s0ndr3 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei! Jeg har kommet inn på Data og elektronikk på 2. året nå. Mine planer var å komme inn på elenergi (sterkstrøm), men slik gikk det altså ikke... :-/ Men det jeg lurer på er om det er mulig for meg etter å ha gått dette skoleåret, å ta en tverrfaglig prøve for å bli sterkstrømselektriker å da ta fagbrevet for det (etter lærlingtid osv.) ... evt å ha fagbrev i både sterk- og svakstrøm takker for svar! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Sjekk Vilbli om monteringsfaget er et kryssfag fra data & elektronikk. Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Sjekk Vilbli om monteringsfaget er et kryssfag fra data & elektronikk. sier meg ingenting har helst ikke lyst å gå et ekstra år Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...--_V.ELDEL2---- Her kan du se at det ikke er noen kryssfag fra D&E. Beklager, ser ut som du er nødt til å finne noe annet. Også tror jeg monteringsfaget og sterkstrøm er to forskjellige ting, sterkstrøm er de som henger i høyspenningsmastene og fikler med flere tusener av volt. Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...--_V.ELDEL2---- Her kan du se at det ikke er noen kryssfag fra D&E. Beklager, ser ut som du er nødt til å finne noe annet. Også tror jeg monteringsfaget og sterkstrøm er to forskjellige ting, sterkstrøm er de som henger i høyspenningsmastene og fikler med flere tusener av volt. Ja det er "vanlig" elektriker jeg vil bli men har hørt at det skal være mulig å kunne bli vanlig elektriker etter å ha gått data og elektronikk på vg2.. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 En jeg gikk i klasse med i år (eller året som var), var i samme situasjon som deg. Han la seg godt til rette bakerst i klasserommet, sov seg gjennom året og søkte Elenergi på 3 ulike skoler denne gangen. Om han kom inn vet jeg ikke. Ellers kan jeg si så mye som at sterkstrøm er slang for linjen som kalles Elenergi, Blomsterbob. Data og Elektronikk blir motsatt kalt svakstrøm. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Også tror jeg monteringsfaget og sterkstrøm er to forskjellige ting, sterkstrøm er de som henger i høyspenningsmastene og fikler med flere tusener av volt. Da snakker du om høyspenning, det vil si spenninger over 1000 V. Spør du meg er begrepene "sterkstrøm" og "svakstrøm" foreldet. Men man sier gjerne at "svakstrøm" er elektrisitet brukt til å overføre/behandle informasjon, mens "sterkstrøm" er elektrisitet brukt som en måte å overføre energi. Før ble linjene som nå blir kalt Elenergi og Data og elektronikk kalt sterkstrøm og svakstrøm. Lenke til kommentar
s0ndr3 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 En jeg gikk i klasse med i år (eller året som var), var i samme situasjon som deg. Han la seg godt til rette bakerst i klasserommet, sov seg gjennom året og søkte Elenergi på 3 ulike skoler denne gangen. Om han kom inn vet jeg ikke. Ellers kan jeg si så mye som at sterkstrøm er slang for linjen som kalles Elenergi, Blomsterbob. Data og Elektronikk blir motsatt kalt svakstrøm. En kompis av meg gjorde det nå skal han gå 1. året om igjen Fikk et snitt på 3,7 (4,1 med språkfagene som ikke teller ) er på venteliste nå på 2. plass (12 som kommer inn) så får vi se.. får heller spør rådgiver om hva jeg skal gjøre når jeg begynner på skolen igjen... føler ikke jeg får de svarene jeg trenger/ønsker her hehehe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå