Gå til innhold

Kjøp av Gaming-PC

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tenkt til å kjøpe en PC lagd kun for gaming! :)

Handleliste fra Komplett:

* 354716 Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)

* 339898 Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

* 338074 Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's CL5-5-5-18, 800MHz

* 344757 Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan

* 351717 MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16

* 355538 Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

* 442088 XFX GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, 2xDVI, Graphics Plus,

738/2200Mhz

Jeg har konfigurert denne PCen fra Komplett: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10403

trenger ingen monitor, mus eller tastatur...

Jeg spiller hverken Crysis eller Age of Conan men jeg vet at de to spillene krever mye for å kjøre på et høyt grafikknivå, bruker disse to spillene som en slags måler for hvor bra systemet vil være. Så er dette systemet bra? Hva synes dere? Budsjettet mitt er på 9000 kr

Takk! :)

Endret av Lovemynuts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,

Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Varenr.: 365999

Lagerstatus: 100+ stk. på lager 1950.00 1950.00

DFI LanParty LT X48-T2R, ATX, X48,

2xGbE, DDR2 1066, ICH9R, Firewire

Varenr.: 417586

Lagerstatus: 13 stk. på lager 1999.00 1999.00

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB CL4

Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

Varenr.: 361531

Lagerstatus: 50-99 stk. på lager 490.00 490.00

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, Full-Retail

Varenr.: 365220

Lagerstatus: 2 stk. på lager 3295.00 3295.00

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

Varenr.: 355538

Lagerstatus: 1000+ stk. på lager 450.00 450.00

Miljøgebyr:

Totalt: 0,00

8.184,00

Så slenger du inn en kasse og en strømforsyning... Evt nedgraderer du det skjermkortet inntill videre og utvider når du får råd, evt kan du gå for en dårligere CPU.

Endret av nicoloco
Lenke til kommentar

Takk for den Nicoloco :thumbup:

Jeg skal forresten ikke kjøpe løse deler og deretter bygge den hjemme. Konfigurerte du en ferdig bygd PC på Komplett, Nicoloco?

Har ingen anelse hvordan man bygger en PC

Endret av Lovemynuts
Lenke til kommentar
Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,

Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Varenr.: 365999

Lagerstatus: 100+ stk. på lager 1950.00 1950.00

DFI LanParty LT X48-T2R, ATX, X48,

2xGbE, DDR2 1066, ICH9R, Firewire

Varenr.: 417586

Lagerstatus: 13 stk. på lager 1999.00 1999.00

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB CL4

Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

Varenr.: 361531

Lagerstatus: 50-99 stk. på lager 490.00 490.00

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, Full-Retail

Varenr.: 365220

Lagerstatus: 2 stk. på lager 3295.00 3295.00

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

Varenr.: 355538

Lagerstatus: 1000+ stk. på lager 450.00 450.00

Miljøgebyr:

Totalt: 0,00

8.184,00

Så slenger du inn en kasse og en strømforsyning... Evt nedgraderer du det skjermkortet inntill videre og utvider når du får råd, evt kan du gå for en dårligere CPU.

Ville heller gått for en dualcore ala E8400/E8500. Siden dei fleste spill ikkje støtte quad kjerne oppsett, vil en prosessor med høgre klokk bety bedre ytelse i spel. Pcn vil også bli billigere.

Lenke til kommentar

Joda, helt enig med deg Nicoloco, men som sagt så har jeg ingen peiling hvordan jeg bygger en PC så jeg har ikke så mye valg :( (Hvis jeg prøver å bygge en selv ender det sikkert opp med at jeg ødelegger noe)

Til Robert166: så jeg burde ta en Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz isteden?

Endret av Lovemynuts
Lenke til kommentar
men som sagt så har jeg ingen peiling hvordan jeg bygger en PC så jeg har ikke så mye valg :( (Hvis jeg prøver å bygge en selv ender det sikkert opp med at jeg ødelegger noe)

Det er enklare enn du trur, so lenge du ikkje kastar hovedkortet i golvet skal det vere ganske enkelt ;) sjekk ut http://www.build-gaming-computers.com/ for mange gode råd og tips. det er MYKJE billigare å bygge ein PC.

Om du har eit budsjett på 9000, vil bygge sjølv, ikkje treng monitor, mus eller tastatur, og ikkje har planar om å overklokke, så er dette eit svinaktig bra oppsett til den prisen, og det kan utvidast seinare med enda eit grafikk-kort i crossfire X.

Eg anbefalar på det STERKASTE å lese litt meir om å bygge PCen sjølv, kan nok spare ein lapp eller to på det....

Lenke til kommentar
men som sagt så har jeg ingen peiling hvordan jeg bygger en PC så jeg har ikke så mye valg :( (Hvis jeg prøver å bygge en selv ender det sikkert opp med at jeg ødelegger noe)

Det er enklare enn du trur, so lenge du ikkje kastar hovedkortet i golvet skal det vere ganske enkelt ;) sjekk ut http://www.build-gaming-computers.com/ for mange gode råd og tips. det er MYKJE billigare å bygge ein PC.

Om du har eit budsjett på 9000, vil bygge sjølv, ikkje treng monitor, mus eller tastatur, og ikkje har planar om å overklokke, så er dette eit svinaktig bra oppsett til den prisen, og det kan utvidast seinare med enda eit grafikk-kort i crossfire X.

Eg anbefalar på det STERKASTE å lese litt meir om å bygge PCen sjølv, kan nok spare ein lapp eller to på det....

Greit og konfriguere og la komplett bygge til deg siden dette er din første gang. Om jeg var deg ville jeg har kjøpt noe billige deler og skrudd sammen og sett om det funket første gangen istedet for og kjøpe deler til 10.000 og bygge selv uten noen hjelp;) Husker jeg skulle bygge min første, det gikk men det tok lang tid og jeg var nervøs...

Ang PC: kjøp en dyr CPU og et bra hovedkort og 4 GB ram, så kan du kjøpe et mellomklasse skjermkort og heller vente senere med og kjøpe et bra skjermkort om du skal det;)

Antec twelehundred er et kjempe bra kabinett, firekjerner på 2,83 GHz er stein bra sammen med 4 GB ram. Ikke gå for en dual-core på 3,16 GHz, hvorfor? om du eksempel kjøper nvidias 300 GT skjermkort når det kommer på markedet vil dualcoren holde igjen ytelsen på nvidias skjermkort og være flaskehals da.

Lenke til kommentar

Bygg selv, det er såre enkelt.

Med all den hjelpen man kan finne på diverse internettsider, eventuelle instrukser som medfølger komponentene og ikke minst dette forumet kan jeg ikke skjønne at du vil betale noen for å gjøre en enkel og morsom jobb for deg.

Jeg hadde heller aldri engang vurdert å kjøpe et billigere sett for å øve meg (ehem, ikke for å trampe på noen tær), med mindre jeg slet med logikken i Lego. Er man noenlunde fornuftig og tar det med ro ødelegger man ikke komponentene så lett.

Ang. valg av prosessor husker jeg å ha lest et fornuftig tips her på HW.no en gang og det gikk som følger:

Dersom du har planer om å beholde prosessoren din i mange år fremover, bør du trolig gå for en firekjerne. Det er ventet at flere programmer og spill vil dra nytte av firekjerner etter hvert, men det tar nok en del tid før det blir standarden. Bytter du derimot prosessor annethvert år eller oftere, gå for E6850 nå - den gir deg mest kraft i dagens programmer.
fra denne artikkelen

En dual-core gir riktig nok mer bang for the buck nå, men i tiden som kommer vil bruk av quad i spill bli mer og mer utbredt. Det er mulig jeg er helt på jordet, men det virker ikke som om du har tenkt å bytte CPU med det eller første, eller..?

Edit: fant det fornuftige tipset

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Takk for svarene deres! Dere har gjort mye klart for meg nå, jeg skal lese litt på den linken du ga meg, svelemoe.

...og et bra hovedkort

Hvilket er et bra hovedkort? Det er jo så mye å velge mellom :p

Men jeg forstår ikke helt hvordan prisguide fungerer. Kjøper jeg delene derfra? Jeg tror jeg bestemmer meg for å prøve å bygge en selv, har en kompis som kan hjelpe meg også.

En dual-core gir riktig nok mer bang for the buck nå, men i tiden som kommer vil bruk av quad i spill bli mer og mer utbredt. Det er mulig jeg er helt på jordet, men det virker ikke som om du har tenkt å bytte CPU med det eller første, eller..?

Når det gjelder CPU, hva med i7 920? Hva er forskjellen på quad og i7 bortsett fra prisen? i7 er vel åpenbart bedre en quad?

Forresten så har jeg ikke tenkt til å overklokke noe som helst, jeg er ikke helt sikker på hva det er men jeg har en anelse og jeg har lest litt på nettet. Uansett så har jeg hørt at det kan skade en eller annen komponent hvis man ikke har et bra kjølesystem.

Endret av Lovemynuts
Lenke til kommentar

Jeg kom akkurat til å tenke på i7, og du har rett i at det er hakket bedre enn quad igjen. Jeg sto selv med valget mellom i7 og quad under forrige handlerunde.

Jeg valgte quad fordi jeg vet at det vil dekke mine behov og vel så det i en god stund framover. Denne artikkelen treffer også spikeren på hodet:

En tommelfingerregel er, ikke kjøp det aller "siste og beste" innen prosessorer, et slikt kjøp vil alltid gi deg minst CPU-kraft for pengene dine.

Du må nok selv finne ut hva det er du trenger. i7 har blitt billigere etterhvert, men slik er det alltid. Det kommer alltid noe nytt og bedre, men det nytter ikke å vente nye (pun indeed intended)

Edit, klokking er ikke jeg en ekspert på heller, men det kan nesten ansees som en hobby i seg selv. Her er det også lett å ende opp med en ustabil PC eller i værste fall ødelagte komponenter. Noen mener det er et must og at man kaster bort penger hvis man ikke gjør det, andre mener at det eneste man oppnår er en bra benchmark.

Min mening: hvis man ikke er helt nødt til å spille de aller nyeste spillene et år framover på ultra-high 1337-mode så tror jeg at man overlever uten å klokke:)

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...