Nautica Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 8/7 kom fiskeri og kystdepartementet med en pressemelding og innføring av minste mål ved fritidsfiske,bestemmelsene om minstemål skal gjelde fra 1 Januar 2010. Om dette er en fornuftig innføring eller ikke har jeg ikke selv tatt noen vurdering av ennå,må tygge litt på det først. Er det noen som har noen synspunkter angående dette så post dem her. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Syntes de var litt over kanten de derre målene. F.eks med sei, så koker jo fjordene i alle fall her nord over av småsei hver sommer og høst. Det er da de fleste tar med seg ungene i fjæra, og de første kastene tas. Å da sette ut alt under 45cm, vil oftest resultere i at all fisk må gjenutsettes etter loven. En kan selvsagt forsøke å forklare småtrollene at dette er for å sørge for at fiskene forblir i havet, men jeg er temmelig overbevist om at dette kommer til å sette en brems på fiskelysten - og gleden til spesielt de yngre. Og for den del; med en masse på millioner av sei på under 45cm, så skal det enorme tiltak til for å la alle disse vokse opp. Det er laaaaaaangt i fra næring nok til at mer enn en brøkdel av disse kan vokse opp. Tiltaket til galeHelga er derfor som vanlig en smule ute på bærtur. Vi kommer ikke til å få mer fisk i havet av denne grunn. Om noe, kommer vi til å se at en halvmeters fisk som kunne vært i perfekt kondisjon, tas opp som ei mager heklenål. Nei, jeg kommer til å ta den fisken jeg selv mener er forsvarlig ut fra kunnskap om fiskene og fiskeområdene jeg besøker. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Med tanke på at det kommer 4 millioner tyskere å suger tom fjordene våre for fisk hver sommer, er dette et fint tiltak. men det blir så og si umulig å opprettholde. Fks kan tyskere gjerne ta med seg noen tonn småfisk ut av landet uten at det blir lagt merke til. De kommer jo med svære frysehengere! Ikke rart det er superstrenge regler for å fiske i Tyskland. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Tar jeg ikke helt feil så er det allerede innført en kvote for utledninger som eksporterer fisk fra norge til egen husholdning. Mener at man kan ta med 40kg ? sløyd fisk ut av Norge. Det blir foretatt stikkprøver av utreisende turister,men er nok ikke det som blir prioritert høyest av Norske tollmyndigheter. Loven er vel mest rettet mot alle hobbyfiskere i norge som strekker hobbyen sin litt vel langt. Men det at en 6-7 åring skal "straffes" av et slik lovverk blir idiotisk. Hvis fiske skal reguleres blir vel minstemål lettest og kontrollere for myndigheter. Endret 9. juli 2009 av Nautica Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Om bakgrunnen for "restriksjonene" er at fisketurister høster for mye av havets delikatesser, blir det jo helt feil å "straffe" oss som er født, og sikkert også kommer til å daue her på berget. Som Nautica sier, så er det grenser for hvor mye fisk som kan tas ut lovlig av turister. Har allerede vært en del beslag av betydning i denne sammenheng. For den del; Det blir skjelden restriksjoner når oppdrettsannlegg skader en fjordtarm, med å blokkere såpass stor del at lite fisk går forbi. Ei heller der lokale fiskere mer eller mindre sperrer av en hel fjord med sine garn. Her kan jeg ta ett eksempel fra en av fjordene i området. Denne fryser stort sett hver vinter, og selv da fisker lokale aktører kommersielt. Garn settes over minst 90% av fjordens bredde, fra sandbunnen og opp til isflata. Er ikke særlig som kommer forbi der i gården... Resultat; Denne fjorden var en av de mest fiskerike i nord tidligere. Den huset også mer spesielle arter i forhold til geografisk beliggenhet, slik som hvitting på 3-4kg, longe på opp mot 25kg, havabbor, knurr, samt stor og flott sei/ torsk/ hyse++++. Det var ikke uvanlig å møte på torsk på 15kg+, og sei på 7kg+ Kastet en ut sluken fra land, var det alltid stor sjangs for å ta med seg en solid mengde fisk hjem. Fisket en fra båt, var dette garantert. Fisket en fra isen, kunne en fort risikere å måtte gå flere turer til land for å få med seg alt. I dag er bestanden i fjorden av alle fiskeslag redusert til at en er heldig om en får en torsk på over kiloet, og sei på mer enn halvkiloet. Årsaken er ikke at det er hentet ut så mye småfisk, men at all fisk av størrelse fiskes ut fortere enn de kommer inn. Endret 9. juli 2009 av aquafrank Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) I dag kom det enda en nyhet som er relevant. Det viser seg at beslagt fisk er tredobblet i år i forhold til i fjord,det er beslagt 4800 kg fisk hittil i år. Hovedsaklig er det Tyskere,Svensker og Østblokklandene som smugler. Endret 9. juli 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå