Gå til innhold

NAV - melde seg arbeidsledig?

jahas

Anbefalte innlegg

Ok, jeg dimmer 17juli og skal begynne å studere 17 august. Har tenkt å melde meg arbeidledig i den perioden, men ikke tenkt å jobbe. Er det så enkelt at jeg kan ta alle pengene jeg får før de finner jobb til meg, og ikke ta imot jobben de finner? Bare avslutter trygden når de har funnet jobben? Håper jo da at de ikke finner jobb til meg den måneden, og ar jeg kan ha ferie, mens jeg tjener penger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var arbeidsledig etter mine 6 dager i militæret. Nav fant ikke jobb til meg på de 6 mnd jeg gikk arbeidsledig etterpå.

Visst de finner jobb til deg å du takker nei mister du dagpenge rettigheter

Ok, så jeg kan ta de pengene jeg får frem til de skaffer meg jobb?

Flott moral det utvises her! Er det rart stater rundt omkring i verden har problemer med velferdsbudsjettet, og USA er snart konkurs?

:)

Jeg har nettopp vært inne til førstegangstjenesten, noe som bare 1/3 av dagens ungdom gjennomfører. Jeg har i 12mnd gjort min plikt som borger for at DU skal kunne føle deg trygg. Dette har medført store økonomiske tap, i forhold til personer som av en eller annen grunn velger å vri unna. Den 17 august starter jeg på en 5årig utdannelse, noe som vil gjøre meg egnet til å gjøre Norge rikere. At jeg skulle kunne unne meg å snylte på staten i 1mnd skulle bare mangle.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Så du bestemmer faktisk lovene her i landet? Hva med andre som synes at det er greit å stjele fordi at andre har gjort det tidligere? Sorry, den kjøper verken jeg eller NAV.

Skjønner forresten godt at enkelte her argumenterer for en sterk sosialistisk stat når de i neste omgang har ingen moralske problemer med å snylte på fellesskapet de påtvinger andre å betale inn til.

Lenke til kommentar

Man har da krav på dagpenger etter endt førstegangs tjeneste.

Så du mener at å få dagpenger er stjeling??

Er ikke snylting å være arbeidsledig. Jeg har betalt inn godt over 2 mill i skatt å går på attføring nå.

Er det snylting?

Jeg har ihvertfall ikke dårlig samvittighet

Lenke til kommentar
Så du bestemmer faktisk lovene her i landet? Hva med andre som synes at det er greit å stjele fordi at andre har gjort det tidligere? Sorry, den kjøper verken jeg eller NAV.

Skjønner forresten godt at enkelte her argumenterer for en sterk sosialistisk stat når de i neste omgang har ingen moralske problemer med å snylte på fellesskapet de påtvinger andre å betale inn til.

Hva er det du snakker om? Når ble arbedsledighet på lik linje med stjeling? Jeg har faktisk IKKE jobb, og søker derfor arbeidsledighetstrygd. Om jeg skulle få tilbud om jobb vil jeg derimot ikke ta den. Og hvorfor blander du inn folk som argumenterer for en sosialistisk stat her? Etter endt utdanning på 5år kommer jeg til å betale mer skatt enn de fleste her i landet, og ja jeg er for en sosialistisk stat. Hvorfor? Hvis jeg tjener nok til å betale f.eks. 400 000,- i skatt, vil jeg ha såpass høy inntekt at det ikke vil by på problemer. For de med liten inntekt i dette landet vil det derimot være livsviktig. Alle har ikke utnyttet det viktigste privilegiet vi har i dette landet; gratis utdanning, og at jeg nå må betale en slant til dem har jeg ingen problemer med. Det er så mange ting her i livet som er viktigere enn penger, og hvis du er født i 72, synes jeg synd på deg, da enn som er født i 89 har innsett dette tidligere enn deg :)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om noe så enkelt som at " Har tenkt å melde meg arbeidledig i den perioden, men ikke tenkt å jobbe" noe som er brudd på NAV sine retningslinjer. Du tror at du står over lovverket bare fordi du mener at du selv er en god borger. Derfor sa jeg at en person kan mene at det er ok å stjele et brød fordi det er jo folk som raner banker, men han bryter fortsatt loven uansett hvordan han prøver å vri seg unna sin moralske samvittighet.

Man har krav på arbeidsledighetstrygd hvis en er arbeidsledig og følger NAV sine retningslinjer. Å ødelegge dette systemet som er nødvendig for mange i dette landet synes jeg er moralsk betenkelig. Og igjen, det er andre enn deg som lager disse retningslinjene så du kan ikke forsvare dine handliger med hva du mener er rett, hvordan hadde samfunnet blitt da hvis alle skulle definert sine egne lover og regler? Hvis du er uenig i retningslinjene eller førstegangstjenesteordningen får du bruke lovlige virkemidler for å forandre de, ikke skape din egen virkelighet.

Det med en sosialistisk stat var ment på en annen bruker enn deg som har argumentret mye for en sosialistisk stat. Derfor jeg sa at det er enkelt å be andre folk betale inn penger når en selv tar de ut til eget formåls ønske.

Og lese gjerne artikkelen jeg linket til. Trygd er ikke ment for folk som vil ha en ferie selv om de har rett til å motta trygd. Det er ment for folk som faktisk ikke klarere å jobbe. Så selv om du har juridisk rett på trygd er det moralsk betenkelig at du utnytter et slikt system som er ment for å hjelpe folk som faktisk trenger pengene. Og det er slike holdninger som ødelegger velferdsystemet og derfor mange vestlige nasjoner har store problemer med å møte kommende trygdeutbetalinger.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Greia er at så lenge man er meldt arbeidsledig kan de ringe når som helst og si at du må komme på intervju til en eller annen jobb, og hvis du sier nei, mister du trygda. Med mindre du er SYK, såklart. Og det er du jo ikke.

Lenke til kommentar

Får håpe NAV kalle inn jj_89 til arbeidssøkerkurs eller hva det heter. Ellers synes jeg det er synd at noen tydeligvis synes det er helt greit å få ledighetstrygd samtidig som man ikke gidder å jobbe. På godt norsk er jj_89 en snylter.

Lenke til kommentar

Får man ikke bortimot 30 000 kroner i dimmepenger for tiden? Det burde da holde deg flytende fram til studielånet kommer.

Og forresten er det like greit å bare innrømme at det er et lovbrudd for seg selv hvis det er det. Alle mulige rasjonaliseringer og unnskyldninger om forventet fremtidig inntjening er irrelevante iforhold til hvorvidt det er et lovbrudd eller ei. Spørsmålet du må stille deg selv er om du mener din egen moralske rettesnor burde være viktigst for å velge din kurs her i livet eller Norges lovverk, som forøvrig er en ganske interessant problemstilling.

Lenke til kommentar

Nå bryter han neppe noen lover ved å gjøre det han beskriver. Etter at han har slavet i militæret i et år synes jeg strengt tatt heller ikke det er noe etisk problem å ta litt fri på statens bekostning før han begynner på studiene. Så lenge han ikke f.eks. fortsetter å motta dagpenger etter at studiene begynner har han sitt på det tørre.

Endret av M3tt
Lenke til kommentar
Får man ikke bortimot 30 000 kroner i dimmepenger for tiden? Det burde da holde deg flytende fram til studielånet kommer.

Og forresten er det like greit å bare innrømme at det er et lovbrudd for seg selv hvis det er det. Alle mulige rasjonaliseringer og unnskyldninger om forventet fremtidig inntjening er irrelevante iforhold til hvorvidt det er et lovbrudd eller ei. Spørsmålet du må stille deg selv er om du mener din egen moralske rettesnor burde være viktigst for å velge din kurs her i livet eller Norges lovverk, som forøvrig er en ganske interessant problemstilling.

trudde det var 25000.

da jeg gikk ut var det 6000 i dimmepenger og 107kr dagen i inntekt. det vil si et år uten inntekter, da disse pengene forsvinner mens man er inne. hehe en ting jeg hørte her på radioen og ikke var klar over, er at de som sitter i fengsel får 50kr dagen? :p hehe kanskje de å får dimmepenger de også?

Lenke til kommentar
50kr dagen? Var 34kr for 3 år siden, Det holdt akkurat til en pakke tobakk å kaffe.

mener det var 50kr de sa ja, altså halvparten av det jeg fikk når jeg var inne i militæret. det de tok opp på radioen var at innsatte klagde på prisene som det ble opperert med inne i fengslet? trudde forresten at innsatte ikke hadde mulighet til å kjøpe noe som helst, men det virker nesten som det er en kiosk bak murene? litt offtopic detta.beklager

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...