Nautica Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Når det gjelder bag er det veldig individuelt,anbefaler deg å lete etter fotobag-tråder i "objektiver,filter,blits og utstyr"det er flere tråder der angående forskjellige bager. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg skjønner at det er individuelt, men det er vel enkelte bager som er mer populære enn andre? Takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg skjønner at det er individuelt, men det er vel enkelte bager som er mer populære enn andre? Takk for hjelpen uansett! Det er en moteting Det er laget egne tråder om domke og National Geographic,du kan se hva div.bager kan inneholde i Cambags. Eller så er Lowepro mye anbefalt her. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Tror dere Lowepro Rezo 140 AW er et godt valg? Eller burde jeg gå for noe litt større? Hvilke makro-objektiver er vanlige å gå for? Hva er forskjellen på EF og EF-S? EDIT: Hvilke minnekort burde jeg velge? (8GB eller større) Endret 21. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Jeg har en eldre utgave av denne lowepro stealt reporter,du burde kjøpe en som har plass til noe mer hvis du går for innkjøp til et par objektiver til. Når det gjelder macro-objektiver er det veldig avhengig av hva du skal fotografere,hvis det er blomster du er ute etter og fotograferer er Canon 60mm macro et godt valg,hvis det er insekter så er Sigma 180mm macro et bra valg.Skal du ha noe som du kan bruke i begge leirer er Tamron 90mm Macro et godt valg,denne fungerer til både blomster og bier men er ikke det optimale objektivet til bare en av grenene. EF og EF-S er benevnelsen på hvilken type kamera de er laget for,EF-S kan du ikke bruke på Canon sine fullformat kameraer "1D,5D etc."På Canon sine cropkameraer 300/350/400/450/500/550D og 20/30/40/50D og 7D kan du bruke både EF og EF-S uten problemer. Når det gjelder minnekort er jeg av den oppfatningen at det er bedre og ha to eller flere kort på 4/8 Gb enn 1 stort kort. Endret 21. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 21. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Jeg tenkte det kunne være greit med en liten bag med plass til hus med objektiv, og et ekstra objektiv. Jeg har foreløpig ikke planer om å gå til innkjøp av alt for mange objektiver, så jeg tror jeg kjøper en billig bag (rundt 500 kr eller mindre) så kan jeg heller skaffe noe dyrere med mer plass osv. når jeg eventuelt måtte trenge det. Jeg vil tro jeg kommer til å bruke det til litt forskjellig, men kanskje hovedsaklig hardware og elektronikk. Jeg leste om en som brukte Canon EF-S 60mm f2.8 til hardware o.l. (http://themodbrother...t=2149&start=70) Jeg kommer ikke til å skaffe meg nytt objektiv med det første uansett. Jeg må teste ut mulighetene med det jeg har først Tenker bare det er greit å planlegge litt hva jeg muligens må ut med for et slikt objektiv Ja, det er vel greit å ha et par på 4GB. Men jeg tenkte det kunne være greit å kanskje ha 8GB når jeg tar bilder i både JPEG og RAW, men å ha et par minnekort er sikkert ikke dumt Men hvilke er det lurt å gå for med tanke på skrivehastighet og pris? Endret 21. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg bruker sandisk sine kort,extreme III eller IV serien.Lexar lager også gode kort. Ville ikke anbefale å spare kroner på noe så viktig,veldig kjedelig av få en negativ beskjed når du skal laste bildene over på pc'en. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Vil jeg merke stor forskjell om jeg går for SanDisk Extreme III 30 MB/s sammen lignet med vanlig SanDisk Extreme III med skrivehastighet 18 MB/s? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hvilken kamera er det du hadde igjen,har glemt det og gidder ikke å lese alle postene på nytt Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Canon EOS 550D med 18-135 mm objektiv Endret 22. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det var det ja Du burde ha et kort som har høyere klasse en 6. Her kan du lese litt om skrivehastigheten div kort gir. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Det står på komplett.no at SanDisk Extreme III 30 MB/s er "Class 10", men det står også at det er "Class 6" Endret 22. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Nå har jeg vært innom Elkjøp og kjøpt meg en Lowepro Altus 160 for 299 kr Dermed er det på tide å finne riktig minekort... EDIT: Er Kingston SD Class 10 8GB et greit kort til EOS 550D tror du? Endret 26. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Nå har jeg vært innom Elkjøp og kjøpt meg en Lowepro Altus 160 for 299 kr Dermed er det på tide å finne riktig minekort... EDIT: Er Kingston SD Class 10 8GB et greit kort til EOS 550D tror du? Vel,er ikke akkurat førstevalget for mange fotografer. En god del av av amatørfotografene her velger enten sandisk eller lexar,det for være sikker på at kortene er stabile. Vi kjøper de billigeste Kingston kortene på jobben "engangs-kort" er noen av de som tuller mye Endret 26. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Tror du du kan gi meg en link (Helst på DustinHome eller Amentio) til et av de kortene du syns jeg burde velge? Jeg vil bestille så fort som mulig, så jeg trenger noe konkret. Takk for hjelpen så langt! Du har vært til stor hjelp! Endret 26. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Er det ikke SD kort 550D bruker ? Her er SDHC kort,det burde holde til det meste. Endret 26. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Men det er vel det samme kortet som jeg linket til på forrige side? Klasse 6... EDIT: I følge bildet skal vel dette være et klasse 10 kort, men i teksten står det klasse 6... Endret 26. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Men det er vel det samme kortet som jeg linket til på forrige side? Klasse 6... Jepp,det ene av de to du linket til,du kan kjøpe kort som er raskere men tror ikke du tjener noe på det. Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Tror ikke du la merke til at jeg redigerte mitt forrige innlegg... "I følge bildet skal vel dette være et klasse 10 kort, men i teksten står det klasse 6..." Jepp,det ene av de to du linket til,du kan kjøpe kort som er raskere men tror ikke du tjener noe på det. Da går jeg nok for et SanDisk Extreme III 30MB/s 8GB Nok en gang, tusen takk for hjelpen! Endret 26. juni 2010 av Meh. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Sjekket hjemme-snekringa din litt,går utifra at det er en av grunnenne til kamerabytte Kan gi deg et par enkle tips for og få bildene fra 550D bedre fokusert. Sett kameraet i P trykk den knappen øverst til høyre som ligner et rallyflagg/forstørrelsesglass,da ser du i søkeren alle fokuspunktene.Vri det lille hjulet ved siden av utløserknappen til du kun har den midterste punktet uthevet rødt,da har du sentrums-fokusering og kan selv bestemme hvor du vil ha fokuset i bilder. Når du har gjort det så kan du rette kameraet mot noe du vil fotografere,legg fokuspunktet der du vil ha fokuset og trykk utløserknappen halvveis ned vent til kameraet er ferdig fokusert "et pip" holdt fortsatt knappen halvveis ned og juster kameraet sånn som du vil at bildet skal bli,når det er gjort så trykker du utløserknappen videre helt ned.Det du da har gjort er og selv bestemme hva du vil ha i fokus hvor som helst i bildet uavhengig av automatikken. Du kan også sette ISO til 400/800 og ta bilder uten og bruke blits inne,hvis du setter brennvidden til 18mm så får du størst blender f/3.5"minst tall" og objektivet ditt er på det lyssterkeste.På 55mm så får du ikke mindre blender en f/5.6 Hvis du vil ha mer dybde i bildene,altså mere av bilde som skal være skarpt "i fokus" må du bruke større blender,ulempen da er at du trenger mer lys eller lengere lukkertider,det du trenger er bedre lys eller et stativ.Hvis du bruker et stativ burde du justere fokuspunktene til du får et fokuspunkt som er på riktig plass så du slipper og flytte kameraet under fotograferingen. Når det gjelder lys kan du bruke en halogen arbeidslampe eller noe tilsvarende og rette opp i taket "hvitt tak"så du får spredt lyset på en bedre måte.den innebygde blitsen vil/kan gi dårlig resultater. Det beste resultatet får du ved og bruke stativ og plassere motivet ved et vindu "ikke direkte sol" og bruke blender f/11 til f/22 og en lukkertid som gir riktig eksponering,og manuell fokusering. Håper dette var forstålig Også nå som vi er inne på computere kan du si hva du mener om dette oppsettet til bilderedigering,trenger en ny data. Endret 26. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå