Gå til innhold

Kamera som faktisk tar opp 1080 progressivt, finnes det?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt på å kjøpe et videokamera, og vil gjerne ha et som holder en stund uten å bli altfor foreldet.

Problemet er at jeg ikke finner ut hvilke kamera som faktisk filmer, prossesserer og lagrer 1080 progressivt, uten å ta steget innom interlaced på et eller annet tildspunkt.

Helst under 10k. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sanyo Xacti HD2000 gjør dette. På en annen side er bildekvaliteten ikke like god som Canons kameraer, mener jeg. Sanyo'en har utmerket følsomhet i mørke, men hva hjelper det hvis bildet ser slett ut? Dessuten ser kameraet ut som en hårføner.

Lenke til kommentar
Er det ingen canon-kameraer som gjør det, med unntak av EOS 5DmkII?

Du tar grundig feil. HF(S)10/100/20/200, HG10/20/22, HV20/30/40 m.fl. tar alle opp progressivt i 25 bilder per sekund. Ønsker du flere bilder per sekund må du nok bare smøre deg med tolmodighet.

Det ER mulig å få 1080p50 ut av f.eks HV20/30/40 om du bruker hdmi-kabel over på en Mac med et riktig capture-kort. Husker ikke navnet i farten. Men det ser litt dumt ut å ha ett videokamera og en svær PC-tralle med aggregat ved siden av.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt, så lagrer ikke HV30 eller de lignende Canon-kameraene i progressivt. De blir pakket inn i interlaced. Correct me if I'm wrong. Det var derfor jeg ikke nevnte de populære kameraene, fordi de ikke opererer progressivt hele veien. Kun Sanyo sin gjør det.

Edit: Jeg tror ikke trådstarter i utgangspunktet er ute etter 50p, men kun ekte 25p, ikke sant?

Endret av bb79
Lenke til kommentar

En stund siden jeg har holdt på med bl.a. HV20, men via HDMI-kontakten og inn i capture-kortet på min Mac Pro hadde jeg 50p uten noe tull. Det skal sies at bildet nedskaleres til 1440x1080 og så oppskaleres til 1920x1080 via capture-kortet og software. Det er godt mulig du har rett, men jeg kan ikke huske at det er slik.

Lenke til kommentar

Framerate er i og for seg ikke så veldig interessant (dog jeg kan synes det blir hakkete med 24fps), det er progressiviteten jeg er ute etter. Er det bare framerate som er forskjellen på 50p og 24p, eller har jeg gått glipp av noe?

Edit: Omskalering er bare tull, da forsvinner jo litt av poenget med å ta opp i en oppløsning som det går an å vise i. Tar jeg opp i 1440 så vil jeg heller vise det i 1440 enn i 1920.

Endret av SiegHallo
Lenke til kommentar
Hei

Jeg har tenkt på å kjøpe et videokamera, og vil gjerne ha et som holder en stund uten å bli altfor foreldet.

Problemet er at jeg ikke finner ut hvilke kamera som faktisk filmer, prossesserer og lagrer 1080 progressivt, uten å ta steget innom interlaced på et eller annet tildspunkt.

Helst under 10k. Noen som har forslag?

HV20/30/40 og HF serien til Canon tar opp progresiv 1920x1080, 25/24/30p.

Det lagres som to progresive frames, 50/60i med like par frames istedet for to overlappedende frames.

Lenke til kommentar
vil ikke det gi sammenfiltring mellom de rammene som ble tatt opp?

Altså at man bare får interlacing halvparten så ofte som om det blir tatt opp interlaced, men likevel ser det?

Man får "interlace" en progressive frame pluss en kopi av denne.

F.eks 25p. Det blir ikke lagret 25 progressive frams per second, men "50pfs". Som så blir til 25pfs igjen når videoen blir pakket opp.

Sanoy tar opp 50pfs. Men jeg vet ikke om det finnes redigeringsprogram som klarer "Sanoy AVCHD".

Lenke til kommentar
Men vil ikke skiftet mellom de opprinnelige rammene bli interlaced?

I flg. Sony Vegas er kilden 25p.

Så pakket ut fra tape er videoen igjen progressiv.

Den store fordelen med 25p er at man kan bruke dobbelt så lang lukketid, altså mer lys/dybde i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...