Gå til innhold

Trenger hjelp da jeg skal bytte CPU kjøling


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som topic tilsier, så har jeg bestemt meg å prøve å gjør noe med den varme og støyende PC'n min.

I dag har jeg en Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz med en Zalman CPU Vifte som er montert på et Asus P5W DH Deluxe hovedkort S775.

 

Pc'n har begynt å bli litt varmere i det siste, og kanskje det hadde holdt med et nytt lag med kjølepasta, men side kjølepasta må bestilles uansett, så tenkte jeg å gå for en helt ny kjøleløsning.

 

Etter å ha lest siste artikkel på hw.no ang. oppdatert statistikk for luftkjølere, så tenkte jeg skulle bytte min Zalman med en Scythe Kabuto.

 

Håper muligens det er noen som har noen innspill på mine planer? :)

Er det noe vits i, burde jeg kanskje velge et annet produkt?

Jeg så på Scythe CPU-kjøler Orochi, men regner med at den ikke passer i kabinettet mitt, eller er for tung for å kunne stå horisontalt ut ifra hovedkortet? :p

 

Og hvordan kjølepasta skal jeg velge? Mener jeg leste en artikkel på hw.no for litt siden ang. en kjølepasta, men finner ikke artikkelen i farten. :)

 

Alle innspill tar imot med stor takk!

 

 

--

John Martin

 

Edit: Har lest litt rundt nå og har sett at det har vært snakket mye om Noctua og Thermalright. Kjenner i bunn og grunn ingen merker innen kjøling, men kanskje jeg skal gå for en av de istede? Fant denne Thermalright kjøleren hos netshop med en meget støysvak vifte. Noen innputt på denne? :)

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å prøve Corsair H50? Den bør klare å holde prosessoren din fin og kald.

 

Selv bruker jeg denne på en Intel Xeon W3540 som kjører på 3969MHz og får bedre temperaturer enn jeg fikk med f.eks. Thermalright Ultra 120 Extreme (TRUE). Kjøleren er i tillegg relativt billig, og enkel å montere.

 

Hvis ikke så har du da Noctua sin kjøler, eller TRUE. Kanskje også Prolimatech Megahalems (som absolutt er på høyde med TRUE, og kanskje enda 1-2 grader bedre hos enkelte).

Lenke til kommentar
Hva med å prøve Corsair H50? Den bør klare å holde prosessoren din fin og kald.

 

Selv bruker jeg denne på en Intel Xeon W3540 som kjører på 3969MHz og får bedre temperaturer enn jeg fikk med f.eks. Thermalright Ultra 120 Extreme (TRUE). Kjøleren er i tillegg relativt billig, og enkel å montere.

 

Hvis ikke så har du da Noctua sin kjøler, eller TRUE. Kanskje også Prolimatech Megahalems (som absolutt er på høyde med TRUE, og kanskje enda 1-2 grader bedre hos enkelte).

 

Dette var mye fremmede navn for en stakkar som meg som har null peiling på dette, men fant omsider Corsair H50, og den så da ganske komplisert ut :p

I hvert fall sammenlignet med de andre tradisjonelle viftene jeg har vært borti.

Fant også en Noctua vifte, som så litt mer normal ut. Men ser at den også er ganske stor. Er det noen spesielle forhåndsregler man må ta før man bruker en slik vifte. Klarer hovedkortet å holde oppe en så stor 'dings'? :blush:

Tenker da på en Noctua eller TRUE, de er jo ganske store og stikker ganske langt ut :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet har null problemer med å holde vekten av disse kjølerne sålenge man bruker medfølgende bakplate (monteres bak hovedkortet før kjøleren monteres).

 

H50 er tvert imot veldig enkel. Feste bakplate (dette må du uansett hvem av disse kjølerne du velger), skru fast festebrakett med fire skruer, og trykk kjøleren ned i braketten før du vrir den på plass i sporene sine. Radiatoren kan du skru fast eller feste i umiddelbar nærhet (f.eks. oppe i bakkant hvor de fleste kabinett har plass til en 120mm vifte).

