Gå til innhold

SSD til hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Skal ha ny OS-disk til hjemmeserveren, og med tanke på støy og varme så blir det SSD.

Serveren kjører Win2008 (lisens via dreamspark). Primærfunksjon er fil- og utviklingsserver (web i asp.net), samt at den hoster et par virtuelle maskiner. Lagringsdisker har jeg bøttevis av fra før, det er altså kun OS og applikasjoner (les: ymse servertjenester, VMware etc) som skal kjøres på denne disken.

I kapasitet så trenger jeg vel et sted mellom 50 og 100 GB. RAID 0 er uaktuelt, det måtte heller ha vært 1 eller 5, men samtidig så er det grenser for hvor heftig specs man trenger på en slik boks.

Har sett meg ut to disker som ser ut til å være aktuelle: Intel X25-M 80 GB og OCZ Vertex 60 GB. Pris sett opp mot kapasitet, så ser disse to ganske like ut. Jeg er villig til å betale en del for ytelse, så innen fornuftens grenser er noen hundrelapper fra eller til helt irrelevant.

Er det andre enn disse to diskene jeg bør kikke på, alternativt hvilken av de to bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg sier nå også at jeg er villig til å betale for ytelse, og at pris er blant det jeg skuler minst til. =)

Alternativet til SSD er mao SAS-disker på 15K. Sant nok får man det også i 2,5", men å si at de er kalde og lydløse blir å ta i litt hardt. Ikke er de billige heller, og i tillegg så kommer også kostnad til SAS-kontroller.

Litt mer OT: Ser at OCZ Vertex 120 GB er ganske gunstig priset, i hvert fall i forhold til lillebror på 60 GB. Litt ekstra plass er aldri å forakte, så det er ikke umulig at jeg lander på storebror hos OCZ.

Lenke til kommentar

Har serveren mye skrivebelastning? Og i såfall er denne av tilfeldig tilgangsmønster? (random write)

Hvis ja, så vil jeg anbefale x25-M .

Det finnes kloner av vertex som yter ca likt men koster mindre, disse er Supertalent Ultradrive og G.skill Falcon. Hvis du trenger 100+ GB kan 128GB av disse (til ca 3500kr?) være et godt alternativ.

Og i tillegg, om du trenger mange parallelle datastrømmer av tilfeldig tilgangsmønster er x25-M overlegen. (alså kjøre flere virtuelle maskiner samtidig som OS og f.eks. webhost fra systemdisken). Men uansett, du skal kjøre relativt hardt oppsett hjemme for å generere mer IO-trafikk enn Indilinx-baserte SSDer kan holde unna (vertex, ultradrive, falcon), men x25-M kan gi bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...