Gå til innhold

problemer med dobbelt router-oppsett


Anbefalte innlegg

hei

 

ytterst har jeg en speedtouch thomson st546i fra nextgentel på 10.0.0.1, etter den, en wl500g aksesspunkt (10.0.0.9) som oversetter til sitt eget subnet, 192.168.1.1. jeg får ikke "slått av" dette subnettet. tjenester som er koblet til den ene, fungerer ikke på den andre. hvordan kan jeg få disse til å snakke sammen?

 

ekstra info: på speedtouch'en kan man ikke legge til routes, så jeg kan ikke fortelle den hvor de andre holder til. alle maskiner kan ikke stå på aksesspunktet, da jeg vil ha noen tjenester tilgjengelig eksternt og.

 

en mulighet er å legge inn openwrt på wl500g, men det er litt mer stress enn hva jeg har tid til nå.

 

 

 

mvh. lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår det slik at du har DHCP kjørende på begge routerne. Det skal da ikke være umulig å få av?

 

korrekt. jeg får slått det av, men da får ingen koblet til wlan. aksesspunktet slipper ikke fremmede dhcp'er igjennom.

Lenke til kommentar

Problemet er kanskje løst nå, men dette skal i alle fall på papiret ikke være noe problem.

 

Som sagt over, la Speedtouchen stå som DHCP server og slå av DHCP i AP'et. La Speedtouchen dele ut IP'er fra .10 og oppover for å unngå konflikt med 10.0.0.9 (Eller endre ev. IP adressen på AP'et)

 

Er boksene koblet sammen med kabel eller trådløst? Hvis kabel, kan du forsøke å sette kabelen i en LAN port på AP'et i stedenfor Line/Internettporten.

 

Så lenge kun speedtouchen deler ut IP'er holder det og åpne porter i den: https://www.broadpark.no/kundeservice/sos/k...thomson-5x6-585

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...