Gå til innhold

Er det siste vitnemål som teller når du søker skole videre?

Anbefalte innlegg

Hei:)

Eg har nå fullført allemennfag, og har funnet ut at dette ikke var noe for meg(litt sent:P), står fint i alle fag, men er DRITA lei skolen nå. Har søk på en Offshore linje, en sivil økonom pluss at eg har søkt på yrkesskulen. Det siste fordi min mor og samboeren mente at eg kanskje burde ta ett fri år, så fant ut eg kanskje kunne ta "fri året" mitt på yrkesskolen..

Spørsmålet er da, hvordan blir det med karakterer når eg er ferdig der? Eg behøver jo egentlig bare å ta det praktiske, men viss eg gjør det, blir de karakteren eg får da, slått i sammen med norsk, matte og liggnende i frå allemenn?

Men viss eg velger å ta ALLE fagene på yrkesskolen, matte, norsk, ++ og de praktiske. Er det disse som teller når eg søker videre da? F.eks viss eg skal på brønnteknikk ol.

Takker for svar, og håper dere skjønte spørsmålet mitt :thumbup:

Viss ikke får dere gi en lyd.. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på å ta VGS-nivå yrkesfag? Vel, i utgangspunktet er du jo da fritatt for å ta fag du har tatt før.

I utgangspunktet er det det vitnemålet du har nå som teller for opptak til universiteter og høgskoler (papirvitnemålet du fikk nå). Hvis du får bedre karakterer kan du legge ved dem via kompetansebevis o.l. Hvis du får verre karakterer så er det allikevel vitnemålet ditt nå som teller -- du trenger ikke legge ved kompetansebevis som gjør snittet ditt dårligere.

Lenke til kommentar

Okey:)

Men eg tenkte ikke på høgskoler og sånt, tenkte meg på linjer som du kan gå på etter du har tatt yrkesfaglinja TIP. Vil karakteren frå VGS SP, telle? Eller funker det da og ta alle fagene på TIP?

Viss du skjønte spørsmålet :p

Lenke til kommentar

Tellende karakterer er alle karakterer i avsluttende fag.

Alle fag er avsluttende, bortsett fra norsk og gym (bare 3. års karakter teller), og fremmedspråk (bare høyeste nivå teller).

Så er det en eller annen ny ordning nå hvor man visstnok kan droppe karakterene på lavere nivåer av faget hvis man har karakterer i høyere nivå, men det har ikke jeg satt meg inn i ennå.

Lenke til kommentar
Tellende karakterer er alle karakterer i avsluttende fag.

Alle fag er avsluttende, bortsett fra norsk og gym (bare 3. års karakter teller), og fremmedspråk (bare høyeste nivå teller).

Så er det en eller annen ny ordning nå hvor man visstnok kan droppe karakterene på lavere nivåer av faget hvis man har karakterer i høyere nivå, men det har ikke jeg satt meg inn i ennå.

Kunne du tatt deg tiden? Nå ble jeg svært nysgjerrig.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Hjemmelen synes å være opplæringsforskriften:

§ 4-13. Særlege reglar om vurdering for fag på høgaste nivå

I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå og likevel få godskrive faget på lågare nivå. For både elevar og privatistar gjeld at slike fag er bestått når det høgaste (høgare) nivået er bestått.

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis.

Det gjelder altså spesifikke fag. Hvilke fag det gjelder reguleres av Utdanningsdirektoratet, og samtlige er nevnt i dette brevet.

Det gjelder kun de som har tatt privatisteksamen -- elever har ikke adgang til å stryke fag på lavere nivå. Da må man i så fall ta et av de nevnte fagene (det gjelder visst hovedsaklig språkfagene) på høyeste nivå som privatist.

Lenke til kommentar
Da TROR jeg det er karakterene som du får på TIP som teller.

Jeg vil anbefale deg å ta matte, norsk, naturfag osv oppigjen fordi det skal ofte mindre til for å få gode karakterer i disse fagene på yrkesfagelige linjer :)

Åja, får håpe det stemmer da:)

Men er det slik at man kan velge fagene en vil ha?

F.eks så kan eg ta norsk, matte og naturfag, men droppe gymmen? Har ganske så grei karakter i gym, så har ikke behov for å ta den opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...