Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lettsykkel lappen, verdt det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er veldig usikker på om jeg burde gå for lettsykkel

Er 15 år blir 16 i Januar, vet lite om hvordan jeg skal skaffe lappen trinn for trinn. Skal ta grunnkurs til høsten, hva skjer etter det?

Jeg har forstått det sånn at lappen kommer på ca 15000kr (jeg bor i Drammen hvis det har mye og si)

Så etter det gjelder det seg å skaffe sykkel? Etter litt research har jeg funnet Aprilia RS og Honda NSR veldig aktuelle, pris burde være et sted mellom 20 000 - 25 000 (Gjerne mindre, så jeg slipper å låne av foreldre :p)

Kan noen fortelle meg om hvordan det er å ta lappen? Må jeg vente til jeg er 16 med kjøretimer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta lappen er greit nok. Du kan starte med kjøretimer når du er 15.

Du må først ta trafikalt grunnkurs, så 3timers obligatorisk MC-teori. Så må du ta teoriprøve.

Etter det er det kjøretimer, hvor noe er obligatorisk.

Jeg ville anbefale deg å bestemme deg tidlig om du skal ha lappen eller ikke, og få tatt trafikalt grunnkurs og teori i år evt. Kjipt å ha bursdag tidlig, men å få lappen sent!

Jeg tror ikke du vil angre om du tar lappen. Tok den selv for 3 uker siden, fin følelse og man blir veldig fri:)

Er mange andre tråder om dette, les litt der! :thumbup:

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt, og hvis jeg tar trafikalt grunnkurs i october så får ikke jeg starta å øvelseskjøre før uti mai neste år? =O

Å starte å øvelseskjøre skjer gjerne etter påske, så da må du vente veldig lenge! Ta så mye du kan i høst og bestill kjøretimer i høst, da får du kjøretimer så tidlig som mulig!:)

Lenke til kommentar

Jeg blir 16 i November, altså nesten samtidig som deg.

Hvis du følger samme plan som meg tar du lappen sent April eller tidlig Mai.

Jeg har tatt traff.grunnkurs og tar MC-kurs ved skolestart. Begynner med ett par timer før vinteren, og når vinteren kommer tar jeg teori-prøven. I April er jeg først i køen på kjøretimene og blir ferdig fort.

Snakk med en skole, de kan gi deg mye informasjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor får du ikke tatt grunnkurs før høsten? Ring rundt til andre kjøreskoler og få gjort det tidligere! Ville absolutt prøvd å få gjort ting så kjapt som mulig, og få tatt så mye som mulig i år, da man må gjerne vente til april/mai før man får begynt igjen. Om det er verdt det? Absolutt! Lett sykkelen har vært en stor del av livet mitt i 2 år, og jeg angrer ikke et sekund.

Til 20-25k så får man en fin sykkel. Gå for Aprilia RS, ikke Honda NSR. Honda NSR er mye jallamekk og det pleier å skje mye rart med disse syklene, og de fleste av dem er daukjørt. Om du begynner å gå mot 30k + så kan du se etter Cagiva Mito, som jeg absolutt vil anbefale. Lånte selv litt penger fra foreldra til kjøp av en Mito, men de pengene betales altså tilbake ved salg!

Lenke til kommentar
Problemet akkuratt NÅ er at jeg har ca 10 000 :p

Satser på å tjene ca 15 000 på å selge 2 pc'er, Da har jeg ca 10 000 til sykkel, resten må jeg tjene inn eller låne av mine foreldre :)

10.000 + 15.000 = 10.000? Heh.

Ville tatt å lånt litt penger, for så å tjene inn og betale tilbake gradvis, eller gi tilbake ved salg.

Lenke til kommentar
Problemet akkuratt NÅ er at jeg har ca 10 000 :p

Satser på å tjene ca 15 000 på å selge 2 pc'er, Da har jeg ca 10 000 til sykkel, resten må jeg tjene inn eller låne av mine foreldre :)

10.000 + 15.000 = 10.000? Heh.

Ville tatt å lånt litt penger, for så å tjene inn og betale tilbake gradvis, eller gi tilbake ved salg.

Jeg minusa det lappen ca kommer på ;)

Lenke til kommentar

Nå går vi litt off-topic da.. men jeg har ihvertfall tjent godt med penger på kjøp/salg av biler :) Gjelder å kjøpe små og rimelige biler som hovedsaklig trenger en god rens og litt småfiks. F.eks: Kjøpte en Micra for 12k, solgte den for 24k, brukte ca 2k på deler. Annet eksempel: Kjøpte en Berlingo for 11k, solgte den for 29k, brukte ca 7k på deler. Men nok om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...