Gå til innhold

Sony Ericsson X10 - SEs første mobil med Android OS.

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvorfor alle vil ha sense.

Jeg har nå en htc touch hd med wm 6.5 rom fra xda. har testet mange rom med sense 2.5 og det er helt greit, men synes faktisk spb mobile shell er bedre.

Sense har fancy værmelding i home screen, men hva er nytten når en ikke kan bestemme værkilden? jeg vil bruke YR.

Jeg synes i utgangspunktet at forskjellige produsenter lager sine egne shell er en uting.

Jeg brukte også SPB Mobile Shell på min Xperia X1, primært fordi responsen var mye raskere. Hadde Sense på en HTC Touch Diamond og det var drepende treigt, skulle ønske jeg visste om SPB på den tiden. Android er såpass bra i stock form nå at shells blir litt bortkastet, spesielt nå når det går på bekostning av OS-oppdateringer.

Men på den annen side, hvorfor skulle noen velge en telefon fra leverandør X når telefonen fra leverandør Y gjør nøyaktig det samme? Chipset fra Snapdragon, bygget av Foxconn med OS fra Google. De trenger noe unikt for å bryte seg til markedsandeler så jeg forstår hvorfor de gjør det. For mindre avanserte brukere kan det kanskje ha mye å si, en X10 vil jo oppfattes helt annerledes i bruk (med Timescape) enn en HTC med Sense eller en Motorola? med Blur?

Jeg gikk fra Hero med Sense til Nexus One med standard Android. Savnet ikke Sense i mer enn noen minutter. Hvordan Timescape blir sammenlignet med Sense/Stock Android vet jeg ikke noe om før mandag. :)

Ingen Androidtelefoner støtter flash ut av eska, men leveres med en Youtube-applikasjon. Ellers støtter jo mobilen det vanligste formatet for mobil video, MP4. Så blant annet OL-finalen i Curling på min Nexus One, livestreamet fra NRK.no, det fungerte bra og så helt fantastisk ut.

Nå gleder jeg meg virkelig til ny telefon. Kan du streame fra NRK over 3g? I testen fra Mobili sier de at de må konvertere filmene, men det må da finnes et program som kan spille en orginal divx?

NRK streamer over mobilnettet ja, funker fint både med HSDPA, UMTS og EDGE.

Programmet YXFlash (Gratis fra Android Market) spiller DivX av direkte. Kan også anbefale Orb som streamer direkte til mobilen over nettverk eller internett fra din hjemmePC. Se alle videofilene, lydfilene og bildene du har delt ut! PC-utgaven av programmet er gratis, men mobil-utgaven koster noen kroner.

Sant som du sier! Produsentene selger nok mye grunnet egne tilpassninger.

Selv går jeg etter hardware og design når jeg handler. Selvfølgelig må hardwaren støtte android da :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk fra Hero med Sense til Nexus One med standard Android. Savnet ikke Sense i mer enn noen minutter. Hvordan Timescape blir sammenlignet med Sense/Stock Android vet jeg ikke noe om før mandag. :)

Ingen Androidtelefoner støtter flash ut av eska, men leveres med en Youtube-applikasjon. Ellers støtter jo mobilen det vanligste formatet for mobil video, MP4. Så blant annet OL-finalen i Curling på min Nexus One, livestreamet fra NRK.no, det fungerte bra og så helt fantastisk ut.

HTC Desire støtter flash "out of the box".

Lenke til kommentar

Kan noen bekrefte at Xperia X10 har kompass/magnetometer? Det står ingenting i specen på Sonyericssons sider, og heller ingenting i brukermanualen, men det er noen demovideoer på nettet som viser X10 brukt sammen med augmented reality-programmet Aylar Layar. :)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ingen fantast og er ikke så veldig inne i alle dupeditter på en telefon.

Men jeg skal ha en ny telefon nå og vil ha en litt kul telefon som funker til mitt bruk, jeg jobber innen salg og bruker outlook som planleggingsverktøy og kundeopfølging, jeg har en SE W995 idag som jeg synes er veldig enkel er jeg ute å farter så legger jeg inn møter og avtaler jeg gjør og synkroniserer dette når jeg er på kontoret og omvendt.

Iphone er ikke aktuell da denne passer dårlig for meg til dette.

Jeg står igjen med 2 telefoner HTC HD2 og X10, noen sier at jeg ike skal velge HTC grunnet WM, jeg er veldig usikker og jeg trenger en telefon som ikke er så avansert og tung å bruke at halve dagen går på og få tig til.

