Luske_Ludvig Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei, Ubuntu og Gparted + 1.5 TB WD disk. Har skaffet meg en en 1.5TB Western disk. Har formatert hele disken til dos label (Må gjøre det først). Skal formatere hele disken til ext3 etterpå. Får feilmld "length of -1 sectors". Dersom jeg formaterer til 1TB eller mindre, så går det bra. Anyone? Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Google baby! http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=548225 Eller: Well, I got it. I folowed the first few steps of http://eatingsecurity.blogspot.com/2...for-large.html to the letter, doing: Code: sudo su parted (parted) mklabel gpt (parted) mkpartfs primary xfs 0 2249G (parted) quit ...then formatting the partition to actual XFS using gparted. It must've been because I was using an msdos partition label instead of gpt, and I never knew to change that since I had no idea what any of the other ones than msdos (like gpt) were. Marked solved. If you have this problem, use a gpt label instead of the default msdos! Endret 8. juli 2009 av Session^^ Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Hei. Gjorde dette: oyvind@pepper:~$ sudo su [sudo] password for oyvind: root@pepper:/home/oyvind# parted GNU Parted 1.7.1 Using /dev/sda Welcome to GNU Parted! Type 'help' to view a list of commands. (parted) select /dev/sdc Using /dev/sdc (parted) mklabel gpt (parted) print Disk /dev/sdc: 1500GB Sector size (logical/physical): 512B/512B Partition Table: gpt Number Start End Size File system Name Flags (parted) mkpartfs primary xfs 0 1500GB (parted) print Disk /dev/sdc: 1500GB Sector size (logical/physical): 512B/512B Partition Table: gpt Number Start End Size File system Name Flags (parted) quit root@pepper:/home/oyvind# Faar fremdeles samme feilmeld i gparted (se vedlagt bilde) Edit:Litt mer info: Ser at jeg ikke har støtte for XSF i Gparted. Er versjon 0.3.5 som er i min ubuntubox. hvordan oppdatere til 0.4.5 som er nyeste versjon? Endret 9. juli 2009 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Varj Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 semi-offtopic, men mbr partisjonstabell støtter disker opp til 2TB, du trenger ikk GPT før du går over det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2009 Solved: Lastet ned Live CD, bootet opp på den og formaterte disken med v. 0.4.5. 0.3.5 som følger med Ubuntu er elgammel og ble laget når 160GB diskkapasitet var et hav av plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå