Gå til innhold

Sony Ericsson X10 - SEs første mobil med Android OS.

Anbefalte innlegg

En annen ting jeg lurer på: Er det noen andre som har hatt problemer med å ta bilder av personer i bevegelse?

Ble ikke fryst, men derimot "smørt" utover da vi testet å ta bilder av personer i bevegelse på x10 innendørs. Vet ikke om har med mangel på lys, feil innstillinger (evt. for liten lukkerhastighet?) eller om kameraet rett og slett er dårlig?

dessuten syntes jeg at man må trykke vel hardt og lenge på knappen for å ta bildet, og blir da vanskelig å holde i ro..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det går an å nedgradere til versjon 14 etter å oppgradert til versjon 16? Jeg angrer som en tulling på at jeg oppgraderte. Jeg hadde ingen problemer før jeg oppgraderte og nå er det bare tull med mobilen. Nettopp fant jeg ikke hjemmenettverket som sto på, når jeg skriver inn tekst i diverse programmer så vises ikke teksten i tekstfeltet, den blir bare registrert, og det kjente problemet med "a" tasten. Når jeg trykker "a" så for jeg opp tegnet som viser at a'en er trykka på, men ingenting skjer i skrivefeltet. Er skikkelig skuffa nå.

Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert til 16, og har brukt telefonen i fem dager etterpå. Har ikke merket noen av problemene som er beskrevet.

Kompass: Lastet ned gratis "Compass" fra Android market. Ser ut til at både magnetisk og GPS-kompass fungerer fint.

Noen som har fått ansiktsgjenkjenningsfunksjonen til å fungere? Hos meg skal det mye til før telefonen oppdager at det er et ansikt der. De gangene den HAR oppdaget det, har det aldri skjedd at den faktisk har gjenkjent hvilken person som er på bildet. Selv ikke samme person, samme sted, med noen minutters mellomrom. Og når telefonen IKKE har oppdaget at det er et ansikt på bildet, får jeg ikke lov til å tagge bildet manuelt. Jeg er veldig fornøyd med det meste annet, men er ikke imponert over akkurat dette...

Edit: Enda et spørsmål: Noen som kjenner til forum eller andre kanaler hvor man kan gi tilbakemeldinger som produsenten faktisk fanger opp? Bugs, ønsker for firmware updates o.l.

Endret av murmeljenta
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert til 16, og har brukt telefonen i fem dager etterpå. Har ikke merket noen av problemene som er beskrevet.

Kompass: Lastet ned gratis "Compass" fra Android market. Ser ut til at både magnetisk og GPS-kompass fungerer fint.

Noen som har fått ansiktsgjenkjenningsfunksjonen til å fungere? Hos meg skal det mye til før telefonen oppdager at det er et ansikt der. De gangene den HAR oppdaget det, har det aldri skjedd at den faktisk har gjenkjent hvilken person som er på bildet. Selv ikke samme person, samme sted, med noen minutters mellomrom. Og når telefonen IKKE har oppdaget at det er et ansikt på bildet, får jeg ikke lov til å tagge bildet manuelt. Jeg er veldig fornøyd med det meste annet, men er ikke imponert over akkurat dette...

Edit: Enda et spørsmål: Noen som kjenner til forum eller andre kanaler hvor man kan gi tilbakemeldinger som produsenten faktisk fanger opp? Bugs, ønsker for firmware updates o.l.

XDA er det beste forumet. Det er nok der det kommer til å skje fremover.

Endret av Brodos
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Xperia X10 i noen dager nå og den skuffer på noen områder hvor jeg hadde høyere forventninger. Har oppgradert den til nyeste versjon.

Jeg ser mye video på mobilen og lyden er altfor for lav og uklar ved avspilling via mobilens høyttaler. Avspilling av nøyaktig samme filen på både en iPhone 3G og Samsung Omnia HD gir mye høyere og bedre lyd. Har testet via Mediascape og ulike medieavspiller fra Market (Yxflash, MVideoPlayer med flere) og det er samme problemet.

