Gå til innhold

Hjelp til hunde valg


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har funnet ut at vi skal kjøpe meg en hund!

Men det er jo så masse å velge mellom, å jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg liker ikke sånne små gneldre bikkjer..

 

Størrelse- Da tenkte jeg på labrador størrelse ++

Familiehund- Nnnja.. Må like å kose å sånt :p

Helst røyte lite.

Hunden må kunne gå någe lunde løst i hagen uten å stikke av.. (Eller går det mer på oppdragelse?)

Turgåing- trenger ikke å gå sort mer enn 3-4km

Kunne gå på jogge tur med

Pels- ikke krøllete

Pels lengde- akkuratt det samme

Farge- har ingenting å si

Ikke alt for mye sleving

Må kunne gå greit med andre hunder

IKKE EN PUDDEL ELLER LIGNEDE!!

 

Noen som har noen tips?

 

Også var det en ting til.. Jeg har en katt, som ikke er så alt for glad i hunder.. Kommer de til å bli vant hverandre? Isåfall, hvordan skal jeg gjøre det?

Sitte de i bur ved siden av hverandre?

Mvh BullStrike

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig mange hunderaser som passer innenfor kriteriene dine, så om du hadde vært litt mer spesifikk, tror jeg forumbrukerene, inkl. meg hadde kunnet gikk deg de beste tipsene og alternativene :)

 

Tips til "krav":

- Størrelse

- Familiehund?

- Gårdshund, eller "suburbs"?

- Røyter mye/lite?

 

:)

Lenke til kommentar

Når jeg skrev maskulin, da mente jeg vel egentlig en ikke mager, spinkel hund.. Men de mastiffene, rotwailer, boernoel hundene syns jeg er ganske stilig. å ikke nudvendigvis en korthåret. Altså, jeg liker shæfere å, shæfer men litt rotwailer i seg er tøfft å.

 

Å hunden er bare for å ha hund, kan man vel si.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Når jeg skrev maskulin, da mente jeg vel egentlig en ikke mager, spinkel hund.. Men de mastiffene, rotwailer boernoel hundene syns jeg er ganske stilig. å ikke nudvendigvis en korthåret. Altså, jeg liker shæfere å, shæfer men litt rotwailer i seg er tøfft å.

 

Å hunden er bare for å ha hund, kan man vel si.

 

Den type raser er ganske krevende, og jeg antar at du er fersk i gamet. Schäfer med litt Rottweiler er tøft?

 

Hva med Labrador, som du så vidt nevnte? Eller korthåret Collie?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt hund før. Når jeg sa at Shæfer blandet med Rotwailer var tøft, da mente jeg utseende messig. Å jeg har aldri likt de Collei'ene.

 

Virker som at du skal ha en tøff og kul hund, og da er det stort sett de store vokterrasene du har å velge mellom.

 

Sjansen for at du tar deg vann over hodet er ganske stor.

Lenke til kommentar

Ja.. Jeg har en ganske dum smak når det kommer til hunder, å det var jeg klar over. Men sånne Sant bernads hunder er jo veldig kule de å.. Men de sikler jo så mye.. +det går vel ikke ann å gå på joggetur med en sånn (?) :p

Golden retriver syns jeg er ganske så fine hunder, men resten av familien liker ikke de..

Det er vanskelig dette her :p

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Ja.. Jeg har en ganske dum smak når det kommer til hunder, å det var jeg klar over. Men sånne Sant bernads hunder er jo veldig kule de å.. Men de sikler jo så mye.. +det går vel ikke ann å gå på jobbetur med en sånn (?)

:p

 

Jobbetur? Mener du en lengre tur? Jeg vil anta at den ikke har det helt store behovet for lengre turer, men at den gjerne er med om den er frisk og sunn.

 

Berner Sennenhund da? Utseendet virker viktig for deg, og du kan jo ta et bildesøk på Google før du avfeier en rase pga ett bilde.

Lenke til kommentar

En liten skrivefeil der, joggetur*

Hundens utsende er ganske viktig for meg ja.. Men jeg dømmer ikke bare pga. utsende.

 

Jeg liker foresten de Husky hundene... De er vel grei å ta med på fjellet og evt. stå på ski etter :D

 

å sånn Basenji (tror jeg det var), de syns jeg virker grei etter det jeg har hørt.. En slektning ute på landet har en sånn, veldig grei mot sauer og barn :)

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Du må tenke på at hunder er dyr. Du bør velge en hund som passer dine behov. Å velge en hund fordi den "ser tøff ut", er bare dumt. Jeg vil foreslå at du ser litt på de forskjellige rasene innen kategorien du ønsker, finne ut hva de faktisk krever, og vurdere om du har kapasitet til å gi dem det.

 

Husk på at hunder krever tid, penger og energi. De skal luftes, mates, pleies og tas vare på. En hund kan være din beste venn, men det krever sitt av deg.

