Gå til innhold

Kan "Kollektivtaxi" ha noe for seg?


Anbefalte innlegg

Problem:

  • Mange kjører alene i bilen. Dette er dyrt, lager kø og forurenser.
  • Skal man ha frihet når det gjelder transport, trenger man egen bil. Dette er dyrt.
  • Dagens kollektivtilbud er for dårlig.

Løsningen på det første punktet er nødvendigvis at flere kjører sammen. Dette forsøkes i dag å løses av busser og liknende, men fungerer ikke særlig godt - rutene går ikke der du vil, og alt for sjelden.

 

Jeg ser for meg at dersom kollektivtilbudet hadde vært langt bedre (avgangene gikk oftere, og dit du skal uten mange skifter), og helst billigere, ville folk benyttet seg av dette.

 

Hva med et system der sjåførene kjører ved behov, og plukker opp og setter av folk (nesten) der de vil?

 

Grunnen til at jeg tror dette kan fungere, er at svært mange skal til og fra omtrent samme plass. Nå har de aller fleste god tilgang til datasystemer som kan realisere mer dynamiske løsninger, og stadig flere vil få det.

 

Slik jeg tenker det, kan både personbiler, minibusser og busser benyttes, alt etter behov. Det finnes ikke faste ruter, man bruker internett (gjerne via mobilen) og legger inn hvor man skal fra, hvor man skal til, og til hvilken tid. Videre planlegges kjørerutene automatisk, slik at dersom en bil/buss med ledig kapasitet passerer din strekning til passende tid, vil den få tildelt deg som passasjer. Dersom det er få som skal denne strekningen, kan man måtte belage seg på å måtte forskyve reisetidspunkt, men jo flere som skal, jo lettere er det å tilpasse. Man kan selvsagt tenke seg funksjoner der man kan spore transportmiddelet, få beskjed noen minutter før den ankommer etc.

 

Scenario: Jeg bor et stykke utfor sentrum, og jobber i et industriområde. For å komme til jobben, må jeg ta tre busser som ikke korresponderer, så det tar svært lang tid. Kjører jeg, står jeg i lang kø sammen med mange andre som kjører alene i bilen. I området jeg bor, finnes det flere andre som jobber i nærheten av meg og lenger ute, og begynner omtrent samtidig. En minibuss kan da plukke oss opp i nærheten av hjemmene og kjøre hver person dit de skal. På veien plukkes og ofte folk som skal samme retning opp.

 

Jeg tror en slik løsning kan løse mange av dagens transportproblemer, og burde totalt sett være langt billigere enn at alle har hver sin bil. Selvsagt er dette en løsning som trenger en viss størrelse på byen for å fungere. Hva tror dere?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til østeurope og store deler av verden som har omtrent slike ordning overalt: Dvs. minibusser som kjører langs faste veier på kryss og tvers uten faste stoppe. Hvorfor har ikke Norge noe slikt fleksibelt kollektivsystem ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Om noen år har vi automatisk styrte bilenheter som kjører oss dit vi ønsker det raskt og uten forurensing. Problemet er hva vi skal gjøre før vi får disse enhetene.

 

Er morsomt med minibuss-løsningene man har i mange land. Anbefaler å prøve den på Grenada.

Lenke til kommentar

Det er allerede en slik løsning på flytaxi i Trondheim, men da må man vel bestille dagen i forveien.

 

Ellers synes jeg det høres ut som en god idé. Det ble vel også foreslått et bussystem i Trondheim hvor man legger inn den faste arbeidsruten i et datasystem, så får busselskapet ansvaret for å transportere deg dit, uansett hvor avsidesliggende man bor. Da sikrer man at alle i byen får likt skysstilbud uansett hvor avsidesliggende man bor samtidig som man kan fylle opp store busser der mange bor.

Lenke til kommentar

De fleste fylkeskommunene i landet har en prøveordning som heter "hjem for en 50-lapp" på tettsteder hvor kollektivtilbudet ellers er særdeles dårlig på kveld/natt. Kort forklart, så innebærer det at ungdom under 25 år kan kontakte drosjesentralen og bestille skyss hjem når man er på fest, og betaler kun 50 kr som en slags "nattbussbillett" uansett (litt begrensninger på område og strekning) hva vanlig drosjetakst hadde vært. Så er det selvsagt opp til drosjesentralen å utnytte bilene sine mest mulig lønnsomt i forhold til behovet, med tanke på det du sier om forskyving av reisetidspunkt, oppfylling av bil, endret reiserute for å ta på/slippe av andre etc. Drosjesentralene får også pengestøtte av fylkeskommunene for å ha dette tilbudet.

Det du foreslår, blir jo noe lignende (altså i betydningen "ta drosje til buss-takst"), men med utvidelser:

1) Ikke begrenset til å gjelde kun ungdom og kun i helgene

2) ikke bare "hjem", men også "på jobb" for en 50-lapp (eller annen buss-takst, avhengig av strekning)

3) mye enklere bestilling via internett/mobil/sms

 

Syns også det høres ut som en god ide, om alle som vil reise kollektivt til/fra jobb hadde lagt inn sin reiserute og tid i et slikt sentral transportplanleggingssystem*, så vil det bli mulig for transportselskapene å planlegge tilbudet sitt i forhold til etterspørselen bedre enn i dag, og tilby en mer "dør-til-dør" løsning, og uten å kjøre ruter med tilnærmet tomme busser utenom rushtiden.

 

*Her kommer det vel til å bli reist spørsmål om personvern...

Lenke til kommentar

Bestillingstaxi høres ut som noe vi gjerne kunne hatt mer av her i utkantnorge. Busstidene her er helt horible. Jeg kommer meg faktisk ikke ut til nabobyen på søndager, eller hjem, for den saks skyld, pga. at det ikke går noen buss den dagen.

 

Utrolig gøy å stå langs veien, bakfull, spyånde, skitten buke, bustetehår, med en tommel opp i luften i retning av hjembyen :wee:

Lenke til kommentar

Hester er litt problematiske. De driter så mye, og det er ikke så sabla kult i ri på en riksveg med en kolonne av illsinte tyskere i sine overdimensjonerte bobiler bak seg.

 

Tråsykkel funker. Turen tar ikke mer enn èn time, men da må man ha med seg sanitære ting, som f.eks håndkle, ikke at det er noe problem i sommervarmen, da. Egentlig greit å få svettet av seg gårsdagens fyll på veien hjem òg.

 

Så fremt man er uskadet. Bygdefyllet er ikke alltid like lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...