program Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er absolutt ikke bra å lage nettside i tables og bilder. Du sa du synes det ble for dumt at du ikke kunne lage nettside uten å ha det gøy, siden du synes css er kjedelig. Men (heldigvis?) er det slik nettsider blir laget. Det blir litt for dumt å si at du vil ha det gøy med å lage nettside når du ikke synes det er gøy å lage nettsider. Hvis du skulle bygge deg en bil, og du syntes det var kjedelig å lakkere. Ville du f.eks. da klistra på masse klistremerker i stede for? NEI (I alle fall ville ikke jeg gjort det). Hvorfor? Fordi du får et langt dårligere resultat. Det er slik verden er. I blant må man gjøre noe kjedelig for å få et bra resultat. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Det er absolutt ikke bra å lage nettside i tables og bilder. Du sa du synes det ble for dumt at du ikke kunne lage nettside uten å ha det gøy, siden du synes css er kjedelig. Men (heldigvis?) er det slik nettsider blir laget. Det blir litt for dumt å si at du vil ha det gøy med å lage nettside når du ikke synes det er gøy å lage nettsider. Hvis du skulle bygge deg en bil, og du syntes det var kjedelig å lakkere. Ville du f.eks. da klistra på masse klistremerker i stede for? NEI (I alle fall ville ikke jeg gjort det). Hvorfor? Fordi du får et langt dårligere resultat. Det er slik verden er. I blant må man gjøre noe kjedelig for å få et bra resultat. Jeg forstår da dette, men man vil altså aldri kunne få et brukbart resultat av å bruke photoshop? Tror jeg tar en template, ser på w3school, og fikler litt rundt. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Photoshop brukes til og redigere bilder og til å lage grafikk og slike ting. Dreamweaver og lignende program er ene og alene utviklet til webdesign. Du bruker Photoshop til å lage logoer og grafiske elementer som f.eks de røde firkantene med pil inni, og så bruker du f.eks Dreamweaver til å sette det sammen med tekst og bilder. Lenke til kommentar
program Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Man får ikke bra resultat av måten du bruker. Det føreste jeg merker når jeg går inn på siden er jo at den er veldig treg. Og det er mange andre ulemper. F.eks. veldig dårlig i søkemotorer og veldig tungvint å redigere. Jo, du må selvfølgelig bruke Photoshop! Men det kan du bruke til logoer, ikoner o.l. Ikke til å lage hele nettsiden. Hvis du har lært en CSS vil du faktisk merke at det er mye enklere enn å drive med det du gjør. Og du vil få veldig mange fordeler når du skal oppdatere osv. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) For all del trådstarter, du kan ikke tro at alt her i verden er så lettvint og moro. Å håndkode en webside til å se ut akkurat som man vil, krever mye lærdom innenfor HTML og CSS. Jeg var akkurat som deg for rundt to år siden, da jeg skulle lage en nettside til ungdomsbedriften min. Jeg hadde IKKE peiling på enten design eller kode av noe slag, jeg hadde bare syslet litt i Dreamweaver fra før av med noe jallagreier. Jeg fant fort ut at jeg måtte igjennom MYE for å lære det jeg kan den dag idag. Idag kan jeg designe opp akkurat hva jeg vil i PS, og kode det opp etterpå til å se akkurat ut som skissen. Det er sinnsykt moro når man har kommet til dette stadiet hvor man faktisk kan lage akkurat hva man vil. Det er bare fantasien det står på nå. Jeg bruker DW selv, men KUN for at det er enkelt og oversiktlig å skrive kode i. Jeg bruker ikke noen av ferdigløsningene som DW har, da det er bare piss og f*skap. Men autoclose av tagger, og at den har full liste over tilgjengelige syntakser i CSS kodinga gjør ting litt lettere å huske. Jeg har lagen en guide til hvordan man i hovedsak gjør om en PSD skisse til HTML, og den har blitt nevnt på side 1 i denne tråden. Det er også en link til den i signaturen min. Jeg anbefaler deg å: - Lese igjennom alt på htmldog.com for å få en basic innføring i temaet. Ja, les alt. Gjør som siden sier, og prøv deg frem litt. - Deretter bruker du guiden jeg har laget. Den skal være ganske grei å bruke tror jeg, og gir deg en basic innføring i hva du skal gjøre. - Så er det bare å lage haugevis av sider fremover. Du lærer ved å mengdetrene. Jeg lærer enda, og kommer til å lære noe for hver eneste side jeg lager fremover. Om du ikke gidder å bruke tid på dette, kan du glemme alt med webdesign. Da kan du nøye deg med å designe opp i PS, men ikke komme deg lengre. Du kan ikke sitte å lage sider som er bygd opp av hundrevis av bilder. Det FUNKER ikke! Nå var jeg litt hard her, men du må bare innse fakta her. Webdesign er et fag, og som alle andre fag tar det lang tid å lære seg det. Endret 8. juli 2009 av AnaXyd Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 For den typen side du vil lage kan det hende at et CMS-system som Wordpress (hovedsakelig til blogger) eller Joomla (mer avansert) kan være en logisk vei å gå - det vil gjøre det langt enklere å oppdatere siden senere, jobbe smart med innhold og gjøre siden søkemotorvennlig. En veldig nyttig erfaring for videre webdesign, veldig god kunnskap å ha. Men du slipper ikke unna CSS, så enkelt er det... det er nå sånn webben har blitt. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 For den typen side du vil lage kan det hende at et CMS-system som Wordpress (hovedsakelig til blogger) eller Joomla (mer avansert) kan være en logisk vei å gå - det vil gjøre det langt enklere å oppdatere siden senere, jobbe smart med innhold og gjøre siden søkemotorvennlig. En veldig nyttig erfaring for videre webdesign, veldig god kunnskap å ha. Men du slipper ikke unna CSS, så enkelt er det... det er nå sånn webben har blitt. Jeg vil ikke anbefale trådstarter å hoppe rett på Wordpress eller andre CMS uten å ha peiling på koding i det heletatt. Åssen skal han da isåfall klare å implementere WP inn i sitt design? Du kan ikke bare dra logoen til Wordpress inn i bildehelvette som trådstarter har av en nettside, og tro at man er ferdig. Og CSS er faktisk et kjempelett språk å lære seg. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 For all del trådstarter, du kan ikke tro at alt her i verden er så lettvint og moro. Å håndkode en webside til å se ut akkurat som man vil, krever mye lærdom innenfor HTML og CSS. Jeg var akkurat som deg for rundt to år siden, da jeg skulle lage en nettside til ungdomsbedriften min. Jeg hadde IKKE peiling på enten design eller kode av noe slag, jeg hadde bare syslet litt i Dreamweaver fra før av med noe jallagreier. Jeg fant fort ut at jeg måtte igjennom MYE for å lære det jeg kan den dag idag. Idag kan jeg designe opp akkurat hva jeg vil i PS, og kode det opp etterpå til å se akkurat ut som skissen. Det er sinnsykt moro når man har kommet til dette stadiet hvor man faktisk kan lage akkurat hva man vil. Det er bare fantasien det står på nå. Jeg bruker DW selv, men KUN for at det er enkelt og oversiktlig å skrive kode i. Jeg bruker ikke noen av ferdigløsningene som DW har, da det er bare piss og f*skap. Men autoclose av tagger, og at den har full liste over tilgjengelige syntakser i CSS kodinga gjør ting litt lettere å huske. Jeg har lagen en guide til hvordan man i hovedsak gjør om en PSD skisse til HTML, og den har blitt nevnt på side 1 i denne tråden. Det er også en link til den i signaturen min. Jeg anbefaler deg å: - Lese igjennom alt på htmldog.com for å få en basic innføring i temaet. Ja, les alt. Gjør som siden sier, og prøv deg frem litt. - Deretter bruker du guiden jeg har laget. Den skal være ganske grei å bruke tror jeg, og gir deg en basic innføring i hva du skal gjøre. - Så er det bare å lage haugevis av sider fremover. Du lærer ved å mengdetrene. Jeg lærer enda, og kommer til å lære noe for hver eneste side jeg lager fremover. Om du ikke gidder å bruke tid på dette, kan du glemme alt med webdesign. Da kan du nøye deg med å designe opp i PS, men ikke komme deg lengre. Du kan ikke sitte å lage sider som er bygd opp av hundrevis av bilder. Det FUNKER ikke! Nå var jeg litt hard her, men du må bare innse fakta her. Webdesign er et fag, og som alle andre fag tar det lang tid å lære seg det. Skal sette meg ned å lese litt, så får jeg håpe at koding blir gøy når man kan det. Det tviler jeg ikke på, men når man ikke kan det, ser det bare helt håpløst ut. Skal også ta en titt innom guiden din Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er som regel ikke gøy når man ikke kan ting! Men husk, øvelse gjør mester. Dette er en av tingene som du faktisk kan lære deg ganske fort om du virkelig brenner for å lære deg det. Jeg brukte rundt 2 mnd på å lære det grunnleggende for å kode opp sida i guiden. Så alt er mulig, og det går helt sikkert an å lære det fortere også! Lenke til kommentar
program Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Er veldig glad for at du har skifta mening og skal prøve! CSS er faktisk veldig enkelt når du seter deg inn i det. Og når du har lært det er det artig. Og selvfølgelig, alt ser forferdelig ut når man ikke kan det. Og husk at hvis du skulle sette deg fast på noe, så ikke gi deg. Spør på et forum. Er så kjedelig å lete i timer og ikke finne ut noenting (Husker godt fra da jeg starta med C++ enda så mange år det er siden). http://www.w3schools.com/ er veldig fin. Husk å les nøye, er verre å krungle etterpå enn å lese nøye. Endret 9. juli 2009 av program Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 For den typen side du vil lage kan det hende at et CMS-system som Wordpress (hovedsakelig til blogger) eller Joomla (mer avansert) kan være en logisk vei å gå - det vil gjøre det langt enklere å oppdatere siden senere, jobbe smart med innhold og gjøre siden søkemotorvennlig. En veldig nyttig erfaring for videre webdesign, veldig god kunnskap å ha. Men du slipper ikke unna CSS, så enkelt er det... det er nå sånn webben har blitt. Jeg vil ikke anbefale trådstarter å hoppe rett på Wordpress eller andre CMS uten å ha peiling på koding i det heletatt. Åssen skal han da isåfall klare å implementere WP inn i sitt design? Du kan ikke bare dra logoen til Wordpress inn i bildehelvette som trådstarter har av en nettside, og tro at man er ferdig. Og CSS er faktisk et kjempelett språk å lære seg. Forsåvidt et godt poeng det. Nevnte det mest for å gjøre trådstarter kjent med at det eksisterer distribusjonssystemer som kan forenkle endel aspekter av siden hans - bl.a. det at han vil implementere søk og artikler. Men er bakvendt å ta det i bruk før man har lært seg designdelen ja, det har du rett i. Jeg er forøvrig rimelig sikker på at når trådstarter har lært seg css, så vil du lure veldig på hvordan du kunne vurdere å gjøre det på noen annet måte. CSS Zen Garden er jo fortsatt et godt eksempel på hvordan css kan fullstendig endre designet på en side som fortsatt har samme innhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå