får å få sugd blod, må den først sprøyte inn et blodfortynnende middel. Dette reagerer kroppen på med hevelse og kløe, men ikke umiddelbart. Bien har flere over her forklart. At dyr og mennesker ikke er perfekte er vel også et resultat av at miljøet forandrer seg. Derfor er også dyr og mennesker i konstant utvikling, ikke at det går så fort. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Tråden flyttes over i forumet for vitenskap, da dette er et vitenskapslig spørsmål. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Nå er det slik at myggen (hunnen) må ha blod for å kunne drive slekten videre men hvorfor skal den absolutt stikke og legge igjen kløende stikk? Blod er normalt ganske tyktflytende og kan koagulere. Myggen sprøyter inn en ensymsuppe som gjør blodet mer lettflytende og hindrer at det koagulerer. Det er denne ensymsuppa som kroppen reagerer på, og det denne reaksjonen som gjør at det klør. Hvis man lar myggen gjøre seg ferdig, vil myggen suge i seg mesteparten av ensymsuppa, og stikket vil klø mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå