Kaareir Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hei, Eg har sett det har vore skrive litt om reiseobjektiv (allroundobjektiv) i andre trådar, men fekk liksom ikkje svar på alt. Det eg lurer på er om de meiner at eit reiseobjektiv vil ha sin rett i tillegg til at eg har eit Tamron 17-50 F2.8 + Canon 70-200 F4.0 IS? Fordelen med eit reiseobjektiv er sjølvsagt at ein slepp å byte objektiv samt at det er mykje mindre å drasse på (både i vekt og volum). Men så lurer eg på om eg heller burde leggja pengane i eit Sigma 10-20 F3.5 og dermed ha kvalitet heile vegen frå 10 til 200 ... Kvalitetsmessig så er det ikkje noko å diskutere, men eg vil gjerne høyre dykkar erfaringar ... eg har jo framleis mitt gamle Canon S3IS, kanskje det er eit like godt alternativ som eit eige reiseobjektiv? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg vil anbefale deg å legge pengene i en 10-20mm eller en annen god vidvinkel-zoom. Hvis du vil reise lett; så får du tatt de viktigste bildene med kun 17-50mm. Tom Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det er nok ingen enighet om "reiseobjektivets" fortreffeligheter, men jeg er av den mening at et objektiv i området 18-200 er genialt som reiseobjektiv. Selv har jeg Nikons 18-200 VR, selv om jeg også er godt satt med f/2,8 zoomer i tilsvarende brennviddeområde. Er man på ferie, reise eller andre turer er det ikke alltid man har tid, eller tar seg tid, til å skifte objektiver. Det er heller ikke alltid det er så praktisk å ta med seg flere objektiver, jeg trives ihvertfall bedre med bare kamera over skuldra enn sammen med en bag med objektiver i tillegg. Ellers skal man heller ikke overse fordelen med å ta med seg to kameraer med forskjellig objektiver, men da også foretrekker jeg å gå uten kamerabag i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg er ingen tilhenger av såkalte reiseobjektiv. I hvert fall ikke når du er i besittelse av god optikk fra før. Da hadde jeg heller lagt pengene i en vidvinkelzoom, slik som en bruker over meg også foreslo. Kompaktkameraet ditt kan du bruke som reisekamera når du må ha noe lett og praktisk når du er på tur. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Eg invisterte i Sigma 18-200 no før ferien. Orker rett og slett ikkje å bytte objektiv i hytt å pine. Viktigere at bildet blir tatt, enn at det er tatt med eit 110% godt objektiv Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har brukt et 35-135mm til ferier i over 20 år, og jeg må si i ettertid at det er virkelig få perler å beskue. Enig med TheGnome i at jeg da heller tar med et kompaktkamera (evt som utfylling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå