Zungam Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Trenger hjelp til og sette sammmen 2 routere i hjemmenettverket. Grunnen for at jeg trenger 2 routere er at den ene skal sende ut trådløst til kjellerleiligheten, mens den andre skal sende ut trådløst til resten av boligen. Har fiberløsning fra Lyse. Fra før har jeg koblet opp 1 router, en dlink dir-655 som spyr ut trådløst nettverk og på den har jeg foreløpig koblet til bare ps3 som kablet, resten av pcene går på dens trådløse nettverk. Så var det hvordan jeg skal koble til den andre routeren i dette nettverket. Det er snakk om en dlink, dir 635 router. Slik jeg har fortstått det skal den kobles til på en av LAN portene på 1. router (DIR-655) og kobles inn på en av LAN portene på 2.rpoter (DIR 635) og ikke på WAN porten. Har nå prøvd dette ut og jeg klarte å lage et trådløst nettverk på den andre routeren. Problemet er vel at det ser ut som jeg har tilgang til alle pcene i begge trådløse nettverkene og jeg kommer innpå begge routerenes konfigurasjonssider. Hvordan skal dette settes opp slik at det trådløse nettverket til kjellerleiligheten blir liksom et lukket nettverk som ikke har tilgang til det andre trådløse nettverket? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis du setter den i Wan porten på dir 635, og går inn i konfigen på denne og får denne til å dele ut en annen ip range (feks hvis du har 192.168.0.1 i privatnettet, så setter du hybelnettet sin ruter til å dele ut 192.168.1.x i sitt subnett. Wan IP på 635 blir da 192.168.0.X og lan ip blir 192.168.1.1. Da vil du få 2 nett. Men dersom leieboer er datakyndig, vil vedkommende fint klare å omgå dette, så du bør enable brannmuren på egne pc'er og sperre all trafikk fra 192.168.1.x serien. Skulle tro det gjør susen. Men som en bisetning - Du er klar over at 655 kan enable et "gjestenett" i tillegg til sitt trådløse nett, og at de som er koblet til gjestenettet bare får internettilgang og ikke tilgang til øvrige pc'er i nettet? Dersom signalene går fint til kjelleren kan du jo prøve det. Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis du setter den i Wan porten på dir 635, og går inn i konfigen på denne og får denne til å dele ut en annen ip range (feks hvis du har 192.168.0.1 i privatnettet, så setter du hybelnettet sin ruter til å dele ut 192.168.1.x i sitt subnett. Wan IP på 635 blir da 192.168.0.X og lan ip blir 192.168.1.1. Da vil du få 2 nett. Men dersom leieboer er datakyndig, vil vedkommende fint klare å omgå dette, så du bør enable brannmuren på egne pc'er og sperre all trafikk fra 192.168.1.x serien. Skulle tro det gjør susen. Men som en bisetning - Du er klar over at 655 kan enable et "gjestenett" i tillegg til sitt trådløse nett, og at de som er koblet til gjestenettet bare får internettilgang og ikke tilgang til øvrige pc'er i nettet? Dersom signalene går fint til kjelleren kan du jo prøve det. Hvis den kan lage et gjestenett så skal jeg prøve på dette..signalene er helt ok i leiligheten fra før så det er noe jeg må prøve ut.. Har du veiledning eller en enkel forklaring på hvordan dette gjestenettet settes opp da? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Gå inn i ruterens administrasjon, gå så på "advanced" og nederst til venstre ser du da "guest zone" klikk der og gå inn og sett det opp, og så kan du bestemme om det skal foregå routing mellom sonene, og det vil du ikke - og vips du har 2 uavhengige trådløse nett, hvorav det ene kun gir tilgang til internett. Håper det går lett. Dersom du har veldig gammel firmware, så er jeg ikke sikker på om støtten er der, da må du først oppdatere til nyere versjon av firmwaren i ruteren. Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Funket fjell dette... takk skal du ha taxman:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå