Gå til innhold

Hindre overoppheting i Ubuntu Linux

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ganske fersk bruker av Ubuntu Linux, men en forholdsvis avansert Windows bruker (så har god generell greie på data)

Problemet mitt er at Linux overoppheter og kræsjer laptopen. Jeg hadde dette problemet også i Windows, men fikk løst det ved å klokke ned prosessoren noe. Har ikke klart å finne en løsning i Ubuntu, men har som nevnt ikke lang erfaring med dette.

Jeg kjører ikke nødvendigvis pcen så hardt når den kræsjer heller, det går stort sett bare på at den har nok tid til å varme seg opp i vanlig bruk. Da jeg installerte Linux måtte jeg legge pcen i fryseren....

Er det noen som har tips som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg ha oppdatert BIOS selv og håpet på at ACPI støtte for hva den en er for noe slags prossesor i PC'n.

Har ikke peiling på underkloking i Linux da selv :p Men hvet litt om strømstyring og powernowd deamonen(den kan fungere, vis du har lyst å prøve).

PS: stasjonær eller bærbar? Selvbygd eller fabrik?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Først ville jeg ha oppdatert BIOS selv og håpet på at ACPI støtte for hva den en er for noe slags prossesor i PC'n.

Har ikke peiling på underkloking i Linux da selv :p Men hvet litt om strømstyring og powernowd deamonen(den kan fungere, vis du har lyst å prøve).

PS: stasjonær eller bærbar? Selvbygd eller fabrik?

Hey, takk for svar :) Det er en HP Pavilion dv1000 laptop - er visst litt beryktet for å overopphete lett.

Men hvet litt om strømstyring og powernowd deamonen(den kan fungere, vis du har lyst å prøve)

Kan du utdype litt? :) Er ikke kjent med dette

Lenke til kommentar

0 problem å stille ned frekvensen på en laptop i Linux!

Høyreklikk på GNOME-panelet, og velg Add, deretter legg til CPU Frequency Scaling Monitor (noe sånt). Så er det bare å trykke på CPU-ikonet for å få opp frekvensene CPU-en støtter (vanligvis går den på ondemand, dvs den stiller seg opp når nødvendig, og ned når den ikke trenger kraft, for å spare strøm og ikke bli varm). I Windows må man inn med 3. partsprogramvare for å få til sånt, f.eks med RMClock (noe sånt).

En kompis har en HP laptop som overopphetet i spill (skrudde seg av). Han ble begeistret over at han i Ubuntubare kunne klikke og sette frekvensen på det nest høyeste, og dermed unngå både overoppheting og viftestøy. Dessuten fungerte WoW like bra/bedre i Wine enn i Windows Vista (OpenGL). Sammen med Compiz og virtuelle skrivebord ble Ubuntu dette en god gaming-PC for kompisen min.

BTW: Jeg ville ha fått vekk evt støv fra CPU-viften. Enten ved å åpne den eller ved å bruke trykkluft inn. Kan hjelpe mye.

Legg gjerne inn "sensors-applet" via Synaptic og legg den til på GNOME-panelet på samme måte. Der kan du følge med på temperaturer på alle sensorer (CPU-kjerner, skjermkort osv).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

TAKK FOR TIPSET!

Det ser ut til å fungere flott!

Sidenote: irriterende av HP å selge laptoper som ikke kan kjøres på full speed :-/ er jo brudd på det de lover når det selges. Og det har den gjort fra starten, så tror ikke støv på vifta har forårsaket det.

Men sjekker det uansett, takk igjen.

Lenke til kommentar
Kjenner flere med HP-laptoper (på jobben) som har samme problem.. burde ikke dette være reklameringsgrunn?

Jo, strengt tatt så er det vel det. Men jeg er avhengig av laptopen til jobb (hjemmekontor) og orket ikke tanken på å levere inn, 4 ukers behandlingstid uten pc eller en søplete erstatning, for så å få tilbake en laptop med akkurat samme feilen...

sukk... ting er ikke som de var, i gamle dager var man stolt av produktene man leverte.. [/alt-var-bedre-før] :)

Edit: Sitter forøvrig i Linux og skriver dette :woot:

Endret av peamlie
Lenke til kommentar

Litt mer on topic, forøvrig.. hvis du har en Intel-prosessor, finnes det muligheter for å undervolte prosessoren slik at den genererer mindre varme. Er en stund siden jeg har brukt dette, men fikk redusert temperaturen med 5-10 grader på min gamle Dell Inspiron 500m uten å røre klokkefrekvensen.

Du finner litt detaljer her. Er nok litt komplisert, men muligens verdt det i din situasjon.

Lenke til kommentar
Mens tråden enda er i gang, noen ideer om hvordan å skru ned volten til prossesoren? De pokkers jævla produsentene sine BIOS støtter ikke ACPI til prosseroren i PC'ene...... På min altså.

Så du i det hele tatt på linken jeg postet et par innlegg opp?

Lenke til kommentar

Begynte på det nå, vi får se. Ikke verdens beste skrevet howto do :p

Edit: Dangit, pokkers BIOS <.< Guiden dekker ikke probleme mitt, BIOS har ikke ACPI støtte for prossesoren min. Guiden krever at det er støtte man har ACPI støtte, eller tilsvarende.

Hmmm, kanskje god misbruk av echo x | dd of= kunne ha løst problemet?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Bare på moro skyld blåste jeg ren vifta i to av husstandens laptoper. Begge kjører Ubuntu (8.04 og 9.04).

Ved å gjøre dette oppnådde jeg reduksjon i cpu-temp på mellom 15 og 20'C. Her må jeg si at jeg ble noe overrasket over resultatet. Kan anbefales i tilfeller der temperaturen går høyt.

Støvsugeren ble brukt innvendig (åpne deksler under maskinen)

Lenke til kommentar

Kan man bruke trykkluftboks på komponentene inni pcen? Eller er det risikosport?

Går utifra at garantien på pcen også ryker om man åpner for å rense? Tror den er gått ut uansett, men greit å vite. Kjøpt på Expert, om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...