 

Ser på profilen din at du er ganske ung. Involver foresatte i valget!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
En liten skrivefeil der, joggetur*

Hundens utsende er ganske viktig for meg ja.. Men jeg dømmer ikke bare pga. utsende.

 

Jeg liker foresten de Husky hundene... De er vel grei å ta med på fjellet og evt. stå på ski etter :D

 

å sånn Basenji (tror jeg det var), de syns jeg virker grei etter det jeg har hørt.. En slektning ute på landet har en sånn, veldig grei mot sauer og barn :)

 

Huskyer (Sibirsk, eller Alaska som er blanding) trenger ganske mye mosjon, og de har gjerne et voldsomt jaktinstinkt. Burde holdes i bånd.

 

Hvis du vurderer Basenji kan du jo kontakte tofagerl, du finner han i hundetråden.

Lenke til kommentar
Du må tenke på at hunder er dyr. Du bør velge en hund som passer dine behov. Å velge en hund fordi den "ser tøff ut", er bare dumt. Jeg vil foreslå at du ser litt på de forskjellige rasene innen kategorien du ønsker, finne ut hva de faktisk krever, og vurdere om du har kapasitet til å gi dem det.

 

Husk på at hunder krever tid, penger og energi. De skal luftes, mates, pleies og tas vare på. En hund kan være din beste venn, men det krever sitt av deg.

 

Ser på profilen din at du er ganske ung. Involver foresatte i valget!

 

Lykke til!

 

Takk.. Tid,penger mat og pleie er ikke noe problem, å jeg kommer ikke til å velge hund pga. utsende. Det er derfor jeg har lagt inn et innlegg her, for å finne en hund som passer meg og mine bra.

Lenke til kommentar

Huskyer (Sibirsk, eller Alaska som er blanding) trenger ganske mye mosjon, og de har gjerne et voldsomt jaktinstinkt. Burde holdes i bånd.

 

Hvis du vurderer Basenji kan du jo kontakte tofagerl, du finner han i hundetråden.

 

Det er jeg klar over. Det med mosjon kommer muligens til å bli litt vanskelig.. Men jeg tengte på en Husky pga. jakt instinktet. Jeg kommer til å ta jakt setvikat med en gang jeg kan. Men som første hund leter jeg etter noe som er litt "lett"

 

Men da kommer vi inn på Labradorer som er ganske smarte hunder, men en søster som har hatt en ganske dorlig opplavelse med de, å stoler ikke på den rasen.

 

Men den Basenjien, den vet jeg ikke stort om enda, jeg jeg får høre litt med han tofagerl :p

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Tror ikke det er spesielt vanlig å jakte med Husky. De jakter selv og dreper. De er også kjente for å røyte mye, virkelig ikke noe jeg anbefaler.

 

Hvis verken du eller søsteren din har sansen for Labrador så er det bare å stryke den, men Labrador er ikke kjent som en "skummel" rase.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Angående og venne katt og hund til hverandre. Sett hvertfall ikke katten i bur, ikke valpen heller for den saks skyld.

Kos og gi masse oppmersomhet til pusn. Ikke la valpen styrte bort til valpen med det første.

Det blir nok noe fresing og greier i begynnelsen, men de fleste katter aksepterer hunden etterhvert.

Vår gamle sure katt var slett ikke begeistret når vi fikk valp i hus. Sprang borti gokk, men kom da hjem igjen.

Katta satte seg i respekt, valpen måtte holde en viss avstand ellers så ble det fresing og kloring. Valpen lærte fort at han måtte holde seg på avstand.

Etterhvert kunne dem fint ligge og slappe av et par meter unna hverandre. Men det var også grensen for pusen vår.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En liten skrivefeil der, joggetur*

Hundens utsende er ganske viktig for meg ja.. Men jeg dømmer ikke bare pga. utsende.

 

Jeg liker foresten de Husky hundene... De er vel grei å ta med på fjellet og evt. stå på ski etter :D

 

å sånn Basenji (tror jeg det var), de syns jeg virker grei etter det jeg har hørt.. En slektning ute på landet har en sånn, veldig grei mot sauer og barn :)

 

 

Du sier alt som en mellompuddel har.

Jeg hadde et "mellompuddelhat" før.

Jeg trodde at de ikke var ekte hunder.

Men jeg leste litt om de, og de blir faktisk opp til 15 kilo. De er raske, og er aktive.

De er tållmodige med barn, verdens mest lærevillige hund etter border collie.

De er kjempe trofaste og kommer i aprikos, svart, hvit, brun og grå(det var det, ja?)

Jeg skal få en mellompuddel, og jeg er utrolig positiv til rasen nå, men jeg skal aldri klippe den som på de hundeutstillingene, ooooh huff så forferdelige klipperXD

Skal ha den som en slitt bamse-type pels =D

 

Plis sjekk den ut da.

 

 

Ida =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...