Gå til innhold

Bevaring av DV video.

Anbefalte innlegg

Er usikker på hvorda redigert DV video kan lagres.

Hvilket format (SVCD, DVD ev. andre) kan ta vare på all info

som er blitt tatt opp med et DV kamera (f.eks. Sony TRV80).

nil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har mange valg avhengig av behov for fremtidig bruk :

- Behold alltid original DV tapen (med original tidskode) for viktige opptak.

- Redigert video brenner du på DVD(+RW) eller komprimerer på DivX og brenner på vanlig CD.

- Jeg ville ikke spilt redigert video tilbake på DV kassett i videokameraet da du sliter ut videohodene/mekanikken i kameraet. Skaff deg eventuelt en stasjonær DV tape deck (Dyrt og upraktisk i forhold til DVD spillere).

- Kjøp harddisk skuff og lagre på harddisker

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å spille tilbake på DV tape. Med mindre du bruker kameraet mye så vil ikke mekanikken på kameraet slites ut veldig mye.

Selvfølgelig anbefalt med stasjonær DV-deck, men ikke nødvendig for standard hjemmebruk.

Grunnen til at jeg anbefaler dette, er at du da har et ferdig resultat lagret i absolutt 100% kvalitet. Alle andre format fører til kvalitetstap dersom DV er utgangspunktet.

Lenke til kommentar

jeg har brukt dvkamera i mange år nå, men det meste råmaterialet ender opp på VHS til slutt. Husk på at når kilden er såpass god (har et voldsomt bra semi-proft kamera også da) blir kopien også bra. Så å spille over til VHS er ikke som å ta opp selve videoen med et dårlig VHS-Compact-kamera.

Folk i dag har veldig lett for å forelske seg i kvaliteten og gå over stokk og stein for å bevare den for enhver pris. men skaper du egentlig ikke bare mer bry på den måten? Nå har det sikkert litt å si at jeg tar opp så mye video at jeg har ikke råd til å betale 80 kroner per time med materiale. VHS gir også mye mer per videokasett, noe som utjevner den fysiske størrelsesforskjellen mellom de to videoformatene.

sneiks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...