Gå til innhold

Hindre overoppheting i Ubuntu Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke ferdig med det her helt enda :)

CPU Frequency Scaling Monitor fungerer som et uvær - men den husker ikke settings ved oppstart? Dvs jeg må stille inn hastighetsbegrensningen hver gang jeg skrur på pcen?

Finner ikke noe under settings, og fant heller ikke ved å google, noen som har tips?

Lenke til kommentar

Hvilken innstilling vil du at skal gjelde i oppstarten da?

Er ikke værre enn å lage en liten kommando som du legger i /etc/rc.local, men må nesten vite hvilken innstilling du ønsker.

Scriptet /etc/init.d/ondemand setter CPU-en til ondemand ved oppstart, da det er standard og som regel veldig liten vits å endre på (utenom i tilfeller som ditt).

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Jeg må klokke pcen helt ned i 1Ghz, fra 1,7 :(

Dette med scripting er helt ukjent for meg, er som sagt rimelig fersk linux bruker. Hvordan setter jeg oppe dette?

Takker for hjelpen :)

Kjør denne kommandoen i en terminal og post output her:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

så skal jeg fikse en kommando som du bare putter inn i en fil (forklarer det etterpå).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Ok. Først åpner du /etc/rc.local slik:

Trykk Alt+F2

Skriv: gksu gedit /etc/rc.local

Skriv ditt passord

Dette åpner tekstfilen som administrator.

Lim inn denne linjen før "exit 0".

cpufreq-selector -f 1000000

Lagre. Nå kjøres den kommandoen på slutten av oppstart.

Du kan også teste at kommandoen virker ved først sette CPU-en til ondemand, deretter åpne en terminal og kjøre:

sudo cpufreq-selector -f 1000000

Da bør du se en endring i panelet, at CPU går til 1 GHz

sudo brukes for å kjøre kommandoen som administrator (root).

Endret av oj88
Lenke til kommentar
*pirke*

At ubuntu symlinker gksu med gksudo pga sin noe sære sudoimplementasjon er jo så, men det er greit å vite for folk med andre distroer som skulle snuble over tråden, at det er gksudo og ikke gksu man skal bruke, dersom man skal taste inn eget passord. Man kan jo bruke gksu og, men da er det (egentlig, men ike i ubuntu) root-passordet man må taste inn.

Lenke til kommentar
*pirke*

At ubuntu symlinker gksu med gksudo pga sin noe sære sudoimplementasjon er jo så, men det er greit å vite for folk med andre distroer som skulle snuble over tråden, at det er gksudo og ikke gksu man skal bruke, dersom man skal taste inn eget passord. Man kan jo bruke gksu og, men da er det (egentlig, men ike i ubuntu) root-passordet man må taste inn.

-

Endret av oj88
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...