 

Alle kjølerne har positive og negative sider:

 

TRUE, Noctua og Megahalems = store og tunge kjølere som rager høyt over hovedkortet, men allikevel får plass i de fleste normale kabinett (midi og oppover).

H50 = liten og lett kjøler med glimrende festebrakett, men trenger plass til radiator og vifte oppe ved prosessoren.

 

Alle løsningene koster ca det samme, og alle vil kjøle prosessoren veldig godt.

Lenke til kommentar
Hovedkortet har null problemer med å holde vekten av disse kjølerne sålenge man bruker medfølgende bakplate (monteres bak hovedkortet før kjøleren monteres).

 

H50 er tvert imot veldig enkel. Feste bakplate (dette må du uansett hvem av disse kjølerne du velger), skru fast festebrakett med fire skruer, og trykk kjøleren ned i braketten før du vrir den på plass i sporene sine. Radiatoren kan du skru fast eller feste i umiddelbar nærhet (f.eks. oppe i bakkant hvor de fleste kabinett har plass til en 120mm vifte).

 

Alle kjølerne har positive og negative sider:

 

TRUE, Noctua og Megahalems = store og tunge kjølere som rager høyt over hovedkortet, men allikevel får plass i de fleste normale kabinett (midi og oppover).

H50 = liten og lett kjøler med glimrende festebrakett, men trenger plass til radiator og vifte oppe ved prosessoren.

 

Alle løsningene koster ca det samme, og alle vil kjøle prosessoren veldig godt.

 

Nå er jeg litt mer med :)

 

Ang. den H50, så har jeg jo en kabinettvifte som er montert rett ved siden av CPU'n. Kanskje jeg kan fjerne den viften da, og montere radiatoren der. Var kanskje ikke så dumt :D

 

Jeg får ta og sjekke litt rund på pris samt støynivå, og se hva jeg velger :)

 

Men når jeg tenker meg om, så er kanskje H50 litt bedre når det kommer til støv? For på kjøleribben jeg bruker nå, så samler det seg masse støv på no-time. Mister kanskje ikke like mye av kjøleeffekten pga. støv hvis jeg bruker H50?

Lenke til kommentar
Hovedkortet har null problemer med å holde vekten av disse kjølerne sålenge man bruker medfølgende bakplate (monteres bak hovedkortet før kjøleren monteres).

 

H50 er tvert imot veldig enkel. Feste bakplate (dette må du uansett hvem av disse kjølerne du velger), skru fast festebrakett med fire skruer, og trykk kjøleren ned i braketten før du vrir den på plass i sporene sine. Radiatoren kan du skru fast eller feste i umiddelbar nærhet (f.eks. oppe i bakkant hvor de fleste kabinett har plass til en 120mm vifte).

 

Alle kjølerne har positive og negative sider:

 

TRUE, Noctua og Megahalems = store og tunge kjølere som rager høyt over hovedkortet, men allikevel får plass i de fleste normale kabinett (midi og oppover).

H50 = liten og lett kjøler med glimrende festebrakett, men trenger plass til radiator og vifte oppe ved prosessoren.

 

Alle løsningene koster ca det samme, og alle vil kjøle prosessoren veldig godt.

 

Nå er jeg litt mer med :)

 

Ang. den H50, så har jeg jo en kabinettvifte som er montert rett ved siden av CPU'n. Kanskje jeg kan fjerne den viften da, og montere radiatoren der. Var kanskje ikke så dumt :D

 

Jeg får ta og sjekke litt rund på pris samt støynivå, og se hva jeg velger :)

 

Men når jeg tenker meg om, så er kanskje H50 litt bedre når det kommer til støv? For på kjøleribben jeg bruker nå, så samler det seg masse støv på no-time. Mister kanskje ikke like mye av kjøleeffekten pga. støv hvis jeg bruker H50?

 

Vannkjøling vil ikke fungere dårligere grunnet støv på samme måte som en luftkjøler. MEN støv vil fortsatt føre til et varmere kabinett, og bør passes på/fjernes/stoppes med filter etc uansett type kjøling.

 

Hvis du bruker slike tynne strømpebukser foran alle inntakene f.eks. Det burde hjelpe en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...