Gå til innhold

NAV - melde seg arbeidsledig?

jahas

Anbefalte innlegg

Detter er tydeligvis ganske vanlig å gjøre, men feigt er det. Sitte på rumpa og ha sommerferie mot penger er snylting etter mitt syn.

Men det er ikke ulovlig så lenge du tar jobben du evt. skulle få, tviler dessuten på at du får jobb før august uansett ;)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ser at diskusjonen er rimelig gammel men klarer ikke la vær å engasjere meg :)

Det finnes et ord for å motta arbeidsledighetstrygd når du ikke har tenkt, men er kapabel, til å jobbe i det hele tatt. Det er trygdesvindel. Det koster ikke samfunnet mye at en person gjør dette i kun en mnd. Men dersom alle skulle gjort det snakker vi om enorme summer. Hvis ett kull med vernepliktige skulle gjort det blir det mange milliarder ila få år. Og hvorfor er det greit at noen gjør det og andre ikke? Arbeidsledighetstrygd er for folk som trenger det, og det kan hende at du som skal gjøre opp for det med fremtidig inntekt virkelig kommer til å trenge det selv en vakker dag.

Et enkelt regnestykke: Si at 1% av norges befolkning gjør dette. Da snakker vi ca. om 45.000 personer med en kostnad på samfunnet på kanskje 25.000 for en mnd. (Er ikke sikker, men det kan ikke være særlig lavere i hvertfall) Ganger vi dette sammen blir summen over èn milliard kroner. Dette betaler blant annet jeg for. Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal betale for de som ikke gidder å jobbe. Jeg har og gjort min tjeneste i militæret og stått overfor akkurat det samme.

Velferdssystemet i Norge har gått for langt når man tillater slikt. Og det betaler vi for med kroner og øre hver eneste måned i skatter og avgifter. I de aller fleste land ville det ikke vært et alternativ engang. Og til deg som tror du skal kunne betale 400.000 i skatt i måneden; lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...