Batteritiden er under middels, men blir sikkert bedre over tid, og skjermen er også noe unøyaktig ved berøring (skriving av sms hvor man tror man har trykket på riktige bokstaver, trykk på lenker i nettleseren som ikke registreres osv).

Timescape likte jeg ikke noe særlig, Facebook-delen viser f.eks. ikke kommentarer og går bare til Facebook sin touch-site om du vil se mer. Bildene som knipses ser bra ut for å være en mobil, men helt idiotisk at man ikke kan sette den til å automatisk blinke led'en når man knipser bilder, slik en blitz ville fungert. Utløserknappen er også litt ufølsom, når man har trykket ned delvis for å fokusere så er det vanskelig å vite når man har trykket hardt nok til at bildet blir tatt.

Det positive er at skjermen er stor og lyssterk, en av de beste lcd-skjermene jeg har vært borti. Sort ser faktisk ganske sort ut, men selvfølgelig ikke like bra som amoled-skjermer. Telefonen virker ellers kjapp og jeg har ikke opplevd at den har stoppet opp og måtte "tenke" til tross for mye multitasking. Telefonen er stor, men håndterlig.

Gleder meg til å sammenligne den med HTC Desire. :)

Lenke til kommentar

I går beskrev jeg problemer med ansiktsgjenkjenning. Her er noen andre spørsmål/problemer jeg har notert meg:

E-post:

* Er det mulig å stille inn e-post-programmet til å laste ned kun headere? Nå ser det ut til at all tekst lastes inn, med unntak av de mailene som har vedlegg. Her ser det ut til at kun headere lastes ned.

* Klarer dere å legge til andre typer vedlegg enn bilder i e-post-meldinger?

* Skrivebords-widgeten (eller hva det nå heter) som inneholder snarveier til å slå på/av wifi, bluetooth, gps og volum er veldig fin. Men er det mulig å legge ut en snarvei til dataroaming (3G/edge) på startsiden? Det nærmeste jeg kommer er "innstillinger", og derfra er det jo en viss vei å gå.

* Kartprogrammet er fint, men er det mulig å laste ned kartdata for hele Norge e.l. mens man har tilgang til trådløst nett? Det kan bli dyrt i lengden hvis man må laste ned kartdata etter hvert som man forflytter seg (når man vanligvis må bruke 3G/edge).

* Når jeg åpner et bilde fra en MMS, får jeg valgmuligheten "vis i Maps". Dette høres fint ut, men jeg har ikke opplevd at MMS-bilder inneholder posisjonsdata, ikke en gang når de er sendt fra X10. Men spørsmålet er egentlig: Har jeg mulighet til å vise andre bilder i kart? F.eks. bilder jeg har tatt selv?

* Er det mulig å bytte fra norsk til engelsk ordliste for SMS, e-post o.l.? Faktisk ser det ut til at jeg får engelske ordforslag når jeg bruker "standardtastatur" og norske ordforslag når jeg bruker "skjermtastatur", men er det dét disse to typene tastatur er ment for? Norsk og engelsk ordliste?

* Når jeg skriver inn ord som ikke finnes i ordlista, lagrer telefonen dem automatisk, slik at den kan foreslå dem igjen ved en senere anledning. Dette er fint, men noen ganger lages feilstavede ord, ulike varianter av e-post-adresser o.l. Er det ikke mulig å slette enkeltelementer i den autolagrede ordlista? Jeg ser at jeg kan legge inn mine egne ord (på to ulike steder som jeg ikke skjønner forskjell på), men jeg er ute etter de ordene som telefonen snapper opp selv.

* Skjønner ikke hvorfor telefonen ikke klarer å vise MMS-tekst og gjerne bilde i Timescape. Håper på en forbedring.

* Timescape klarer ikke å vise lange statusmeldinger fra Facebook. Hvis jeg vil vise hele teksten, må jeg gå til Facebook-nettsiden. Håper at det i fremtiden vil bli mulig å scrolle når man klikker seg inn på et element i Timescape, evt. når man går inn i telefonbok-kontakten og velger "facebook".

* Når man skal angi et bilde som kontaktbilde, må man bla i en annen variant av telefonlista enn standard. Bl.a. mangler mulighet til å gå direkte til en bokstav. Irriterende å måtte scrolle helt fra A når man har mange kontakter. Og enda mer irriterende når man kommer borti feil navn, og bildet automatisk lagres på feil person, så man må starte helt på nytt. Håper på forbedring her.

* Når man skal knytte en telefonbok-kontakt til en facebook-kontakt, skulle jeg ønske at telefonen kunne hoppe direkte til den facebook-kontakten som har samme navn som telefonbok-kontakten, evt. nærmeste match. Igjen, kjedelig å scrolle gjennom hele facebook-lista.

* Når man velger en kontakt fra e-post-programmet, og ønsker å legge adressen til en eksisterende kontakt i telefonboka, overskrives navnet i telefonboka automatisk. Håper på en forbedring her.

* Irriterer meg også over stavefeil som "ingen tapte anrom", "kys" (smiley) og et par til som jeg ikke husker.

Er det noen av dere som har funnet løsninger på noen av disse tingene?

Endret av murmeljenta
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Xperia X10 i noen dager nå og den skuffer på noen områder hvor jeg hadde høyere forventninger. Har oppgradert den til nyeste versjon.

Jeg ser mye video på mobilen og lyden er altfor for lav og uklar ved avspilling via mobilens høyttaler. Avspilling av nøyaktig samme filen på både en iPhone 3G og Samsung Omnia HD gir mye høyere og bedre lyd. Har testet via Mediascape og ulike medieavspiller fra Market (Yxflash, MVideoPlayer med flere) og det er samme problemet.

Batteritiden er under middels, men blir sikkert bedre over tid, og skjermen er også noe unøyaktig ved berøring (skriving av sms hvor man tror man har trykket på riktige bokstaver, trykk på lenker i nettleseren som ikke registreres osv).

Timescape likte jeg ikke noe særlig, Facebook-delen viser f.eks. ikke kommentarer og går bare til Facebook sin touch-site om du vil se mer. Bildene som knipses ser bra ut for å være en mobil, men helt idiotisk at man ikke kan sette den til å automatisk blinke led'en når man knipser bilder, slik en blitz ville fungert. Utløserknappen er også litt ufølsom, når man har trykket ned delvis for å fokusere så er det vanskelig å vite når man har trykket hardt nok til at bildet blir tatt.

Det positive er at skjermen er stor og lyssterk, en av de beste lcd-skjermene jeg har vært borti. Sort ser faktisk ganske sort ut, men selvfølgelig ikke like bra som amoled-skjermer. Telefonen virker ellers kjapp og jeg har ikke opplevd at den har stoppet opp og måtte "tenke" til tross for mye multitasking. Telefonen er stor, men håndterlig.

Gleder meg til å sammenligne den med HTC Desire. :)

Høyttaleren kan nok greit fikses med en oppdatering. Hvordan var det å skrive meldinger på den før du oppdaterte?

Etterhvert kan man vel kjøpe uorginale batterier med bedre kapasitet.

Timescape og mediascape kommer jeg nok til å la være i fred. Blitz blir nok fikset i en oppdatering. Det er verre at knappen er hard å trykke på.

Hadde du kjøpt X10 hvis du visste om problemene du nevner? Min er på vei, men jeg er veldig i tvil om jeg skal kjøpe den. Liker designet og den store skjermen, men at den ikke støtter MT, synes jeg var kjipt på en så dyr telefon. Takk for at du deler inntrykket med oss.

Lenke til kommentar

Lurer jo litt jeg og nå.......takket være makkverket POSTEN som er en gjeng multiidioter så har jeg ventet i 9 dager i dag på pakken(påsken spiller jo også inn her da)

Den kommer tirsdag etter 11 dager fra bestilling men vet ikke om jeg bare skal sende den tilbake og vente på desire som nå etterhvert høres ut som et mye smartere valg !!!!!

Tar jeg feil her????

Lenke til kommentar

Høyttaleren kan nok greit fikses med en oppdatering. Hvordan var det å skrive meldinger på den før du oppdaterte?

Etterhvert kan man vel kjøpe uorginale batterier med bedre kapasitet.

Timescape og mediascape kommer jeg nok til å la være i fred. Blitz blir nok fikset i en oppdatering. Det er verre at knappen er hard å trykke på.

Hadde du kjøpt X10 hvis du visste om problemene du nevner? Min er på vei, men jeg er veldig i tvil om jeg skal kjøpe den. Liker designet og den store skjermen, men at den ikke støtter MT, synes jeg var kjipt på en så dyr telefon. Takk for at du deler inntrykket med oss.

Har ikke opplevd noe stor endring når det gjelder å skrive meldinger i forhold til før jeg oppgraderte. Ser flere har kommentert at de syntes den ble verre, men jeg opplevde skjermen som upresis fra før av.

Høyttaleren tror jeg har vel så mye med plassering å gjøre, så jeg tviler på at en oppgradering vil løse så mye. Den gir ihvertfall mye spinklere lyd enn de fleste mobiler jeg har testet til videoavspilling. Er redd for at HTC Desire vil ha mye av samme problemstilling siden HTC liker å legge høyttalerene på baksiden av en del av modellene sine.

Jeg har et Nokia BH-905 trådløst bluetooth-headset med støykansellering og streamet musikk fra X10 via Mediascape i fire timer mens jeg kjørte til påskefjellet, og det fungerte upåklagelig. Tilkoblingen mellom mobilen og headsetet var dønn stabil. Denne bruken påvirket også batteriet overraskende lite i forhold til tilsvarende bruk med andre mobiler, så pluss i margen til X10 for denne delen. Alle kontrollene på headsetet (volum, bytte av sanger, besvare anrop med mer) fungerte også fint.

Hadde nok ikke kjøpte X10 om HTC Desire var tilgjengelig før påske.

Lenke til kommentar

Det som er kjipt med Desire er skjermstørrelsen og design synes jeg, men nå ser den plutselig veldig attraktiv ut. Sense ser ut som et mer gjennomtrenkt skall enn Time- og mediascape.

Spørs om ikke telefonen går i retur til Netcom på tirsdag og jeg bestiller en Desire i stedet.

Lenke til kommentar

Lurer jo litt jeg og nå.......takket være makkverket POSTEN som er en gjeng multiidioter så har jeg ventet i 9 dager i dag på pakken(påsken spiller jo også inn her da)

Den kommer tirsdag etter 11 dager fra bestilling men vet ikke om jeg bare skal sende den tilbake og vente på desire som nå etterhvert høres ut som et mye smartere valg !!!!!

Tar jeg feil her????

Jeg venter også på min pga POSTEN :thumbdown: den kommer vel på tirsdag ...

Lenke til kommentar

Det som er kjipt med Desire er skjermstørrelsen og design synes jeg, men nå ser den plutselig veldig attraktiv ut. Sense ser ut som et mer gjennomtrenkt skall enn Time- og mediascape.

Spørs om ikke telefonen går i retur til Netcom på tirsdag og jeg bestiller en Desire i stedet.

Skjermstørrelsen og kamera var utslagsgivende for meg.

software delen er jeg ikke så bekymret for, dette er ting som kan gjøres noe med.

Jeg ville heller hatt "plain android 2.1" Har brukt sense på wm mobil og er ikke veldig imponert.

Alle disse forskjellige skallene til de forskjellige produsentene er en uting synes jeg! Hadde vært mye bedre å legge til funksjoner i form av apps!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...