Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sint og voldelig kjæreste.

Gjest Guest_Katarina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Katarina_*

Hei :)

Har et problem med min kjæreste. Vi har vært sammen i 2 år nå, og har nylig blitt samboere. For noen måneder siden fikk jeg se en side av han jeg ikke hadde sett før. Han har ett voldsomt sinne, som han sier kommer fra faren. Dette har jeg lagt merke til når jeg har vært hjemme hos han, faren kan plutselig klikke. Når samboeren min blir sint, sier han så mye stygt for å såre og rakke ned på den personen det gjelder, for så å unnskylde seg etterpå og sier han at han ikke mente noe av det. Han har fortalt meg før at når han blir sint, så får han en følelse av at han bare MÅ si mye ukontrollerte, stygge ting til personen han blir sint på, uten at han mener noe av det. Har også dessverre hatt en episode der han plutselig klikket og kløp meg til jeg fikk blåmerke, og en episode der han tok veldig hardt i meg. Jeg vet at dette er galt, og har blitt så lei meg flere ganger pga dette, og har nesten slått opp gang på gang.

Jeg hadde virkelig ikke gitt han flere sjanser hvis jeg ikke mente at han var verdt å samle på. Han er en fantastisk person, og jeg elsker han utrolig mye, vi har aldri hatt problemer ellers.

Jeg tror mye av dette sinnet kommer fra faren, men også at han gjennom hele barneskolen og begynnelsen av ungdomsskolen ble mobbet for stamming. Dette ga seg når folk begynte å akseptere det, men han er fremdeles usikker på seg selv og har lav selvtillit pga stammingen.

Vi har snakket mye sammen, og han har behersket det veldig bra den siste tiden. Den første mnd vi har bodd sammen nå har han ikke hatt noen episoder med sinne.

Problemet nå er at jeg ikke vet hvordan jeg kan gå fram med å hjelpe han til å styre sinnet, og gjerne få mer selvtillit og/eller bli kvitt stammingen. Vil ikke at sinnet hans skal gå utover fremtidige barn vi kan få sammen. (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok at han ville hatt godt av å gå til en psykolog. Å få pratet ut om gammel dritt (og ny også, forsåvidt) gjør ofte underverker.

Husk dette: uansett hvor snill og grei ellers han er så må du ikke finne deg i vold. Blir han ikke bedre, så er det dessverre bare en ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Sint-kis

Hei. :)

Jeg har en del sinte øyeblikk, noe som kan beskrives ganske likt som det du skriver om din samboer. Jeg ser på meg selv som en hyggelig, avslappet og til tider sjenert omtenksom kar, men kan bli fryktelig forbannet når jeg først blir det. Nær familie (som min mor) sier jeg er fryktelig lik min far, bare at jeg lar sinnet mitt gå utover TING, og ikke personer - selvom jeg kan være sint på bekjente. Det rare er at min far ikke finnes overhode like sint nå som når han var sammen med min mor. Venter på svar fra psykolog for å få orden på annet enn kun sinnet, for sinnet er som oftest bare sterk frustrasjon. Se om din samboer kan ta en tur til psykolog, jeg har tro på at dette skal hjelpe - håper iallefall at det hjelper meg på de områdene jeg trenger hjelp. Sånn som selvtillit. Måtte bare få dette ut, og dette var en fin tråd å skrive dette i. Takker.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Katarina_*
Hei. :)

Jeg har en del sinte øyeblikk, noe som kan beskrives ganske likt som det du skriver om din samboer. Jeg ser på meg selv som en hyggelig, avslappet og til tider sjenert omtenksom kar, men kan bli fryktelig forbannet når jeg først blir det. Nær familie (som min mor) sier jeg er fryktelig lik min far, bare at jeg lar sinnet mitt gå utover TING, og ikke personer - selvom jeg kan være sint på bekjente. Det rare er at min far ikke finnes overhode like sint nå som når han var sammen med min mor. Venter på svar fra psykolog for å få orden på annet enn kun sinnet, for sinnet er som oftest bare sterk frustrasjon. Se om din samboer kan ta en tur til psykolog, jeg har tro på at dette skal hjelpe - håper iallefall at det hjelper meg på de områdene jeg trenger hjelp. Sånn som selvtillit. Måtte bare få dette ut, og dette var en fin tråd å skrive dette i. Takker.

Takk for svar, alle sammen :)

Men spesielt takk til deg, som ville dele dette med meg. Jeg har lenge ønsket at han skal gå til psykolog, dette er noe han selv har ønsket også, men grunnet dårlig økonomi, har vi måttet spare penger til dette.

En del forhold ender jo pga slikt som dette, og ofte er det bra óg. Men jeg vet at min samboer ikke ønsker dette sinnet, verken for meg eller han, og at han ikke mener å gjøre meg vondt. Jeg vil heller ikke risikere at han kanskje fortsetter med sinnet om han finner seg en ny partner. Så både for å skåne meg og han, skal jeg sende han til en psykolog så snart jeg kan, der han kan få hjelp. En venninne av meg som studerer psykologi på universitetet, tok seg en prat med han, og da ble han helt på gråten og fortalte en del om sin usikkerhet og hva han føler når han blir sint, men ikke alt. Dette er i og med at hun er en venn av han selv, og det er alltid vanskeligere å åpne seg for sine nærmeste. Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet, og håpe på fremskritt!

Lenke til kommentar
Trenger bare lese overskriften for å si: Dra og aldri se deg tilbake.. Eller du kan gi han en sjanse og vente til han virkelig slår deg?

Vil anbefale deg og lese hele første innlegget jeg.

Vil også henge meg på gjengen som anbefaler besøk til en psykolog, det høres ut som en god ide. :)

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...