Gå til innhold

Hvorfor teller ikke spanskkarakteren med/tar inntakskontoret feil?

Niella

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg grunnen til at alle karakterer, utenom spanskkarakteren, ikke blir regna med i snittet? Jeg går VG1, søker meg over til VG2, og da teller vel spanskkarakteren?

Inntakskontoret mente visstnok at spanskkarakteren min ikke gjorde det, men det synes jeg er merkelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spansk er da ikke avsluttende i førsteklasse.

Og hva har "snittet" å si når du ikke er ferdig på skolen?

Matte er ikke avsluttende i førsteklasse det heller f.eks. for meg, men det blir jo tatt med i snittet. For meg er bare geografi, samfunn, engelsk og naturfag avsluttende...

Man trenger jo snitt for å søke seg over til 2.klasse...

Lenke til kommentar

Matte er ikke avsluttende i førsteklasse det heller f.eks. for meg, men det blir jo tatt med i snittet. For meg er bare geografi, samfunn, engelsk og naturfag avsluttende...

Matten du har i fyrste vidaregåande er den siste obligatoriske matten du har; så den karakteren teljar som avsluttande. Dessutan rører dei andre kursa (R1/R2 osv) andre område med pensuma sine, så det blir urimeleg om det var på nokon annan måte.

Lenke til kommentar

Matten du har i fyrste vidaregåande er den siste obligatoriske matten du har; så den karakteren teljar som avsluttande. Dessutan rører dei andre kursa (R1/R2 osv) andre område med pensuma sine, så det blir urimeleg om det var på nokon annan måte.

En har da obligatorisk matte i andreklasse også?

Lenke til kommentar
Ja. Bare i reform 94 man kunne være ferdig med matte etter GK.

Og jeg tilhører ikke reform 94. Eller, jeg tviler sterkt på det i hvertfall. Men hadde jo vært greit å svar på det jeg faktisk lurte på.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva du spør om, sånn heeeeeeelt egentlig.

Jeg lurer på hvorfor spanskkarakteren min ikke blir tatt med i snittet (man kommer jo ikke automatisk med, man må jo søke hvert år på vgs, det er jo faktisk en grunn til at man har har karakterer) På ungdomsskolen var vårt trinn det siste som ikke hadde karakter i fremmedspråk da vi søkte oss til de videregående skolene. Men såvidt jeg vet så teller fremmedspråkkarakterene på vgs uansett hvilket kull du er i. Jeg snakka med ei venninne, og hun sa at hennes karakter var med. Jeg tror jeg ringer inntakskontoret selv denne gangen. Her var det ikke særlig mye hjelp å få, akkurat...

Lenke til kommentar

Kikkert: Jeg forstår ikke inntakskontoret selv! Jeg ringte dem og spurte dem selv, men hun holdt fast på sitt, spanskkarakteren ikke talt. Alle andre jeg har snakket med, er enig med meg med at spanskarakteren skal telle med. Hva skal jeg gjøre? Inntakskontoret holder fast på sitt, så jeg føler at jeg ikke kommer noen vei...

Og ja, det med spanskkarakteren teller en del for snittet mitt ja, hvis noen skulle lure. Uten den står jeg lavere på ventelista til 1.valget mitt (6-7 plass,veldig populær skole) , og jeg vil jo ha bedre sjanser for å komme inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...