Kan noen komme med et godt råd til meg?

Lenke til kommentar

Hei

Men jeg skal ha en ny telefon nå og vil ha en litt kul telefon som funker til mitt bruk, jeg jobber innen salg og bruker outlook som planleggingsverktøy og kundeopfølging, jeg har en SE W995 idag som jeg synes er veldig enkel er jeg ute å farter så legger jeg inn møter og avtaler jeg gjør og synkroniserer dette når jeg er på kontoret og omvendt.

Jeg står igjen med 2 telefoner HTC HD2 og X10, noen sier at jeg ike skal velge HTC grunnet WM, jeg er veldig usikker og jeg trenger en telefon som ikke er så avansert og tung å bruke at halve dagen går på og få tig til.

Jeg har hatt wm mobil i ca. 1,5 år.

Jeg vil ikke ha det igjen, men det betyr ikke at wm er dårlig!

Jeg er nok over gjenommsnittet når det gjelder å like å "fikle" med duppedingser :D Jeg har testet mange forskjellige rom osv.

Hd2 er vanvittig flott med 4,3 tommers skjerm og designet Den fungerer sikkert helt fint til ditt bruk!

Når det gjelder outlook sync er nok wm noe av det beste, har ikke sjekket ut android angående dette da det ikke betyr noe for meg.

Vent til X10 er i butikken og test ut begge, så får du sikkert en "feeling" om hva du vil ha.

Lenke til kommentar

Hei

Først og fremst er ikke Iphone dårligere til dette enn w995, her har jeg hatt begge og vet alt om det

hd2 er en proff telefon og har du ikke gedigen erfaring med windows mobile vil jeg anbefale å styre unna den, jeg hadde min i 3 dager før jeg ikke orka lenger og kvitta meg med den.

Jeg bruker selv Outlook og jeg er blitt fortalt her i forumet at det er et program i telefonen som skal kunne synkroniseres med outlook på x10, derfor bestilte jeg den :-)

Lenke til kommentar

Da ble det bestilling på en X10 fra Ludo i natt. Jeg får vel neppe ordrebekreftelse før i morgen, men jeg regner med at systemet reserverer en av de telefonene som var på lager da jeg bestilte. Da har jeg vel telefonen tirsdag eller onsdag da? :)

Jeg tvilte meg fram til X10, etter at jeg egentlig hadde bestemt meg for en HTC Desire. Litt større skjerm, bedre kamera og litt større batterikapasitet gjorde utslaget. HTC Legend har dessuten fått tyn for ekstremt dårlig batterikapasitet, og på papiret skal Desire ha enda litt lavere tall. Når X10 kom greit ut av det i Mobilitesten, så håper jeg det betyr at det ikke blir problemer å utnytte alle mulighetene i telefonen, uten at den må lades i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Tatt fra forumet på minhembio.com

Rikard Skogberg says:

March 27, 2010 at 8:13 pm

David and others about the screen in X10,

I don’t have any technical details around the screen to share, sorry! – However I have now gotten confirmation on the question of multi touch. As said earlier there’s no multitouch in X10 – and I also can confirm that it’s not only related to SW but also to HW. Despite this, for future updates of X10 we are of course working on other solutions for e.g. zooming, which has been requested frequently on this blog, such has the solution demoed on X10 mini at

and similar.

En skuffelse for mange hvis det stemmer....

Endret av osmano
Lenke til kommentar

Hei igjen takker for svar :)

Jeg fikk beskjed om at vil ha en telefon som kan synkroniseres mot outlook, kontakter og nå skal vi over til noe exchange server greier så var Iphone ikke å anbefale.

Telefonleverandøren min får inn X10 mandag og da skulle jeg få testet denne, HTC var ikke på lager hos dem og kommer 06.04, men jeg kan vente.

Bruen min er enkel, jeg sender mye sms, tar bilder, lager notater og legger inn møter når jeg er på farten, ser også at jeg kan bruke epost funksjon også med denne typen telefon, litt spill har jeg hatt bruker bluetooth headset på kontoret og har bluetooth i bilen.

Jeg kommer sikkert til å utvide bruken noe når jeg får en telefon som har en skjerm som også man kan surfe med.

Jeg kan finne på og ta X10 mandag siden de har den inne, men det er tragisk om jeg tar denne og HTC egentlig passer bedre for meg.

Men jeg ser her at de fleste mener WM er utdatert, komplisert og ikke noe bra.

Har noen info jeg bør ta hensyn til i valget mitt så hadde jeg satt pris på det :)

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at Windows Mobile fungerer bedre opp i mot Windows enn Android gjør, men SE X10 har et program som heter Moxier Exchange som skal (les antageligvis) fungere på samme måte.

Jeg tror du må bare få testa ut det og se.....Lykke til!

Endret av osmano
Lenke til kommentar

Desire har jo ikke samme batteri som legend.

Nei, men HTC oppgir lavere tall for stand-by og brukstid for Desire enn for Legend, så med mindre det har vært en feil med Legenden mht strømstyring, så er det vel en fare for at Desire ikke er mindre sulten på strøm.

Nå er dette med strømforbruket selvfølgelig en subjektiv ting, siden de som har testet telefonene bare har testet kapasiteten ved bruk, og det er langt fra sikkert at den som har vært fornøyd med batteriet på X10 har brukt de samme funksjonene som han som har testet Legend. Problemet er at i testen av Legend, så oppgis den å ha dårligere brukstid ved virkelig bruk enn noe annet testeren har vært borte i, på tross av at oppgitt tid for stand-by er ganske bra.

Etter hvert blir vel telefonene testet med standardprogrammer og prosedyrer for å sammenlikne hvor lenge batteriet holder. Vi må vel leve med at slike telefoner som dette må lades hver dag, eller natt, men det er problematisk om de må lades i løpet av dagen også.

Lenke til kommentar

Dere skriver at diverse nettbutikker kommer til å sende ut telefonen i morgen. Men vet dere om det vil være mulig å få kjøpt den over disk i butikker i morgen? Evt. hvilke kjeder? (Jeg er i Oslo.)

Vet ikke hvordan det er i Oslo, men jeg var innom elkjøp, expert og elprice her i Bergen på fredag. Da fikk jeg beskjed om at de ikke fikk den inn på lager før i starten av april. Jeg nevnte for han ene at noen nettbutikker allerede hadde den på lager, men da sa han at nettbutikker er generelt raskere enn vanlige butikker.

Lenke til kommentar

Har også status levert fra Ludo, har også fått Imei nr ;.-)

Jeg har bestilt fra Ludo, og kjøpet ble bekreftet på skjermen, men jeg har ikke fått noe e-post som bekrefter bestillingen. Sender ikke Ludo ut en epost som bekrefter bestillingen automatisk? At det ikke sitter noen og tar imot bestillingen natt til en søndag forstår jeg, men det er da vanlig å få en bekreftelse. Ikke har jeg noe brukernavn eller passord der heller.

Og til dere som sier at de norske telefonene sendes ut med BT-handsfree med radio, så høres det fint ut, men på Ludo sine sider står det at den leveres med MH-700, som er helt ordinære propper med ledning, og altså uten radio. Noen som vet mer om det?

Lenke til kommentar

X10 den første med Android-telefonen som virker aktuell å gå til anskaffelse av, og jeg må virkelig si at det var faen meg på tide. Nå har jeg ventet i flere år.

Allikevel er ikke alt helt perfekt, og for å få et godt beslutningsgrunnlag prøver jeg å notere meg de bakdelene denne har i forhold til andre telefoner som kan eller er forholdsvis nært forestående å kunne kjøpes. Det jeg har kommet frem til er følgende:

- Ikke multi-touch

- Ikke AMOLED (er dog ikke nødvendigvis en ulempe, etter hva erfaringene tilsier)

- Har i første omgang bare Android 1.6, men 2.1+ kan vel ventes om ikke så alt for lenge

- Litt dårlig byggekvalitet/materialvalg, spesielt sett i forhold til prisen

- Ikke 4G

- Prisen!

Noe mer jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Hei igjen takker for svar :)

Jeg fikk beskjed om at vil ha en telefon som kan synkroniseres mot outlook, kontakter og nå skal vi over til noe exchange server greier så var Iphone ikke å anbefale.

Hehe... de som har fortalt deg dette kan absolutt ikke ha peiling :-) Jeg har faktisk aldri hatt en telefon som synker mot exchange bedre en iPhone.(Jeg har prøvd nesten alt)

Derimot punktet ditt om at du tar masse bilder++ gjør iPhone mindre aktuell, men der skuffer jo alle Businesstelefoner stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...