klozzmajor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Jeg har oppsigelsestid på 1 mnd i bedriften. Men hvis jeg slutter på dagen har jeg da ikke lenger krav på attest? Jeg tolket det slik utifra loven. I og med at jeg bryter kontrakten ved å ikke jobbe ut oppsigelsestiden. Eller tar jeg feil? § 15-15. Attest (1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Kan arbeidsgiver ellers gjøre noe om jeg går på dagen? Jeg tenker på i forhold til allerede opparbeidet lønn etc?? Og vil det ha noen betydningen om jeg i oppsigelsen begrunner med at jeg går på dagen grunnet ekstremt dårlige arbeidsforhold? Endret 9. juli 2009 av coolgrev1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 hvis du går på dagen uten "godkjenning" fra stedet du jobber på kan dette føre til at de sitter igjen med et svært dårlig inntrykk av deg noe som igjen fører til dårlig attest. jeg vil heller anbefale deg å bite tennene sammen, gjøre et så godt inntrykk som mulig og jobbe ut måneden. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Er det så gale du må gå på dagen? Som ilpostino sier, bit tennene sammen siste måneden, Lenke til kommentar
klozzmajor Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Ja bør vel bite tennene sammen å jobbe ut. Men uansett, om jeg hadde valgt å slutte på dagen, har jeg ikke krav på en attest? Hvor det står " arbeidet fra - til " osv? Jeg tenker på utifra det som står i paragrafen jeg saksa inn litt lenge opp. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Om forholdene er av typen som går på helsa løs; Kontakt legen din, forklar situasjonen, og si at du ikke kan jobbe der ut oppsigelsestiden. De fleste leger vil da sykmelde deg for det aktuelle tidsrommet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 ei jeg jobbet med før gjorde det. hun var aldri borte en eneste dag (med unntak av ferie) før hun sa opp. da hun sluttet fikk hun pluttselig vondt i ryggen og var sykmeldt hele oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
1408vevelstad Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Men tenk på den situasjonen du setter kollegene dine i, om du drar på dagen vil vel dette skape mye problemer for dem. For din egen del vil det være dårlig om din neste potensielle arbeidsgiver ringer denne plassen og finner ut hvordan du avsluttet dit forrige arbeidsforhold. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Oppsigelsestiden er jo gjensidig, så om du selv bare stikker på dagen, kan bedriften ta deg for kontraktsbrudd. Tror du skal ha særdeles gode grunner før du gjør noe sånt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Regelen er en videreføring fra den gamle arbeidsmiljøloven og er (etter min mening) litt uheldig utformet. En "ulovlig oppsigelse" i bestemmelsens kontekst betyr at du sier opp og så ikke følger de lovbestemte oppsigelsesvilkårene. Å gå på dagen kan derfor medføre at du ikke får noen attest. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Og sjefer har gjerne kontakt med hverandre (i alle fall med andre i samme bransje), og jungeltelegrafen er viktig. Du kan fort ende opp med å få store vanskeligheter med å få deg jobb (veldig avhengig av bransje og hvor i verden du befinner deg, selvfølgelig). Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg tror ikke jeg ville hatt den arbeidsgiveren på CVen min hvis jeg bare stakk derfra. Tenk når du søker ny jobb da, så skal nye sjefen din sjekke opp referanser/gamle arbeidsgivere. "Hallo, hvordan er mr.x?" "tja, han stakk av, aldri hørt mer fra han" ... Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 I tillegg til manglende (eller en svært dårlig) attest, kan de få økonomiske konsekvenser om du bare lar være å møte på jobb. Kompetente personer har svart på dette i en liknende tråd. Om du er bestemt på å ikke jobbe der mer, og du mener at forholdene går på helsa løs, ville jeg heller har vurdert en sykemelding. Alternativt kan det hende at det går å få til en minnelig avtale med arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Utelatt tidsperiode i CV-en er noe som en ny arbeidsgiver vil se på. Ellers så gir vel de aller fleste bedrifter sluttattest uansett hvordan man avslutter et arbeidsforhold. Og som regel nøytral i ordlag. at forholdene går på helsa løs, ville jeg heller har vurdert en sykemelding. Er nok ikke den riktige veien å gå. Sykemelding løser ikke hovedproblemet på en arbeidsplass. Alle bedrifter i Norge har en plikt til å sette opp interkontroll-og HMS-system(helse-miljø-sikkerhet). Dette innebærer at såkalt linjeansvar pålegger alle i bedriften ta tak i arbeidsforhold som ikke samsvarer krav til et godt arbeidsmiljø. Noen nøkkelord: - lokalisere og definere problemet. - avviksmelding til overordnet i systemet/bedriften. - eventuelle korrigerende tiltak settes igang. - avviksmeldingen lukkes med beskrivelse om hendelsen og eventuell gjennomført korreksjon. En del bedrifter slurver nok med IKS/HMS og da er arbeidstilsynet den rette tilsynsmyndighet som kan gripe inn. Mvh Jarmo Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 at forholdene går på helsa løs, ville jeg heller har vurdert en sykemelding. Er nok ikke den riktige veien å gå. Sykemelding løser ikke hovedproblemet på en arbeidsplass. Det er jeg helt enig i - men om man har sagt opp og synes tilværelsen er helt uholdbar er det kanskje sikreste utvei. Tross alt, jobben skal ikke gå på helsa løs, verken den fysiske eller psykiske. Når man har sagt opp har man heller ikke så mye å slå i bordet med for å få skape et bedre arbeidsmiljø i den tida man har igjen i firmaet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå