Gå til innhold

Tips til gutterom setup+iTunes. Budsjett: 10 000 kr (kan tøyes)


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er en musikkelsker som tilbringer mye tid av fritiden min til å høre på musikk mens jeg driver med forskjellige andre ting. Hører heller på noen gode sanger, kjøper musikk på nettet og koser meg med musikken istedenfor å se på TV, høre på radio eller sitte og spille som de fleste 14 åringer gjør nå om dagen.

 

Jeg har fått igjen en slant for skattepenger fra i fjord (jeg jobber mye på en dagligvarebutikk).

Nå skal jeg absolutt ikke skryte, men jeg må forklare hvorfor jeg vil bruke så mye penger på akkurat dette. Fordi jeg liker ikke å bli kalt bortskjemt da jeg tross alt sliter for pengene - jeg har alt jeg kan drømme om materialistisk (selv om en Ferrari kunne vært artig, men tenker jo selvfølgelig realistisk).

 

 

Her kommer de viktigste bitene:

 

 

Min musikksmak (ikke noe mainstream R&B vræl hos meg):

Hører mye på rock, metal, heavy metal, punk rock (IKKE glam rock), pop. Hører noen ganger på techno og electronica hvis jeg føler for å vrikke på meg. Hører noen ganger på soul og jazz.

 

Rask ramsing opp av artister jeg har fulle albumer av i mitt iTunes bibliotek:

a-Ha, Aerosmith, Arctic Monkeys, Basement Jaxx, The Beatles, The Benjamin Gate, Billy Joel, Bob Marley, Bon Jovi, Boney M, Bruce Springsteen, Celine Dion, CKY, Coldplay, The Coral, Daft Punk, Elton John, Enrique Iglesias, Faithless, Foo Fighters, Foreigner, Gnarls Barkley, Gorillaz, Iron Maiden, The Jackson 5, John Lennon, The Killers, Led Zeppelin, Linkin Park, Lionel Richie, Madonna, Maroon 5, Michael Jackson, Moby, Queen, Radiohead, Robbie Williams, Royksopp, Seal, Steve Miller Band, System of a Down, Tom Petty, U2, Ugress, The White Stripes, Yes.

 

Jeg har for øyeblikket i overkant av 4000 sanger (kjøpt og betalt, med albumbilder ++).

 

 

Hvordan jeg ser det for meg/har tenkt det:

Jeg har som sagt en datamaskin (en Mac), jeg har alle sangene mine i iTunes. Så jeg må kunne spille de av fra iTunes.

Som sagt, så har ikke datamaskinen min PCI-slot til lydkort. Så jeg tenkte at jeg måtte kjøpe meg et USB eller helst Firewire lydkort.

 

De fleste av sangene mine er i 320 kb/s kvalitet eller 256 kb/s kvalitet.

 

Jeg vet ikke hva jeg trenger. Men jeg tror jeg trenger et lydkort og en forsterker og et sett med gulvhøytallere, eller stativhøyttalere og en sub?

 

Jeg vet ikke, dere er ekspertene!

 

 

Hva jeg har fra før av:

Høytalere på datamaskin:

Harman Kardon Soundsticks II

 

Hodetelefoner:

Beyerdynamic DT 770 PRO 80 ohm

Corda Headsix bærbar hodetelefonforsterker (planlegger å kjøpe iPod/iPhone)

 

 

 

En ting jeg liker veldig godt med et system er at det er god og presis bass, alle detaljene kan høres (på godt og vondt) og at når det er svakt eller enkelt gitarspill, så kan du liksom kjenne bassen av gitarstrengen (på f. eks. A-ha - Velvet).

 

Håper på å få noen synspunkter her som kan hjelpe meg med å nyte musikken bedre.

 

 

Jeg vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene! :)

 

EDIT: Jeg tror jeg kommer til å kjøpe DacMagic http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...verter_sort.htm

Jeg tror jeg trenger en forsterker/receiver som jeg også kan putte hodetelefoner i.

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Dali er gode høyttalere. Concept 6 har jeg lyttet mye til, og de har egenskapene du er ute etter. Styr i hvert fall unna Cerwin Vega. De gir mye bass, men har manglende kvaliteter når det kommer til diskant og mellomtone. Egentlig er ikke bassen så veldig bra, heller.

 

Gå for en ren stereoforsterker når du skal handle elektronikk. Receivere har som oftest dårligere effekt og lydkvalitet. NAD er et sikkert, men noe kjedelig valg. Da går du i hvert fall ikke feil.

Lenke til kommentar
Dali er gode høyttalere. Concept 6 har jeg lyttet mye til, og de har egenskapene du er ute etter. Styr i hvert fall unna Cerwin Vega. De gir mye bass, men har manglende kvaliteter når det kommer til diskant og mellomtone. Egentlig er ikke bassen så veldig bra, heller.

 

Gå for en ren stereoforsterker når du skal handle elektronikk. Receivere har som oftest dårligere effekt og lydkvalitet. NAD er et sikkert, men noe kjedelig valg. Da går du i hvert fall ikke feil.

Har sett på brukte NAD forsterkere nå, hvor bra må man egentlig ha det? Så litt gjennom Finn.no, men jeg skjønner liksom ingenting, enda.

Så litt på Harman Kardon forsterkere også, de ser jo ganske bra ut (fin pryd på et bord).

 

Jeg så denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17923118

Kanskje det er lurt å blodprute her? Han må da vel tape mer enn 1000 kr på 9 mnd?

 

Hadde det vært mulighet for deg å sette opp et system for meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det finnes mange muligheter i denne prisklassen. Jeg foreslår XTZ som et godt alternativ. Dette merket har etter mangfoldige tester i "Hjemmekino" og "Lyd og Bilde" nesten utelukkende vist seg som det merket som gir mest og best lyd for pengene.

 

Høyttalere: XTZ 99.32

Forsterker: XTZ A100 D3 (Ligger en ypperlig brukt på av torget her! :))

 

Jeg fant forresten også en test av forsterkeren: link.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dacmagic er en god dac for pengene - ingen tvil der!

 

Når det gjelder høyttalere er jeg en tilhenger av bruktmarkedet. Hvor bor du? Kan hende det finnes en hifisjappe i nærheten som har utlån, og som kanskje har en overflod av ting som er tatt i innbytte, som Hifihuset på Nesbru, www.hifihuset.no. De har stengt nå, men åpner om ikke lenge ihh til hjemmesidene deres. De har kanskje 1/10 av utvalget på hjemmesidene, knapt nok..

 

Du trenger også signalkabler og høyttalerkabler - har du en loddebolt, og greier noen meget enkle operasjoner?

 

Jeg vil også si at jeg blir glad når jeg hører at du er glad i musikk, og ser på musikk som noe mer enn bakgrunnstøy eller festromling. Det gleder en ung audiofil som meg selv.

 

Jeg vil gjerne vite et par ting før jeg går videre her:

 

1. Hvor stort rom har du? Hvor lang ut kan du sette høyttalerne?

 

2. Har du igjen 7k til høyttalere og reciever, eller er vi på 10k ennå?

 

3. Hvor holder du til? Mange små hifisjapper er vanskelige å finne, men jeg begynner å få litt oversikt over hvem det lønner seg å snakke med..

Lenke til kommentar

Heisann.

 

2.

Jeg har ikke kjøpt enda. Vil ikke betale mer enn 10 000 +/- nei, trenger penger til moped og diverse andre ting. Selv om jeg har sommerjobb.

 

1.

Rommet mitt er ikke så veldig stort, men regner med at jeg flytter i leilighet eller større rom snart. Rommet jeg har nå er ca. 6 kvadratmeter.

 

3.

Jeg holder til i en liten bygd kalt Hemsedal som ligger i Hallingdal på enden av Buskerud. Jeg vet ikke om en eneste hi-fi sjappe i nærheten.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

2.

Jeg har ikke kjøpt enda. Vil ikke betale mer enn 10 000 +/- nei, trenger penger til moped og diverse andre ting. Selv om jeg har sommerjobb.

 

1.

Rommet mitt er ikke så veldig stort, men regner med at jeg flytter i leilighet eller større rom snart. Rommet jeg har nå er ca. 6 kvadratmeter.

 

3.

Jeg holder til i en liten bygd kalt Hemsedal som ligger i Hallingdal på enden av Buskerud. Jeg vet ikke om en eneste hi-fi sjappe i nærheten.

 

Okay - da skal vi se hva vi kan få til.

 

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,42855.0.html

Prøv å få denne til 5k, kanskje du kjenner noen som skal kjøre innom Drammen som kan hente den for deg?

 

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,42954.0.html

4k og gode høyttalere :)

 

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/inde...ic,42946.0.html

Krix'ene her er et godt kjøp til 4500.

 

Da har du igjen rundt en tusing til diverse, som kabling, men jeg ville også virkelig vurdert å få tak på en usb-dac som kan brukes sammen med det her. Det vil koste rundt en tusing det også.

Lenke til kommentar

Ja, det høres ganske interessant ut.

 

Den Denon forsterkeren synes jeg var litt dyr, men jeg regner med at man får det man betaler for?

 

De Krix høytalerene så veldig interessane ut, men klarer de gi nok lyd? Altså fyldig og rik lyd?

Jeg er glad i bass der det trengs, men ellers så kan det være plagsomt (kanskje fordi jeg er vandt til 2.1 datamaskin-anlegg, hehe).

 

B&W har jeg hørt er noe dyre greier. Det er vel ikke sånn som Bose at du betaler for mer enn du får, eller?

 

Ja, skal herje AVforum sitt bruktmarked og Finn.no for å finne noen lenker i morgen, jeg skal legge dem ut her så du kan få se på dem! :)

Lenke til kommentar

Denonen koster litt, men det er en solid forsterker med god strømforsyning, og du får det du betaler for der, ingen tvil.

 

B&W har ingenting med Bose å gjøre, B&W var tidligere virkelig et merke som gav deg mye for pengene, nå får du omtrent det du betaler for. Om du får tak på et par B&W 605 så har du gjort et virkelig scoop - tre-veis med innebygget sub-forsterker..

 

Krix lager gode høyttalere, og du finner sikkert noen tester som kan beskrive lyden du vil få fra de.

 

sjekk avforum, finn, og hifisentralen, jeg slang bare ut de første jeg fant.

Lenke til kommentar

Må si jeg blir helt ør av det her. :dontgetit:

 

Jeg har absolutt null peiling og kommer derfor ingen vei.

 

Jeg tror valget faller på de Dali Concept høyttalerene, tror det blir enklest. Har brukt timesvis, netter, dager på å gjøre research på andre ting jeg skal kjøpe meg, men uten å komme noen vei - da frister det lite å begynne med dette når det gjelder høyttalere.

 

Fant ikke de der B&W 605 noen steder.

 

Men er det nok trøkk i stativ/bord høyttalere med som har 2 elementer?

Lenke til kommentar
Må si jeg blir helt ør av det her. :dontgetit:

 

Jeg har absolutt null peiling og kommer derfor ingen vei.

 

Jeg tror valget faller på de Dali Concept høyttalerene, tror det blir enklest. Har brukt timesvis, netter, dager på å gjøre research på andre ting jeg skal kjøpe meg, men uten å komme noen vei - da frister det lite å begynne med dette når det gjelder høyttalere.

 

Fant ikke de der B&W 605 noen steder.

 

Men er det nok trøkk i stativ/bord høyttalere med som har 2 elementer?

 

Med riktig stativhøyttaler på rommet ditt vil du få meget god lyd!

 

Den største av de høyttalerne du linker til, altså 602 S2, vil gi deg tilstrekkelig bass, og jeg tror du vil bli veldig godt fornøyd. Jeg ville ikke gitt mer enn 2500 inkludert for de, dog.. Virker som vedkommende er litt optimistisk på hele prisen, men så skriver han heller ikke hva slags ht-kabel han legger ved.

 

Ikke bli frustrert, eller prøv i alle fall å unngå det. Du er ikke langt unna nå! Jeg har selv hatt S3 versjonen av samme høyttaler, en kompis av meg har 601 S3, en annen brukte 600 S1 i lange tider, sammen med en Denon reciever. Det låt bra mtp hvor mye det kostet!

 

Men - sett de på et par stativer, ikke på bord. Gode stativer gir god bass, men ikke glem plassering, som er kilde til mye moro. Nærme vegg gir mer bass, lenger frem gjør at høyttaleren får mindre hjelp av rommet på bassområdet. Sett av litt tid til å plassere de riktig, det er ofte forskjellen mellom et middels resultat, og et godt resultat.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18267859

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18267427

 

De til vil gi MYE musikkglede fremover, men det kan hende jeg bikker budsjettet litt der.

 

Det eneste som er et "problem" med den pakken du linket til er at høyttalerne nok vil bli for store til rommet ditt, men det kan godt hende det går bra om du plugger bassporten, men det er mye for pengene, og det kan hende det bare blir forvirrende med flere forslag fra meg.. :p

 

685 er en ganske liten stativhøyttaler, men en veldig god stativhøyttaler. Du kan evt. vurdere å supplere med en sub om du ser at det blir nødvendig.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18240963

Dette er en veldig god pris på nevnte cd-spiller og denon pma2000 - denne kan du trygt hoppe på!

(Om du svinger loddebolten en liten skvett går cd-spiller fra å være veldig god til high-end..!)

Flott forsterker!

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17815910

KEF lager meget gode ht!

Lenke til kommentar

Hehe!

 

Er evig takknemmelig for dine forslag! Men den Electrokompaniet forsterkeren, får du det du betaler for der? Eller betaler du bare for at det er norskt? (jeg har en liten småskepsis til enkelte ting :p)

 

Begynner å skjønne litt mer, siden jeg har et lite rom så sikler jeg på B&W 685, disse er jo svært pene også. Kan vel brukes i et fremtidig hjemmekinoanlegg (muligens om 1-2 år når jeg flytter på hybel og har fått meg TV) også?

 

Ja, rommet mitt er ganske uorganisert i dag. Veggene mine er rosa av et resultat av at moren min valgte de fleste farger i huset for 13 år siden da det ble bygget, så det er vel på plass med en aldri så liten oppussing. Tror jeg kommer til å få god plass til utstyret når det er ferdig.

Lenke til kommentar

EC er bra, spiller med litt mindre hifi-korrekt gjengivelse, mer rocka lydbilde, og ikke så klinisk i spillestilen. Det er sånn jeg liker lyden. Du får det du betaler for somregel, med et par unntak som Bose blant annet.

 

EC og 685 vil fungere veldig godt regner jeg med, og 685 er en god start på et surround-anlegg, selv om jeg ville brukt noen andre høyttalere som bakhøyttalere, slik at du har høyttalere bak som sprer mye mer. 685 har ikke den største spredningen, så de egner seg bedre som fronthøyttalere faktisk, da sammen med to gode subwoofere.

 

Tror du begynner å komme godt i havn her nå :)

Lenke til kommentar
Tror du begynner å komme godt i havn her nå :)

Ja, føler meg mye mer letta nå. Nå er det vel bare å finne en best mulig forsterker for 4000-6000 kr! :D

 

Ja, jeg hører en del på rock, men det går faktisk mer i soul akkurat nå.

 

Mulig jeg kjøper en sub om jeg kommer til å savne dette i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kanskje det kunne være lurt å kopiere dette oppsettet her: http://avforum.no/minhifi/show.php/Vegamannen

 

Det ser jo veldig gjennomtenkt ut, kanskje jeg skal kjøpe samme kabler, og forsterker (NAD C372). Har hørt at NAD forsterkerene er ganske stock/kjedelige, stemmer dette?

Er mest ute etter detaljer, men bør vel ikke håpe for mye da jeg kjører kun 320 kb/s kvalitet på musikken. Liker også at musikken for det meste er varm, men kald der det trengs.

 

Føler meg enda lettere nå, var skikkelig frustrert over valgets kval for ikke så lenge siden!

 

EDIT: Vil C372 evt. klare å dra en evt. sub i fremtiden?

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...