Nordmoen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Noen forslag til å sette ned hastigheten under KDE på? Trenger det egentlig ikke, men synes begge løsninger burde være med Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1019794 I terminalen kan du bruke cpufreq-selector. Kan også være greit å legge inn pakken cpufrequtils, som gir deg bl.a. kommandoen cpufreq-info Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Ikke ferdig med det her helt enda CPU Frequency Scaling Monitor fungerer som et uvær - men den husker ikke settings ved oppstart? Dvs jeg må stille inn hastighetsbegrensningen hver gang jeg skrur på pcen? Finner ikke noe under settings, og fant heller ikke ved å google, noen som har tips? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Hvilken innstilling vil du at skal gjelde i oppstarten da? Er ikke værre enn å lage en liten kommando som du legger i /etc/rc.local, men må nesten vite hvilken innstilling du ønsker. Scriptet /etc/init.d/ondemand setter CPU-en til ondemand ved oppstart, da det er standard og som regel veldig liten vits å endre på (utenom i tilfeller som ditt). Endret 11. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg må klokke pcen helt ned i 1Ghz, fra 1,7 Dette med scripting er helt ukjent for meg, er som sagt rimelig fersk linux bruker. Hvordan setter jeg oppe dette? Takker for hjelpen Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Jeg må klokke pcen helt ned i 1Ghz, fra 1,7 Dette med scripting er helt ukjent for meg, er som sagt rimelig fersk linux bruker. Hvordan setter jeg oppe dette? Takker for hjelpen Kjør denne kommandoen i en terminal og post output her: cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies så skal jeg fikse en kommando som du bare putter inn i en fil (forklarer det etterpå). Endret 11. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Output: 1700000 1400000 1200000 1000000 800000 600000 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Ok. Først åpner du /etc/rc.local slik: Trykk Alt+F2 Skriv: gksu gedit /etc/rc.local Skriv ditt passord Dette åpner tekstfilen som administrator. Lim inn denne linjen før "exit 0". cpufreq-selector -f 1000000 Lagre. Nå kjøres den kommandoen på slutten av oppstart. Du kan også teste at kommandoen virker ved først sette CPU-en til ondemand, deretter åpne en terminal og kjøre: sudo cpufreq-selector -f 1000000 Da bør du se en endring i panelet, at CPU går til 1 GHz sudo brukes for å kjøre kommandoen som administrator (root). Endret 11. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Fungerte perfekt! Takk Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Skriv: gksu gedit /etc/rc.local*pirke*At ubuntu symlinker gksu med gksudo pga sin noe sære sudoimplementasjon er jo så, men det er greit å vite for folk med andre distroer som skulle snuble over tråden, at det er gksudo og ikke gksu man skal bruke, dersom man skal taste inn eget passord. Man kan jo bruke gksu og, men da er det (egentlig, men ike i ubuntu) root-passordet man må taste inn. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Skriv: gksu gedit /etc/rc.local*pirke*At ubuntu symlinker gksu med gksudo pga sin noe sære sudoimplementasjon er jo så, men det er greit å vite for folk med andre distroer som skulle snuble over tråden, at det er gksudo og ikke gksu man skal bruke, dersom man skal taste inn eget passord. Man kan jo bruke gksu og, men da er det (egentlig, men ike i ubuntu) root-passordet man må taste inn. - Endret 12. juli 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Robban0 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) feilposting! Endret 15. januar 2010 av Robban0 Lenke til kommentar
Octanium Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Bare et lite tips til de som bruker Gnome-appleten til å sette ned klokkehastigheten: I mitt tilfelle må jeg ha en applet for hver kjerne, men det er sikkert mulig å sette den ned på begge samtidig(er ikke så ofte jeg bruker det) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Noen forslag til å sette ned hastigheten under KDE på? Trenger det egentlig ikke, men synes begge løsninger burde være med Bare gå inn på strømstyringa, valgene er der(blant annet også å skru av kjerner!). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå