eibo Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Har bestemt meg for et Canon 500D etter å ha vurdert forskjellige Nikon og Pentax, sistnevnte spesielt med hensyn til værtetting. Driver med fuglehunder og kommer til å ta mye bilder av disse i aksjon og stand, hovedsakelig på avstand. Det er det også ønskelig med video opptak, i og med at jeg enda har til gode å ha med meg video kameraet i tillegg. 720p 30fps holder til mitt bruk. Jeg endte opp med Canon pga. magefølelsen, den sammen med det faktum at jeg har venner og bekjente som har 450d og 500d og dermed kan byttelåne/prøve objektiver. Jeg har nå i sommer lånt min søsters Nikon D100 med Nikor 35-105 og lekt meg med for å se om DSLR er noe for meg. Så langt kan jeg bare konstantere at jeg har mye å lære. Jeg ser at FotoVideo har 500D til 6990,- m/18-55 IS Kit. Spørsmålet er om jeg bare skal hive meg rundt nå å kjøpe, eller om jeg like gjerne kan vente til litt ut på høsten og få med meg et evt. prisfall på disse. Vil tro at prisene faller litt etter sommeren, noen erfaringer? Har jo Nikon D100 som jeg koser meg med, men kjenner også et det brenner bittelitt i lommeboken ;-) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Tror ikke det er så mange hundrelappene å hente på å vente et par-tre måneder. 450D og 1000D vil nok fortsatt være på markedet som de rimeligere alternativene. På en annen side så er jo 500D i konkurranse med Nikon D5000, og disse ville jo kanskje sable litt om de laveste prisene. Endret 8. juli 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Du går jo glipp av mange bildemuligheter dersom du venter til høsten. Det vil alltid komme bedre modeller og prisene vil synke, dersom man venter til det "ultimate tilbud". Da får man aldri kommet i gang med å ta bilder. Lenke til kommentar
eibo Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Vel, jeg går jo glipp av bildemulighetene nå med 500D, men jeg har jo som sagt Nikon D100 jeg leker meg med inntil videre. Er veldig frem og tilbake her, forundrer meg ikke om jeg har kameraet i hende før helgen. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ikke helt i tråd med ditt ønske om video, men jeg ville gitt beng i 500D og sett med langt blikk på en 40D. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ikke helt i tråd med ditt ønske om video, men jeg ville gitt beng i 500D og sett med langt blikk på en 40D. Noe jeg liker på det jeg har sett på bilder fra 40D er at bildene ser mindre myke ut enn på 500D når de vises i full størrelse. Bildene på 500D ser nesten ut som de er interpolert opp. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Vente-vente, et dilemma for mange. Slik sett kan man jo vente og vente helt til et hus blir erstattet av et nytt som da igjen får en høyere pris og så venter man igjen.. Når et kamera har vært på markedet noen måneder føler jeg prisene stabiliserer seg en periode og varierer bare litt opp eller ned, har vel og noe med kurser å gjøre. Jeg ville sjekket alle prisene man kan på nettet, og så bare kjøpt det beste tilbudet. Uansett faller det man kjøper nå før eller senere, noe man ikke bør gidde bekymre seg over. Tor Lenke til kommentar
eibo Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg tok en ny titt på 40D idag. Størrelsen og tyngden til 40D er så og si identisk til Nikon D100 som jeg har hatt med meg på reise til bl.a Hellas og Polen de siste ukene. Jeg har brukt en BlackRapid strap til å bære kameraet i, og har mere enn en gang ønsket at kameraet var litt mindre og lettere. Pga. av tyngden og størrelsen på 40D så setter jeg nok 500D forran. Video muligheten er også et lite must, da jeg ikke ser for meg å dra med meg både mitt Canon HV10 video kamera og dSLR til fjells på treningsturer, jakt og jaktprøver for fuglehunder. Men takk for god respons og gode forslag. Når det gjelder dette med å vente, så er min umiddelbare tanke at siden 500D er forholdsvis nytt og forkant av sommerferien er høysessong for kjøp av kamera, så vil det være nærliggende å tro at Canon senker prisene noe etter fellesferien. Jo rimeligere jeg får kameraet, jo mere penger kan jeg bruke på objektiver. Pga. mine interesser med fuglehunder, så kan vi raskt snakke om litt avstand frem til objekt slik at en god tele er nødvendig. Der trenger jeg et med IS/OS/VC alt avhengig av merke. Etter en grei tele, tenker jeg at jeg sikter meg inn på et godt fastobjektiv, f.eks. 35 el. 50mm 1.4. Etter det så er vel tiden inne for en vidvinkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå