Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt husleie kontrakt

sugga74

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å leie en leilighet i et hus hvor eier bor i en etasje og så leier han ut 1 etasje og 3 etasje. De ønsker en tidsbestemt kontrakt på 2 år hvor jeg ikke kan si opp avtalen før det har gått 2 år, men jeg ønsker kun å inngå avtale om 1 år.

Det står følgene i husleieloven.

"§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Det jeg lurer på da, kan de inngå tidsbestemt husleiekontrakt med bakgrunn i definisjonen av bolig? Det er jo ikke lofts eller sokkelbolig eller tomannsbolig. De er jo en "3 manns bolig". Eller er jeg helt på jordet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av forarbeidene (Ot.prp. nr. 82 (1997-1998) s. 197-198) at unntakene i annet punktum er alle de lovlige unntakene (bortsett fra tredje punktum): Det må være en lofts- eller sokkelbolig eller en halvpart av en tomannsbolig. All den tid det ikke er det må man søke til unntakene i tredje punktum: Husrommet skal brukes av dem selv eller deres husstand umiddelbart etter leieperioden, eller det er en annen saklig grunn til å ønske tidsbestemt kontrakt.

Med mindre disse vilkårene er oppfylt kan det ikke inngås noen avtale for en kortere periode enn tre år. I tillegg, for at en tidsbestemt kontrakt skal inngås gyldig, skal du informeres skriftlig om grunnen senest når leieavtalen inngås.

Brudd på dette fører til at kontrakten anses for å være tidsubestemt.

Lenke til kommentar

Hvis leiligheten du skal leie er lett å finne leietagere til, så kan du evt. bare godta en kontrakt på 2 år og deretter selv finne en ny leietaker når du skal flytte ut.

Utleier kan ikke nekte dette uten saklig grunn. Om utleier nekter deg å finne en ny leietaker uten saklig grunn, så har du rett til å si opp leieavtalen.

Kilde:

http://www.dinside.no/801177/fanget-av-en-...mt-leiekontrakt

Lenke til kommentar
Det følger av forarbeidene (Ot.prp. nr. 82 (1997-1998) s. 197-198) at unntakene i annet punktum er alle de lovlige unntakene (bortsett fra tredje punktum): Det må være en lofts- eller sokkelbolig eller en halvpart av en tomannsbolig. All den tid det ikke er det må man søke til unntakene i tredje punktum: Husrommet skal brukes av dem selv eller deres husstand umiddelbart etter leieperioden, eller det er en annen saklig grunn til å ønske tidsbestemt kontrakt.

Med mindre disse vilkårene er oppfylt kan det ikke inngås noen avtale for en kortere periode enn tre år. I tillegg, for at en tidsbestemt kontrakt skal inngås gyldig, skal du informeres skriftlig om grunnen senest når leieavtalen inngås.

Brudd på dette fører til at kontrakten anses for å være tidsubestemt.

Skjønte ikke helt svaret ditt, hva betyr det i bunn og grunn for min situasjon?

Lenke til kommentar

Har nettopp signert en lignende kontrakt selv, der det ikke er mulig å si opp avtalen før etter 10 mnd.

Men så står det også i kontrakten at framleie ikke er tillatt. Men så lurer jeg på hva framleie egentlig er? Er det framleie hvis man finner ny leietaker selv (slik at man selv slipper "fri")? Har jeg i så fall ikke mulighet til å slippe unna før etter 13 mnd (3 mnd oppsigelse) i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Fremleie er når du som leietaker leier ut til noen andre. Hovedregelen er at fremleie ikke er tillatt uten ved avtale med huseier. For tidsbestemte kontrakter er det et unntak i § 7-5, der man kan fremleie ut resten av leietiden med godkjenning. Godkjenning kan kun nektes med saklig grunn begrunnet i fremleierens (altså "din" leietakers) forhold.

Eksempelet som er gitt i forarbeidene er dersom fremleieren er insolvent. Hvis dette skal legge lista så er lista ganske høy før utleier kan nekte.

Hverken du eller huseier kan, slik situasjonen er foreslått, få det slik dere vil.

Lenke til kommentar
Fremleie er når du som leietaker leier ut til noen andre. Hovedregelen er at fremleie ikke er tillatt uten ved avtale med huseier. For tidsbestemte kontrakter er det et unntak i § 7-5, der man kan fremleie ut resten av leietiden med godkjenning. Godkjenning kan kun nektes med saklig grunn begrunnet i fremleierens (altså "din" leietakers) forhold.

Eksempelet som er gitt i forarbeidene er dersom fremleieren er insolvent. Hvis dette skal legge lista så er lista ganske høy før utleier kan nekte.

Hverken du eller huseier kan, slik situasjonen er foreslått, få det slik dere vil.

Akkuratt, dvs. at utleier kun kan inngå 3 år tidsbestemt eller ikke tidsbestemt i det hele tatt. Så om jeg vil si opp avtalen etter 6 måneder eller 18 måneder så er det uproblematisk :thumbup:

Lenke til kommentar
Akkuratt, dvs. at utleier kun kan inngå 3 år tidsbestemt eller ikke tidsbestemt i det hele tatt. Så om jeg vil si opp avtalen etter 6 måneder eller 18 måneder så er det uproblematisk :thumbup:

Isåfall må du passe på å få med oppsigelsesrett i leietiden i kontrakten... Ellers er du bundet i tre år uten oppsigelsesmulighet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Men kan man gjøre dette når det står svart på hvitt i kontrakten at framleie ikke er tillatt?

Da har man jo egentlig gått med på at man ikke kan gjøre noe sånt og bli ut tiden?

Lenke til kommentar

Men kan man gjøre dette når det står svart på hvitt i kontrakten at framleie ikke er tillatt?

Da har man jo egentlig gått med på at man ikke kan gjøre noe sånt og bli ut tiden?

Husleieloven kan ikke fravikes i leietakers disfavør (husleieloven § 1-2), selv ikke ved enighet. Loven har tatt standpunktet om at leietaker må beskyttes ikke bare fra huseier men også fra seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...