doogy93 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei! Er på jakt etter projektor til gutterommet! Det er på toppen av garasje med skråtak , knehøyde er 73cm og bredde er 4,2m. Maks takhøyde er ca. 190, den høyden er ca. 1m bredt. Rommet er litt over 10m langt. Ettersom knehøyden er såpass lav og det er liten bredde på rommet blir projektor plassert helt innerst ved den ene kneveggen, lerret må plasseres langsmed skråtak i ca. 1,60m høyde. Da blir det drøye 3 meter avstand fra projektor til lerret. Jeg har sett på InFocus X10 eller BenQ W5000. Svartnivået er vistnok dårlig på X10, så dermed er den litt utelukket. MEN, jeg har god kontroll over innslipp av lys på rommet, kun tre vinduer, to takvinduer med svart / mørkeblå rullgardin, samme mekanisme for å minske innslipp av lys på både dør og vindu i enden. Det blir lyst gulv, hvite vegger og tak og svarte knevegger med fargerik dekor. Sittestillingen blir så lav som mulig, lurer derfor på om jeg skal senke lerretet så det blir lavere også, for lengre avstand og dermed mulighet for større bilde. Innsyn på det? W5000 er billigere på komplett, og når den også vistnok er bedre, er det vel ikke alt for mye å tenke på? Håper på rask og god respons! Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Helt klart W5000. Den er i en annen liga. Takket være dynamisk iris og gamma oppleves bildet mer kontrastrikt (dynamisk). Sortnivået er dypere, med vesentlig bedre skyggedetaljer. En del av dette skyldes også bedre bildebrikke (TI DC2 vs DC1). W5000 har også en bedre bildeprosessor (Reon HQV). Vertikal lens shift gjør den mer plasseringsvennlig. W5000 er derimot et stort beist med de fordeler og ulemper det bringer. Den er tung og tar mye plass, men plattformen er kjølig, og dermed ganske rolig. Når W5000 i tillegg er billigere ser jeg ingen grunn til å velge Infocus X10. Legg heller de ekstra pengene i et skikkelig lerret, helst grått. Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Helt klart W5000. Den er i en annen liga. Takket være dynamisk iris og gamma oppleves bildet mer kontrastrikt (dynamisk). Sortnivået er dypere, med vesentlig bedre skyggedetaljer. En del av dette skyldes også bedre bildebrikke (TI DC2 vs DC1). W5000 har også en bedre bildeprosessor (Reon HQV). Vertikal lens shift gjør den mer plasseringsvennlig. W5000 er derimot et stort beist med de fordeler og ulemper det bringer. Den er tung og tar mye plass, men plattformen er kjølig, og dermed ganske rolig. Når W5000 i tillegg er billigere ser jeg ingen grunn til å velge Infocus X10. Legg heller de ekstra pengene i et skikkelig lerret, helst grått. Okei, men et spørsmål til det! Leste at W5000 ikke kan plasseres over / under lerretet, grunnet et eller annet. Jeg vil jo ha behov for å sette projektoren lavere enn midten av lerretet ettersom knehøyden er såpass lav. Om det var på grunn av digitale innstillinger som gjorde at bilde ville bli med skrå kanter lenende innover mot toppen er jeg ikke sikker på. Om det skjer, er det noe du kan bekrefte eller avkrefte? Takk for bra svar. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Projektoren har vertikal lens shift (linseforskyvning) som gjør at du kan flytte projektoren opp eller ned og fortsatt få et mer eller mindre optimalt bilde. Hvis man må plassere projektoren så langt opp eller ned at man ikke treffer lerretet når projektoren er i vater, må man tilte projektoren opp eller ned. Bildet vil da bli trapesformet, og man må justere dette med digital keystonejustering. Dette er ikke å anbefale, og dersom du finner ut at projektoren ikke passer hjemme hos deg ville jeg sett meg om etter en annen modell. Sjekk også at kasteavstanden passer rommet/lerretet ditt. Hvis du laster ned manualen til W5000 finner du sikkert nøyaktige tall på hvor høyt/lavt du kan gå. Hvis jeg skal tippe vil jeg si at projektoren nok kan plasseres helt i topp av lerret ved takmontering og i bunn av lerret ved bord-/hyllemontering ved fullt utslag på lens shift. Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Okei, vet du om et sted jeg kan finne ut om jeg får brukt W5000 om jeg plasserer så så langt under lerretet? Hadde vært greit å få eksakt informasjon ang. dette så det ikke blir et ubrukelig kjøp. Noen som forresten vet om noen som selger W5000 brukt? Takk for gode svar fra Rikky og chrlod Tror dere denne vil være et bra kjøp? Den er bedre enn W5000? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Her har du en avstandskalkulator for W5000: http://www.projectorcentral.com/BenQ-W5000...culator-pro.htm Projektoren bør plasseres midt på lerretet horisontalt, og innen for den vertikale høyden av lerretet. Så lenge den er innenfor den vertikale høyden av lerretet bruker du den motoriserte lens-shiften til å justere bildet riktig. Praktisk sett er det beste å feste den i et takfeste med arm slik at den kommer noe ned fra taket, eller på en hylle (husk da at projektoren er svær, og at hylla må være dyp). For brukt W5000 ville jeg kikket på finn.no og avforum.no/avtorget. W10000 er en generasjon eldre enn W5000. W5000 går for å være hakket bedre. Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Ok, flott svar. Projektoren blir nok plassert på hjemmesnekkret hylle. Vurderer også å montere med takfeste og å få lagt lerret inn i gulvet og få en smart mekanisme for å dra den opp. Det beste ville vært brukt da jeg ikke har behov for ny egentlig. Men om ikke noe dukker opp snart så blir det vel nytt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå