breiulf Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei. Skal kjøpe min første bil - bør være en familie bil da jeg venter barn. Var og såg på en Passat comfortline 1.6 liter med 105 hester (tror jeg det var) 2006 modell som har gått ca. 60 000 km. Pris, ca 180.000,- Det jeg lurer på er, er dette en god bil? blir det ekstremt tregt i bakkene? Har selvsagt lyst på en større motor men det koster mye mere. Rett og slett, er dette en bil å anbefale? Setter pris på tilbakemelding fra folk som har en slik bil, eller som vet noe om denne modellen. Takk på forhånd Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Hei! Vet ikke om kjente feil som er vanlige på den modellen, men er det spesiell grunn til å kjøpe 06 modell? 99 Modellene var veldig driftsikre så vidt jeg vet, noen har gått mindre enn andre, da kan du få større motor og mer utstyr for samme pris. 99 Passat, 1,8T, greit med utstyr ligger på 60'000+. Hvis du ser etter noen med få eiere kan de fortelle om det er lite feil eller ikke! Ekstremt tregt i bakkene blir det ikke, men 1,8 er nok et litt mer sikkert valg, også mht. å selge ved senere anledning. Håper det var til hjelp Endret 8. juli 2009 av doogy93 Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg tror ikke det blir ekstremt tregt i bakkene. Men det blir nok litt ekstra gearing, og forbikjøringer krever lange rettstrekninger. Jeg hadde en 98 modell Passat som var en av verstingene, men jeg tror nok 2006 modellen er mye bedre. Den hadde 110hk TDI, og jeg synes det var omtrent passe til bilen. Men TDI hester er ikke det samme som bensinhester. Jeg tøffer rundt i en Roomster med 80hk TDI, og det går helt greit selvom jeg noen ganger kunne ønsket litt mer krefter. Det er bare å planlegge kjøringen etter de krefter man har til rådighet. Norske fartsgrenser krever ikke svære motorer. Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg tror ikke det blir ekstremt tregt i bakkene. Men det blir nok litt ekstra gearing, og forbikjøringer krever lange rettstrekninger. Jeg hadde en 98 modell Passat som var en av verstingene, men jeg tror nok 2006 modellen er mye bedre. Den hadde 110hk TDI, og jeg synes det var omtrent passe til bilen. Men TDI hester er ikke det samme som bensinhester. Jeg tøffer rundt i en Roomster med 80hk TDI, og det går helt greit selvom jeg noen ganger kunne ønsket litt mer krefter. Det er bare å planlegge kjøringen etter de krefter man har til rådighet. Norske fartsgrenser krever ikke svære motorer. Så sant, så sant, men man savner veldig de ekstra hestene de gangene man trekker en tung henger eller bare skulle hatt den ene forbikjøringen forbi den bobilen foran! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hei! Vet ikke om kjente feil som er vanlige på den modellen, men er det spesiell grunn til å kjøpe 06 modell? 99 Modellene var veldig driftsikre så vidt jeg vet, noen har gått mindre enn andre, da kan du få større motor og mer utstyr for samme pris. 99 Passat, 1,8T, greit med utstyr ligger på 60'000+. Hvis du ser etter noen med få eiere kan de fortelle om det er lite feil eller ikke! Ekstremt tregt i bakkene blir det ikke, men 1,8 er nok et litt mer sikkert valg, også mht. å selge ved senere anledning. Håper det var til hjelp Merkelig, vedkommende spør om råd rundt en '06 modell så anbefaler du en '99 modell? Det blir som å bli servert vegetarmat når du ber om en blodig biff. Uansett, en '99 modell Passat er ikke "veldig driftsikker" - du kan lese litt her blant annet: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=455 Videre er det ganske tullete å si "Hvis du ser etter noen med få eiere kan de fortelle om det er lite feil eller ikke!" - det er jo ingen oppegående selger som forteller at hans bil har hatt masse problemer og feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 1.6 er helt greit dersom forventningsnivået legges riktig. Jeg ville heller kjøpt en nyere bil med liten motor enn sammen bilen i eldre modell for å få større motor. Du blir vant til motoren på en uke eller to, og lav km og få år betyr mer enn noen hk. Forutsatt at vi snakker om en familiebil med fører(e) uten særlig sportslige ambisjoner :-) Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 jeg vurderer selv en slik bil (konebil) med "liten" motor.. fordi de er forholdsvis billigere.. billigere forsikring.. osv de er ikke trege i trafikken.. men.. fullastet blir de ikke noen racer.. ikke se deg blind på slagvolum.. passat 1,6 finnes med 102 / 148Nm og 115 hk /155Nm. (1,6 FSI) i 2007 kom passat med 1,4 den har 122 hk og 200 Nm denne er nok ikke enkel å få tak i.. jeg har ikke sett noen til salgs i norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Har lest en del negative erfaringer med 1.6 FSI-motoren, lurer på om den har gått ut av prod nå. Tror den gode gamle 102 hk er et bedre alternativ. 1.4 TSi finnes i flere varanter fra ca 120 til 170 hk (TFSi), og er en morsom og god motor. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Men TDI hester er ikke det samme som bensinhester. Her har vi nok en gluping som tror at det fins dieselhester og bensinhester. En hestekraft er en hestekraft uansett! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Det jeg mente var selvfølgelig at en dieselmotor som regel har en helt annen karakteristikk med høyere dreiemoment som inntreffer ved lavere turtall. Men jeg burde nok ha lagt inn teskjemodus så kverulantene ikke skulle fått så mye å pirke på. Lenke til kommentar
breiulf Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Takker for alle svarene. Har kjøpt bil i dag. Det ble en Passat 1.9 TDi 2006 modell med 105 hester, stv. gått ca 80.000 km. Helt akseptabelt. Fantastisk bil, var utrolig god å kjøre, veldig stor forskjell fra den gamle audien fra 1992.... Bilen var rask og gikk godt. Liker Diesel motoren utrolig godt. Lurer på hva forbruket er, men er vel ca. 0,6 på mila. Var og såg på en 04 passat noen dager tidligere, men det var mye riper i lakken, det manglet ISOFIX og hadde nedslitte dekk. Samt selgeren såg litt skummelt ut Glad jeg valgte å vente noen dager. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei. Skal kjøpe min første bil - bør være en familie bil da jeg venter barn. Var og såg på en Passat comfortline 1.6 liter med 105 hester (tror jeg det var) 2006 modell som har gått ca. 60 000 km. Pris, ca 180.000,- Det jeg lurer på er, er dette en god bil? blir det ekstremt tregt i bakkene? Har selvsagt lyst på en større motor men det koster mye mere. Rett og slett, er dette en bil å anbefale? Setter pris på tilbakemelding fra folk som har en slik bil, eller som vet noe om denne modellen. Takk på forhånd Dette er en dårlig bil. Gå heller for dieselmotoren. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Hei. Skal kjøpe min første bil - bør være en familie bil da jeg venter barn. Var og såg på en Passat comfortline 1.6 liter med 105 hester (tror jeg det var) 2006 modell som har gått ca. 60 000 km. Pris, ca 180.000,- Det jeg lurer på er, er dette en god bil? blir det ekstremt tregt i bakkene? Har selvsagt lyst på en større motor men det koster mye mere. Rett og slett, er dette en bil å anbefale? Setter pris på tilbakemelding fra folk som har en slik bil, eller som vet noe om denne modellen. Takk på forhånd Dette er en dårlig bil. Gå heller for dieselmotoren. "Dette er en dårlig bil".... argumenter for utsagnet. Endret 11. juli 2009 av DSG Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Takker for alle svarene. Har kjøpt bil i dag. Det ble en Passat 1.9 TDi 2006 modell med 105 hester, stv. gått ca 80.000 km. Helt akseptabelt. Fantastisk bil, var utrolig god å kjøre, veldig stor forskjell fra den gamle audien fra 1992.... Bilen var rask og gikk godt. Liker Diesel motoren utrolig godt. Lurer på hva forbruket er, men er vel ca. 0,6 på mila. Var og såg på en 04 passat noen dager tidligere, men det var mye riper i lakken, det manglet ISOFIX og hadde nedslitte dekk. Samt selgeren såg litt skummelt ut Glad jeg valgte å vente noen dager. Gratulerer med bra bilvalg og motorvalg! Tror nok du skal klare å presse forbruket enda lengre ned. Hvis vi tar for oss langkjøring med mye forbikjøringer og slikt bruker jeg i snitt 0,6 på mila (2,0TDI DSG) men klarer fint å presse den ned i 0,52. Men som sagt, kos deg med ny digg bil Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Har lest en del negative erfaringer med 1.6 FSI-motoren, lurer på om den har gått ut av prod nå. Tror den gode gamle 102 hk er et bedre alternativ. Tror ja....akkurat hva er det som skal være så galt med 1.6 FSI? Den bruker mindre enn 1,6 102hk, bedre aks og har kjede istedenfor reg.reim. Største minuset er den skal ha 98oktan for å yte sine voldsomme 115 hk Endret 11. juli 2009 av trra Lenke til kommentar
breiulf Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Bilen var virkelig fantastisk å kjøre. Kom meget raskt oppi 90 km/t på motorveien. Fikk testa den i varierte miljøer også, køkjøringer og svingete veier med bakker. Var perfekt Er så utrolig glad for at det ikke ble noen 1.6L også bensin da :/ ikke noe galt med bensin biler men snakket med en del bil kyndige karer som fortalte om et kraftig økendes forbruk på en godt lastet bil med denne motor størrelsen... og hvem ønsker det med dagens latterlige bensinpriser. Forstår fremdeles ikke helt hvorfor mor mi forteller meg at bensin og diesel er nesten lik på pris Syns 2 kr pr liter er mye jeg egentlig, samtidig som at Diesel motorene generelt bruker mindre... go figure Endret 12. juli 2009 av breiulf Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Jeg betaler glatt to kr ekstra for drivstoff. Å kjøre bil skal være moro "Meget raskt" er vel relativt.. 0-100 på 12,1 sek i følge tekniske specs Jaja.. fin bil læll! edit: Vurderte faktisk Passat selv, men endte opp med en Accord Endret 12. juli 2009 av Xander^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Har lest en del negative erfaringer med 1.6 FSI-motoren, lurer på om den har gått ut av prod nå. Tror den gode gamle 102 hk er et bedre alternativ. Tror ja....akkurat hva er det som skal være så galt med 1.6 FSI? Den bruker mindre enn 1,6 102hk, bedre aks og har kjede istedenfor reg.reim. Største minuset er den skal ha 98oktan for å yte sine voldsomme 115 hk 1.6 FSI har separat coil for hver plugg, og disse ryker oftere enn "vanlige" coiler, som 102 hk har. FSI har flere hk, men for å oppnå sine "fantastiske" 115 hk, har dreiemomentkurven høyden sin lenger opp i turtallsregisteret, og FSI har dårligere dreiemoment på lave turtall. 102 hk er tregere, men seigere. Registerkjede er en stor fordel, selvsagt, selv om 102 hk har skiftintervall på 100-150.000 km. Lenke til kommentar
breiulf Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg betaler glatt to kr ekstra for drivstoff. Å kjøre bil skal være moro "Meget raskt" er vel relativt.. 0-100 på 12,1 sek i følge tekniske specs Jaja.. fin bil læll! edit: Vurderte faktisk Passat selv, men endte opp med en Accord Morn! Kjører en Audo 80 Quattro fra 92 nå med 115 hester. Synes Passaten er raskere. (sliten Audi vel og merke) Hvorfor er det mere morro med bensin mener du? skjønner ikke helt det der. Hadde jeg ønsket en rask bil 0-100 på 6 sek så hadde jeg vel kanskje ikke gått for en familie bil :!: Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, men det jeg mente var at for å være såppass tung stor bil, så drar den egentlig godt, i oppover bakker også. Jeg betaler glatt to kr ekstra for drivstoff. Å kjøre bil skal være moro "Meget raskt" er vel relativt.. 0-100 på 12,1 sek i følge tekniske specs Jaja.. fin bil læll! edit: Vurderte faktisk Passat selv, men endte opp med en Accord Morn! Kjører en Audo 80 Quattro fra 92 nå med 115 hester. Synes Passaten er raskere. (sliten Audi vel og merke) Hvorfor er det mere morro med bensin mener du? skjønner ikke helt det der. Hadde jeg ønsket en rask bil 0-100 på 6 sek så hadde jeg vel kanskje ikke gått for en familie bil :!: Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, men det jeg mente var at for å være såppass tung stor bil, så drar den egentlig godt, i oppover bakker også. Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 1.6 FSI har separat coil for hver plugg, og disse ryker oftere enn "vanlige" coiler, som 102 hk har. FSI har flere hk, men for å oppnå sine "fantastiske" 115 hk, har dreiemomentkurven høyden sin lenger opp i turtallsregisteret, og FSI har dårligere dreiemoment på lave turtall. 102 hk er tregere, men seigere. Registerkjede er en stor fordel, selvsagt, selv om 102 hk har skiftintervall på 100-150.000 km. Ja, coilene er en svakhet, hadde helt glemt\fortrengt det jeg har ikke byttet coilene enda(2005mod). Personlig merket jeg ikke noen forskjell på 102 vs 115hk, muligens litt ved 0-100, men i det daglige ingenting. Reima må vel uansett byttes etter 5 år? Kjede er jo ikke helt risikofritt det eller, selv om det stort sett holder mye lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå