Gå til innhold

Hva bør jeg tenke på ved oppsett av hjemmenettverk?

Anbefalte innlegg

Nettop kjøpt leilighet (1-roms), og skal sette opp et hjemmenettverk for første gang.

Datakyndig nok til å kunne finne ut av ting, men jeg har ikke så god peiling på nettverk.

Så, hva bør jeg tenke på før jeg går til innkjøp av utstyr og faktisk setter dette opp?

Det kommer til å være 2 stasjonære pcer som skal kobles til via TP-kable, ca 2 laptopper som skal kunne koble seg på trådløst, og 1-2 spillkonsoller som skal kobles opp til dette nettverket. Vil også gjerne ha en delt skriver, og muligens noen eksterne HDs koblet til.

Jeg kunne også tenkt meg å ha muligheter til å streame film og musikk over det trådløse nettet til TV og anlegg, men her begynner jeg å bevege meg på ukjent grunn.

Vidre er det ikke umulig at jeg etterhvert kommer til å prøve meg på å sette opp en engen server, men dette blir om et år eller to.

Har ikke bestilt bredbånd ennå, men jeg antar at jeg kommer til å kjøpe en egen ruter for å få flere funksjoner og bedre kontroll enn hva som typisk følger med et ADSL abonnement.

Råd og tips (både til oppsett og hva slags utstyr/teknologi jeg bør vurdere) taes imot med glede :)

Tenkt å holde meg på under 1000kr på ruteren...

Endret av Maruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, har undersøkt litt mere. Og ser at om jeg ønsker 1000Mbps så har jeg ikke så veldig mange valg, og at D-Link DIR-855 ser ut til å være en sterk kandidat, selv om den er ganske dyr... (Billigste nettbutikk nå er ca 1400kr)

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Spm er om det vil lønne å bla opp for all den funksjonaliteten, eller om det er overkill for mitt behov? Er det noen som har et godt alternativ om jeg skulle droppet 1000mbps, og satset på 100mbps i stede?

Har prøvd å sette meg inn i de forskjellige begrepene som er nevnt i spesifikasjonen, og har noen spm...

Ruteren har 4 LAN porter, gjør dette en eventuell switch overflødig om jeg ikke har behov for flere porter? Fungerer det like godt å bruke disse integrerte portene, eller er det en fordel å holde seg til en dedikert switch for LAN?

USB, noen som vet hvor mange USB porter den har? Om det bare er 1, kan det brukes en USB hub slik at man kan koble til flere USB enheter til ruteren? Eller er det noen begrensninger til bare en enhet? Tenker å koble til 3-4 eksterne harddisker som jeg allerede har i stede for å måtte kjøpe en NAS.

NAT, er denne konfigurert med et slags standardoppsett, eller er dette noe man må velge å ta i bruk og konfigurere selv? Som nevnt over kommer jeg til å ha 2 stasjonære på LAN, 2 bærbare på WLAN, 1 spillkonsoll på LAN, 3 eksterne HDs på USB og en skriver på endten USB eller en eventuelt skriverport (USB og Skriver helst koblet til ruteren fremfor en datamaskin), og et høytaleranlegg via WLAN. Vil jeg med dette oppsette ha fordel av og sette opp nettverket med NAT?

DMZ, vil jeg ha noen som helst nytte av å benytte meg av denne? Hvilke bruksområder har denne funksjonen i et hjemmenettverk? Har fått intrykk av at dette somregel er mere aktuelt for bedrifter med egne print-, web-, DNS-, og epost-servere...?

Epost-varsling, hva varsler denne om? Noen som vet noe mer om denne funksjonen på ruteren?

VPN, kjenner til prinsippene om VPN, men ser ikke helt hva slags bruksområder som kan ha nytte av en VPN oppkobling i et hjemmenettverk. Noen som har noen gode eksempler på nyttig bruk av denne i hjemmenettverket?

Kryptering, WPA-TKIP, WPA-AES, WPA-ENT, WPA-PSK, WPA2-ENT, WPA2-PSK... Dette sier meg lite! Noen som vil ta seg bryet med endten å forklare, og eller peke ut hva som er aktuelt å benytte seg av?

Repeater, at det står nei i spesifikasjonene betyr vel bare at denne ruteren ikke kan brukes som en repeater, men at det fortsatt vil være fullt mulig å koble repeatere til den? Eller støtter den ikke dette i det hele tatt?

Bridging, også her står det nei i spesifikasjonene. Vil dette være en ulempe for et hjemmenettverk som beskrevet over?

Et siste spm har mere med hvordan man går frem om man ønsker å bruke egen ruter i stede for en eventuell ruter som leveres av ISP?

Lenke til kommentar
Hmmm, har undersøkt litt mere. Og ser at om jeg ønsker 1000Mbps så har jeg ikke så veldig mange valg, og at D-Link DIR-855 ser ut til å være en sterk kandidat, selv om den er ganske dyr... (Billigste nettbutikk nå er ca 1400kr)

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Spm er om det vil lønne å bla opp for all den funksjonaliteten, eller om det er overkill for mitt behov? Er det noen som har et godt alternativ om jeg skulle droppet 1000mbps, og satset på 100mbps i stede?

Kan være greit å hoppe på 1000mbit med en gang. Båndbreddebehovene blir ikke mindre med tiden...

Har prøvd å sette meg inn i de forskjellige begrepene som er nevnt i spesifikasjonen, og har noen spm...

Ruteren har 4 LAN porter, gjør dette en eventuell switch overflødig om jeg ikke har behov for flere porter? Fungerer det like godt å bruke disse integrerte portene, eller er det en fordel å holde seg til en dedikert switch for LAN?

De 4 lan portene fungerer som en god svitsj, ingen behov for å ha en ekstra svitsj (som også bør være 1000mbit) med mindre du trenger flere porter, eller har så store avstander mellom maskinene at du ikke ønsker å strekke kabler til hver enkelt...

USB, noen som vet hvor mange USB porter den har? Om det bare er 1, kan det brukes en USB hub slik at man kan koble til flere USB enheter til ruteren? Eller er det noen begrensninger til bare en enhet? Tenker å koble til 3-4 eksterne harddisker som jeg allerede har i stede for å måtte kjøpe en NAS.

Usikker på hva denne routeren støtter, men du kan ikke bare koble til de eksterne diskene til en stasjonær maskin og bruke delte mapper i windows?

NAT, er denne konfigurert med et slags standardoppsett, eller er dette noe man må velge å ta i bruk og konfigurere selv? Som nevnt over kommer jeg til å ha 2 stasjonære på LAN, 2 bærbare på WLAN, 1 spillkonsoll på LAN, 3 eksterne HDs på USB og en skriver på endten USB eller en eventuelt skriverport (USB og Skriver helst koblet til ruteren fremfor en datamaskin), og et høytaleranlegg via WLAN. Vil jeg med dette oppsette ha fordel av og sette opp nettverket med NAT?

NAT brukes kun mellom deg og internett. Ikke internt på ditt hjemmenett.

Se på NAT som et postkontor. Når du får internett får du somregel en IP, og denne blir gitt til routeren (postkontoret). Routeren gir så alle maskinene på ditt lokale nett en adresse (DHCP) som kun fungerer internt, og ikke over internett. NAT fungerer så ved at en lokal pc skal sende en pakke til et nettsted. Når denne blir sendt, så kommer den til NAT-en, som så sender den videre, med din internettadresse som avsender. Når nettstedet svarer til din internettadresse så mottar NAT-en pakken, og ser at det er svaret til den tidligere forespørselen, og sender så pakken til den interne adressen til datamaskinen.

mao. - NAT gjør det mulig at alle maskinene dine har samme adresse...

DMZ, vil jeg ha noen som helst nytte av å benytte meg av denne? Hvilke bruksområder har denne funksjonen i et hjemmenettverk? Har fått intrykk av at dette somregel er mere aktuelt for bedrifter med egne print-, web-, DNS-, og epost-servere...?

Siden det brukes NATnår du kobler til internett, vil ikke ting utenfor huset kunne ta kontakt med dine maskiner på innsiden. (Siden NAT-en ikke finner noen som har spurt etter pakken som akuratt kom inn fra internett...). Dette er dumt om du f.eks kjører en webserver hjemme. Hvis du setter en maskin i DMZ så vil alle pakker som kommer til NAT-en som ikke noen lokale maskiner har spurt etter, bli sendt til DMZ maskinen.

Forstår?

Epost-varsling, hva varsler denne om? Noen som vet noe mer om denne funksjonen på ruteren?

Kan sikkert være varsling om alt mulig...

VPN, kjenner til prinsippene om VPN, men ser ikke helt hva slags bruksområder som kan ha nytte av en VPN oppkobling i et hjemmenettverk. Noen som har noen gode eksempler på nyttig bruk av denne i hjemmenettverket?

Jeg bruker VPN for å kunne komme meg innom hjemmenettverket mitt og få tilgang til delte resurser, selv om jeg ikke er hjemme... Kan også være kjekt med en sikker kryptert kanal om du er på offentlige nettverk...

Kryptering, WPA-TKIP, WPA-AES, WPA-ENT, WPA-PSK, WPA2-ENT, WPA2-PSK... Dette sier meg lite! Noen som vil ta seg bryet med endten å forklare, og eller peke ut hva som er aktuelt å benytte seg av?

Dette er krypteringen til det trådløse nettverket. Bruk WPA2 siden det er den beste krypteringen. Og siden du ikke kjører påloggingsservere (regner jeg med?) så bruker du PSK (Pre-Shared Key, som betyr at du bestemmer et passord på forhånd).

Derfor:

Velg WPA2-PSK

Repeater, at det står nei i spesifikasjonene betyr vel bare at denne ruteren ikke kan brukes som en repeater, men at det fortsatt vil være fullt mulig å koble repeatere til den? Eller støtter den ikke dette i det hele tatt?

Betyr bare at denne ikke kan være en repeater for et annet trådløst nettverk. Andre repeatere kan fungere som repeatere for denne dog.

Bridging, også her står det nei i spesifikasjonene. Vil dette være en ulempe for et hjemmenettverk som beskrevet over?

Bridging betyr at routeren kan hente info fra et trådløst nettverk, og kjøre dette på kabel. Dette vil ikke du trenge, og vil derfor ikke være en ulempe...

Et siste spm har mere med hvordan man går frem om man ønsker å bruke egen ruter i stede for en eventuell ruter som leveres av ISP?

Varierer, men i de fleste tilfeller er det bare å bytte ut ISP sin router (ikke modem, men router) med din egen. Husk å bruke WAN porten på din router, slik at NAT skal fungere riktig...

Håper svaret skaper mening :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...