Gå til innhold

Virtualisering, hva er vitsen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har blitt nevnt mye bra her om servervirtualisering, og jeg bruker dette en del selv, selv om det bare er snakk om en hjemmeserver (dog en litt avansert sådan). Veldig ålreit å skille tjenester som mail, web etc ut i egne virtuelle maskiner, som gjør ting mye ryddigere mtp. konfigurasjon, backup etc.

Bruker også en del virtualisering på desktop, veldig greit til å teste ut ting, som f.eks forskjellige operativsystemer osv. Det koster så lite tid og krefter å legge inn og teste, så kan man heller prøve det "rett på jernet" senere om man likte det man så.

Lenke til kommentar

Og ikke minst fleksibilitet. Raskt å sette opp og ta ned, justere og clone. Ikke flytte rundt på fysiske bokser. Man abstraherer seg bort fra hardwaren og dermed mye jobb.

For ikke å nevne migrering, og spesielt live migrering. Meget kraftige muligheter.

Neste nivå med abstraksjon er cloud. Men dette er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

har enda ikke kommet så langt som og teste cloud, på jobb har vi nettop flytta alle de gamle serverne over i esx som var en koselig forbedring.

har et lite esx cluster i hjemmelabben på 6nodes med 3,06ghz 3gb ram på hver som har vært spennende og lærerikt tukle med :D

Lenke til kommentar

Mjah... Med ESX er det ikke helt enkelt, men google "esx white box", så finner du en del HCL og lignende. Du trenger jo minst to servere, helst med identisk hardware og masse ram. En tredje lagringsserver med iscsi er sterkt anbefalt, men kan godt skippes for leking/testing.

Det skal visst være langt enklere med Hyper-V i Windows Server 2008 R2, men jeg må innrømme at jeg ligger litt etter på det området, så jeg kan ikke så mye om det. De gode nyhetene er jo at du får 120 dagers prøvetid på Windows Server, så hvis du bare vil leke slipper du jo ESX-lisensen, som gjerne starter på 10k og bare går oppover.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal gi Session^^ en ting som kan være negativt med viritualisering at risikoen for at flere systemer går ned samtidig ved hw-feil.

Dette kan løses på flere måter, men man har da hørt om folk er uheldig at to PSUer på en servere streiker samtidig (selv om det "usansynlig")... Når host server stopper får det en større konsekvens enn hvis den var "standalone".

Større bedrifter har gjerne redundante serversystemer så denne problemstillingen er eliminert, men mellomstore bedrifter som i oppbygning bør sørge for at de har minst 1 ekstra PSU for sine servere på lager. Mark my words ;)

Lenke til kommentar
Hva skal til av hardware for å kunne sette opp et virtualiseringscluster med failover? Jeg fikk litt lyst til å prøve dette :D

du finner gamle poweredge rackservere på engelske ebay(ebay usa er en formue i porto) til billig penge i ny og ne, spesielt av de med lite ram som blir lagt ut med lav start går ofte hele auksjonen uten bud så kan sikret billig.

ESX får du kjørt på stortsett alt med litt riving i håret og googling/fikling.

mitt oppsett er 6x poweredge 650 3,06ghz 3gb ram (2x1gbit i hver) så iscsi mot filservern hvor jeg kjøpte et brukt 2xgbit servet nettverkskort så jeg fikk trunket i full duplex til 4gbit :D

siste jeg kjøpte var 3stk poweredge 650 til 9,99£ stk + 35£ porto totalt (2ghz 1gb ram hver), de ligger fortsatt ubrukt siden ikke helt bestemt meg om videreselge med profit eller kjøpe en gb ram til i hver og øke antallet mitt nodes.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...