inaktiv000 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Problem: Mange kjører alene i bilen. Dette er dyrt, lager kø og forurenser. Skal man ha frihet når det gjelder transport, trenger man egen bil. Dette er dyrt. Dagens kollektivtilbud er for dårlig. Løsningen på det første punktet er nødvendigvis at flere kjører sammen. Dette forsøkes i dag å løses av busser og liknende, men fungerer ikke særlig godt - rutene går ikke der du vil, og alt for sjelden. Jeg ser for meg at dersom kollektivtilbudet hadde vært langt bedre (avgangene gikk oftere, og dit du skal uten mange skifter), og helst billigere, ville folk benyttet seg av dette. Hva med et system der sjåførene kjører ved behov, og plukker opp og setter av folk (nesten) der de vil? Grunnen til at jeg tror dette kan fungere, er at svært mange skal til og fra omtrent samme plass. Nå har de aller fleste god tilgang til datasystemer som kan realisere mer dynamiske løsninger, og stadig flere vil få det. Slik jeg tenker det, kan både personbiler, minibusser og busser benyttes, alt etter behov. Det finnes ikke faste ruter, man bruker internett (gjerne via mobilen) og legger inn hvor man skal fra, hvor man skal til, og til hvilken tid. Videre planlegges kjørerutene automatisk, slik at dersom en bil/buss med ledig kapasitet passerer din strekning til passende tid, vil den få tildelt deg som passasjer. Dersom det er få som skal denne strekningen, kan man måtte belage seg på å måtte forskyve reisetidspunkt, men jo flere som skal, jo lettere er det å tilpasse. Man kan selvsagt tenke seg funksjoner der man kan spore transportmiddelet, få beskjed noen minutter før den ankommer etc. Scenario: Jeg bor et stykke utfor sentrum, og jobber i et industriområde. For å komme til jobben, må jeg ta tre busser som ikke korresponderer, så det tar svært lang tid. Kjører jeg, står jeg i lang kø sammen med mange andre som kjører alene i bilen. I området jeg bor, finnes det flere andre som jobber i nærheten av meg og lenger ute, og begynner omtrent samtidig. En minibuss kan da plukke oss opp i nærheten av hjemmene og kjøre hver person dit de skal. På veien plukkes og ofte folk som skal samme retning opp. Jeg tror en slik løsning kan løse mange av dagens transportproblemer, og burde totalt sett være langt billigere enn at alle har hver sin bil. Selvsagt er dette en løsning som trenger en viss størrelse på byen for å fungere. Hva tror dere? Endret 9. juli 2009 av cecolon Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Velkommen til østeurope og store deler av verden som har omtrent slike ordning overalt: Dvs. minibusser som kjører langs faste veier på kryss og tvers uten faste stoppe. Hvorfor har ikke Norge noe slikt fleksibelt kollektivsystem ? Endret 9. juli 2009 av Spartan Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Fungerer dette bra? Vil et datasystem som dynamisk beregner optimale ruter kunne gjøre systemet enda bedre, eller eventuelt være nødvendig for at slikt skal fungere i Norge? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Om noen år har vi automatisk styrte bilenheter som kjører oss dit vi ønsker det raskt og uten forurensing. Problemet er hva vi skal gjøre før vi får disse enhetene. Er morsomt med minibuss-løsningene man har i mange land. Anbefaler å prøve den på Grenada. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det er allerede en slik løsning på flytaxi i Trondheim, men da må man vel bestille dagen i forveien. Ellers synes jeg det høres ut som en god idé. Det ble vel også foreslått et bussystem i Trondheim hvor man legger inn den faste arbeidsruten i et datasystem, så får busselskapet ansvaret for å transportere deg dit, uansett hvor avsidesliggende man bor. Da sikrer man at alle i byen får likt skysstilbud uansett hvor avsidesliggende man bor samtidig som man kan fylle opp store busser der mange bor. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 De fleste fylkeskommunene i landet har en prøveordning som heter "hjem for en 50-lapp" på tettsteder hvor kollektivtilbudet ellers er særdeles dårlig på kveld/natt. Kort forklart, så innebærer det at ungdom under 25 år kan kontakte drosjesentralen og bestille skyss hjem når man er på fest, og betaler kun 50 kr som en slags "nattbussbillett" uansett (litt begrensninger på område og strekning) hva vanlig drosjetakst hadde vært. Så er det selvsagt opp til drosjesentralen å utnytte bilene sine mest mulig lønnsomt i forhold til behovet, med tanke på det du sier om forskyving av reisetidspunkt, oppfylling av bil, endret reiserute for å ta på/slippe av andre etc. Drosjesentralene får også pengestøtte av fylkeskommunene for å ha dette tilbudet. Det du foreslår, blir jo noe lignende (altså i betydningen "ta drosje til buss-takst"), men med utvidelser: 1) Ikke begrenset til å gjelde kun ungdom og kun i helgene 2) ikke bare "hjem", men også "på jobb" for en 50-lapp (eller annen buss-takst, avhengig av strekning) 3) mye enklere bestilling via internett/mobil/sms Syns også det høres ut som en god ide, om alle som vil reise kollektivt til/fra jobb hadde lagt inn sin reiserute og tid i et slikt sentral transportplanleggingssystem*, så vil det bli mulig for transportselskapene å planlegge tilbudet sitt i forhold til etterspørselen bedre enn i dag, og tilby en mer "dør-til-dør" løsning, og uten å kjøre ruter med tilnærmet tomme busser utenom rushtiden. *Her kommer det vel til å bli reist spørsmål om personvern... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Tullete at jeg som er 31 ikke kan få taxitur hjem for 50kr når jeg har vært på fest i byen også, da. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Tullete at jeg som er 31 ikke kan få taxitur hjem for 50kr når jeg har vært på fest i byen også, da. Vel, du er 31. Du bør ha jobbet noen år. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Her har vi noe som heter bestillingstaxi. Den går utenom vanlige busstider, men du må betale voksenbussbilett for å sitte på. og du må bestille den. Men den kjører deg helt inn til døra om du vil. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Tullete at jeg som er 31 ikke kan få taxitur hjem for 50kr når jeg har vært på fest i byen også, da.Vel, du er 31. Du bør ha jobbet noen år.Og også ha barn og forpliktelser og ikke dra på fest? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Vel, du er 31. Du bør ha jobbet noen år.Og også ha barn og forpliktelser og ikke dra på fest? Om man har eller ei er det ingen hindring for en fest.... Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Bestillingstaxi høres ut som noe vi gjerne kunne hatt mer av her i utkantnorge. Busstidene her er helt horible. Jeg kommer meg faktisk ikke ut til nabobyen på søndager, eller hjem, for den saks skyld, pga. at det ikke går noen buss den dagen. Utrolig gøy å stå langs veien, bakfull, spyånde, skitten buke, bustetehår, med en tommel opp i luften i retning av hjembyen Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Trodde folk i utkantene måtte ha bil, traktor, sykkel eller lignende. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Traktor. Bil. Firhjuling. Sykkel. Trimmet moped og en liten afroafrikansk slave som bærer oss, men man må ha lappen for slikt Endret 15. juli 2009 av J@cob Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Man trenger da ikke lappen for en tråsykkel. Har de ikke også hester og slikt ute på landet. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hester er litt problematiske. De driter så mye, og det er ikke så sabla kult i ri på en riksveg med en kolonne av illsinte tyskere i sine overdimensjonerte bobiler bak seg. Tråsykkel funker. Turen tar ikke mer enn èn time, men da må man ha med seg sanitære ting, som f.eks håndkle, ikke at det er noe problem i sommervarmen, da. Egentlig greit å få svettet av seg gårsdagens fyll på veien hjem òg. Så fremt man er uskadet. Bygdefyllet er ikke alltid like lett. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 ...en liten afroafrikansk slave som bærer oss, men man må ha lappen for slikt Hvilken førerkortklasse er "Afroafrikansk slave"? (Afroafrikansk, faktisk, det hørtes da litt feil ut...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå