Gå til innhold

Sony Ericsson X10 - SEs første mobil med Android OS.


Anbefalte innlegg

X10 den første med Android-telefonen som virker aktuell å gå til anskaffelse av, og jeg må virkelig si at det var faen meg på tide. Nå har jeg ventet i flere år.

 

Da må jeg berømme deg for å ha vært tidlig ute, og godt orientert, siden Android som telefon-OS har vært lisensiert siden 21/10-08, dvs. snaut halvannet år. ;)

 

Ellers - til det du spør om, så har HTC stappa enda en funksjon inn i sine siste Android-telefoner, i alle fall i Desire. Det er en føler som merker hvor nært telefonen er i forhold til sine omgivelser, dvs. om den ligger i lomma eller på et bord (eller andre steder), og justerer volumet på ringetone og alarmer i forhold til det. Jeg tenkte det var nice, men ikke need to have. Dessuten bruker vel en slik føler også litt strøm, så denne funksjonen ble ikke avgjørende for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også status levert fra Ludo, har også fått Imei nr ;.-)

 

Jeg har bestilt fra Ludo, og kjøpet ble bekreftet på skjermen, men jeg har ikke fått noe e-post som bekrefter bestillingen. Sender ikke Ludo ut en epost som bekrefter bestillingen automatisk? At det ikke sitter noen og tar imot bestillingen natt til en søndag forstår jeg, men det er da vanlig å få en bekreftelse. Ikke har jeg noe brukernavn eller passord der heller.

 

Og til dere som sier at de norske telefonene sendes ut med BT-handsfree med radio, så høres det fint ut, men på Ludo sine sider står det at den leveres med MH-700, som er helt ordinære propper med ledning, og altså uten radio. Noen som vet mer om det?

 

Ludo hadde det i listen sin tidligere. Jeg ser nå at de har tatt det bort. Jeg vet bare at det skal være med i boksen til telefoner i Norge og Sverige i følge noen innenfor SE.

 

Jeg har postet et spørsmål til en på forumet i minhembio.com som har fått telefonen. Så får vi se hva han sier......

Lenke til kommentar

Tatt fra forumet på minhembio.com

 

Rikard Skogberg says:

March 27, 2010 at 8:13 pm

David and others about the screen in X10,

I don’t have any technical details around the screen to share, sorry! – However I have now gotten confirmation on the question of multi touch. As said earlier there’s no multitouch in X10 – and I also can confirm that it’s not only related to SW but also to HW. Despite this, for future updates of X10 we are of course working on other solutions for e.g. zooming, which has been requested frequently on this blog, such has the solution demoed on X10 mini at

and similar.

 

En skuffelse for mange hvis det stemmer....

 

Det kan du trygt si. Dette vil vel påvirke mye mer enn zooming, eller? F.eks. spill der man bruker begge tomlene på skjermen samtidig, eller app'er der man styrer ting, som dette kule quadrokopteret vi så på CES.

 

Så også på den første svar-videoen fra droiddog, og det var heller ikke særlig oppløftende. :( Noe feil under tasting, og skjermen har ikke samme kvalitet som AMOLED'n til N1. X10 sin skjerm er derimot betydelig større, når man ser de ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar

Da må jeg berømme deg for å ha vært tidlig ute, og godt orientert, siden Android som telefon-OS har vært lisensiert siden 21/10-08, dvs. snaut halvannet år. ;)

Men det ble annonsert ett år før det :)

 

Ellers - til det du spør om, så har HTC stappa enda en funksjon inn i sine siste Android-telefoner, i alle fall i Desire. Det er en føler som merker hvor nært telefonen er i forhold til sine omgivelser, dvs. om den ligger i lomma eller på et bord (eller andre steder), og justerer volumet på ringetone og alarmer i forhold til det. Jeg tenkte det var nice, men ikke need to have. Dessuten bruker vel en slik føler også litt strøm, så denne funksjonen ble ikke avgjørende for meg.

Ingen dealbreaker det, nei, men sikkert kjekt å ha :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Hero med Sense til Nexus One med standard Android. Savnet ikke Sense i mer enn noen minutter. Hvordan Timescape blir sammenlignet med Sense/Stock Android vet jeg ikke noe om før mandag. :)

 

Ingen Androidtelefoner støtter flash ut av eska, men leveres med en Youtube-applikasjon. Ellers støtter jo mobilen det vanligste formatet for mobil video, MP4. Så blant annet OL-finalen i Curling på min Nexus One, livestreamet fra NRK.no, det fungerte bra og så helt fantastisk ut.

HTC Desire støtter flash "out of the box".

 

Og den er enda et stykke unna butikken ;)

 

 

Kan noen bekrefte at Xperia X10 har kompass/magnetometer? Det står ingenting i specen på Sonyericssons sider, og heller ingenting i brukermanualen, men det er noen demovideoer på nettet som viser X10 brukt sammen med augmented reality-programmet Aylar Layar. :)

 

 

Husker ikke kilden i farta, men de har bekreftet at X10 har magnetometer.

 

 

Hei

Jeg er ingen fantast og er ikke så veldig inne i alle dupeditter på en telefon.

 

Men jeg skal ha en ny telefon nå og vil ha en litt kul telefon som funker til mitt bruk, jeg jobber innen salg og bruker outlook som planleggingsverktøy og kundeopfølging, jeg har en SE W995 idag som jeg synes er veldig enkel er jeg ute å farter så legger jeg inn møter og avtaler jeg gjør og synkroniserer dette når jeg er på kontoret og omvendt.

 

Iphone er ikke aktuell da denne passer dårlig for meg til dette.

Jeg står igjen med 2 telefoner HTC HD2 og X10, noen sier at jeg ike skal velge HTC grunnet WM, jeg er veldig usikker og jeg trenger en telefon som ikke er så avansert og tung å bruke at halve dagen går på og få tig til.

Kan noen komme med et godt råd til meg?

Først og fremst er ikke Iphone dårligere til dette enn w995, her har jeg hatt begge og vet alt om det

hd2 er en proff telefon og har du ikke gedigen erfaring med windows mobile vil jeg anbefale å styre unna den, jeg hadde min i 3 dager før jeg ikke orka lenger og kvitta meg med den.

Jeg bruker selv Outlook og jeg er blitt fortalt her i forumet at det er et program i telefonen som skal kunne synkroniseres med outlook på x10, derfor bestilte jeg den :-)

 

Jeg valgte å flytte "alt" over til Google. Så på PCen der bookinger gjøres i Outlook kjører det også et lite program som synkroniserer endringer i kalenderen med Gmail-kalenderen, som igjen synces til mobilen. Syncingen skjer begge veier og fungerer fantastisk bra. Samme er tilfelle med kontakter. Fra jeg skrudde av Heroen til jeg hadde komplett kontaktliste og kalender på min helt nye Nexus One så tok det vel rundt 2 minutter.

 

 

Vet ikke hvordan det er med syncing på iPhone nå om dagen men jeg hadde en førstegenerasjons iPhone og den var fantastisk ELENDIG på synkronisering. Faktisk hårreisende dårlig, så dårlig at jeg valgte å la være å ha oppdatert kalender på mobilen, det var rett og slett bare altfor mye jobb.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Hero med Sense til Nexus One med standard Android. Savnet ikke Sense i mer enn noen minutter. Hvordan Timescape blir sammenlignet med Sense/Stock Android vet jeg ikke noe om før mandag. :)

 

Ingen Androidtelefoner støtter flash ut av eska, men leveres med en Youtube-applikasjon. Ellers støtter jo mobilen det vanligste formatet for mobil video, MP4. Så blant annet OL-finalen i Curling på min Nexus One, livestreamet fra NRK.no, det fungerte bra og så helt fantastisk ut.

HTC Desire støtter flash "out of the box".

 

Og den er enda et stykke unna butikken ;)

 

10-12 dager er vel strengt talt ikke "et stykke unna butikken" ;) I tillegg er den allerede ute for salg i UK og muligens andre steder. Ser heller ikke helt hva det har med saken å gjøre? SE X10 får ikke noe bedre flash-støtte selv om Desire ikke er tilgjengelig i Norge før om 10 dager :p

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med syncing på iPhone nå om dagen men jeg hadde en førstegenerasjons iPhone og den var fantastisk ELENDIG på synkronisering. Faktisk hårreisende dårlig, så dårlig at jeg valgte å la være å ha oppdatert kalender på mobilen, det var rett og slett bare altfor mye jobb.

 

Å synce en Iphone (3gs) går som en drøm....

Lenke til kommentar

SE X10 får ikke noe bedre flash-støtte selv om Desire ikke er tilgjengelig i Norge før om 10 dager :p

 

Æpp æpp æpp!

 

Vær så snill å ikke dra igang en Desire vs X10 diskusjon. Jeg har vakla mellom disse lenge nok, og trenger støtte på at jeg har gjort et riktig valg :D

 

Seriøst, jeg hadde gjerne sett at jeg kunne få en telefon med skjermstørrelsen og kameraet fra X10, dual touch, Android 2.1 og et par andre funksjoner fra Desire - og det hele pakka inn i et hus som likna på Legend. Prisa omtrent som Desire selvsagt :) Jeg innser imidlertid at jeg må gjøre noen kompromisser, og velge det jeg tror er best for meg, men så lenge jeg velger å kjøpe en telefon før den er i butikkene, så løper jeg alltid risikoen for at jeg likevel valgte feil. Men snart er allting glemt, og det er på'n igjen. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer Sony Ericsson! Når eg endeleg hadde komen over diverse manglar ved telefonen som:

  • Ikkje Android 2.1, men oppdatering innan kort tid
  • Ikkje AMOLED skjerm
  • Ein del mindre bugs i følge testar

 

Men begeret renn verkeleg over når de har klart å unngå å implementere multi- og dualtouch. Scrolling av nettsider ved å måtte trykke på forstørrelsesglas er så 2000. Eit ord: skuffa :cry:

 

Då må eg ut på leiting nok ein gong. X10 hadde noko som gjorde at eg val den over Desire, men no er eg ikkje like sikker lenger...

 

edit: Går ut frå at diverse kjelder på nettet og SE eigen(?) blogg stemmer...

edit2: Men sett vekk frå verkar telefonen veldig mykje spanande, men akkurat dette gjer at eg nok sitt litt ekstra på gjerdet.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Gratulerer Sony Ericsson! Når eg endeleg hadde komen over diverse manglar ved telefonen som:

  • Ikkje Android 2.1, men oppdatering innan kort tid
  • Ikkje AMOLED skjerm
  • Ein del mindre bugs i følge testar

 

Men begeret renn verkeleg over når de har klart å unngå å implementere multi- og dualtouch. Scrolling av nettsider ved å måtte trykke på forstørrelsesglas er så 2000. Eit ord: skuffa :cry:

 

Då må eg ut på leiting nok ein gong. X10 hadde noko som gjorde at eg val den over Desire, men no er eg ikkje like sikker lenger...

 

edit: Går ut frå at diverse kjelder på nettet og SE eigen(?) blogg stemmer...

edit2: Men sett vekk frå verkar telefonen veldig mykje spanande, men akkurat dette gjer at eg nok sitt litt ekstra på gjerdet.

 

Jeg har sett AMOLED skjermer som er gode, men duverden jeg har sett de som virkelig er dårlige også, så at dette skulle være et punkt som fikk deg til ikke å kjøpe telefonen, skjønner jeg ikke. Du kan jo kanskje se skjermen med dine egne øyne, før du gjør deg opp en mening om den er bra eller ikke?

At den nå ikke har versjon 2.1, men får oppgraderinger innen kort tid, skyldes vel rett og slett at SE har optimalisert OS-et, slik at brukeropplevelsen skal bli best mulig. Ikke akkurat noe minus, det?

At den ikke har multistouch skyldes vel Android 1.6? Men de som har testet denne telefonen, har ikke savnet det, iallefall de tester jeg har lest. Den får forøvrig bare skryt, stort sett.

Med de krav du stiller, tror jeg du blir sittende på gjerdet en god stund... Du får ta med deg det positive, og det er at det nå går mot sumar, og ventingen på stakitten blir iallefall varmere...

Lenke til kommentar

SE X10 får ikke noe bedre flash-støtte selv om Desire ikke er tilgjengelig i Norge før om 10 dager :p

 

Æpp æpp æpp!

 

Vær så snill å ikke dra igang en Desire vs X10 diskusjon. Jeg har vakla mellom disse lenge nok, og trenger støtte på at jeg har gjort et riktig valg :D

 

Seriøst, jeg hadde gjerne sett at jeg kunne få en telefon med skjermstørrelsen og kameraet fra X10, dual touch, Android 2.1 og et par andre funksjoner fra Desire - og det hele pakka inn i et hus som likna på Legend. Prisa omtrent som Desire selvsagt :) Jeg innser imidlertid at jeg må gjøre noen kompromisser, og velge det jeg tror er best for meg, men så lenge jeg velger å kjøpe en telefon før den er i butikkene, så løper jeg alltid risikoen for at jeg likevel valgte feil. Men snart er allting glemt, og det er på'n igjen. :)

 

Hehe ;) Det er det som er så synd! Vi får neppe se en telefon som har alt vi ønsker oss. Som du sier, 4" stor skjerm fra X10, AMOLED fra Desire, kamera fra X10 osv. osv.

 

Men for all del! X10 ser ut til å være en bra telefon! Finnes langt dårligere telefoner å velge mellom, så om det blir X10 eller Desire, så vil man nok ikke ha valgt "feil". Inntil noe annet kommer på markedet såklart :p

Lenke til kommentar

poe: Dei overnemnde manglande har eg eigentleg ikkje noko problem med å akseptere då eg veit at det ikkje eksisterer ein perfekt telefon for meg. Diverre er eg blitt avhengig av multitouch ved surfing, så det var eit stor slag at det ikkje ville bli støtte når Android 2.1 oppdateringa kjem. Hadde det vert hardware støtte for multitouch hadde eg kjøpt telefonen no, og overlevd utan multitouch til det kom. No er eg meir skeptisk, og vil helst prøve telefonen før eg kjøper den.

 

Det at SE har optimalisert OS-et er veldig bra, og dei skal ha ros for at dei vel det i ei tid der "nyaste" OS er viktigare enn nokon sinne.

 

Det at den ikkje har AMOLED skjerm treng som du nevner ikkje vera negativt, men det er berre noko eg innbiller meg av at nyare teknologi "alltid" er betre. Ikkje noko problem når ein bli vant til skjermen.

 

-----

 

For å vera litt positiv så har telefonen ein fin design, stor skjerm ( :dribble: ), i teorien godt kamera, Android, mykje kraft under panseret, 3.5 mm jack osb.

 

Veit eg stiller store krav, men det kom som eit sjokk at multitouch ikkje var støtta.

Lenke til kommentar

poe: Dei overnemnde manglande har eg eigentleg ikkje noko problem med å akseptere då eg veit at det ikkje eksisterer ein perfekt telefon for meg. Diverre er eg blitt avhengig av multitouch ved surfing, så det var eit stor slag at det ikkje ville bli støtte når Android 2.1 oppdateringa kjem. Hadde det vert hardware støtte for multitouch hadde eg kjøpt telefonen no, og overlevd utan multitouch til det kom. No er eg meir skeptisk, og vil helst prøve telefonen før eg kjøper den.

 

Det at SE har optimalisert OS-et er veldig bra, og dei skal ha ros for at dei vel det i ei tid der "nyaste" OS er viktigare enn nokon sinne.

 

Det at den ikkje har AMOLED skjerm treng som du nevner ikkje vera negativt, men det er berre noko eg innbiller meg av at nyare teknologi "alltid" er betre. Ikkje noko problem når ein bli vant til skjermen.

 

-----

 

For å vera litt positiv så har telefonen ein fin design, stor skjerm ( :dribble: ), i teorien godt kamera, Android, mykje kraft under panseret, 3.5 mm jack osb.

 

Veit eg stiller store krav, men det kom som eit sjokk at multitouch ikkje var støtta.

 

Tror vi skal vente litt med å se om det faktisk er støtte for multitouch eller ikke, siden det både har vært sagt at det er støtte for det, og at det ikke er støtte for det. Fra samme kilde, Sony ericsson forumet.

 

* Will it have multi-touch in future updates?

 

Xperia X10 has a capacitive screen. It does not support multi-touch functionality at launch, but is considered for the future.

 

 

Kilde

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Verkeleg? Dei fleste sider eg har lest dei siste dagane seier at det ikkje er multitouch støtte når Android 2.1 kjem ut. Dersom det verkeleg stemmer at det blir multitouch når 2.1 kjem blir det nok X10 på meg likevell. Er ein først blitt vant til multitouch er det vanskeleg å venne seg av med det.

Lenke til kommentar

Multitouch / dualtouch er sterkt oppskrytt. Jeg har multitouch all over på Nexus One og bruker det ALDRI. Skal jeg zoome på et bilde så dobbel-tapper jeg der jeg vil zoome. Skal jeg zoome en nettside dobbeltapper jeg der jeg vil se mer. For meg er ikke det en dealbreaker. Men det overrasker meg at SE skulle velge en high-end skjerm med kapasitiv touch uten MT. Det virker ikke sannsynlig. Guess time will show.

Lenke til kommentar

Enig, men eg tror vel hele multitouch-greia er litt for nytt til at vi har sett alt det kan brukes til. Det har jo ganske mye større bruksområde enn zooming?

 

Jeg kjøper mobil for ca 18mnd om gangen og da vil jeg helst at det jeg kjøper ikke skal bli "ubrukelig" for den neste kule greia. Spill og app'er er blitt en ganske viktig del av dagens nyeste mobiler, og der skjer det jo mye nytt hele tiden. Så for meg blir det en deal-breaker, uten at jeg noen gang vil bruke pinch-to-zoom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...