Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Nei, det vil si at du kan miste den om det er MANGE anmeldelser på deg. Du forteller nå hvordan du mener det burde være - men slik er det faktisk ikke. Kan du henvise meg til en kilde som viser til såkalt "høyere sikkerhetsklarering" der saneringsarkivet skal tas med i vurderingen? Oversikt over registerne: http://www.dinside.no/1180/politi-og-elefanter-glemmer-aldri Litt tyngre: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/no....html?id=147337 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 i enkelte stillinger, som Politiet, Sikkerhetstjenesten, Forsvaret og enkelte andre statlige stillinger, kreves det ganske høy sikkerhetsklarering. Det er Nasjonal sikkerhetsmyndighet som utfører denne sjekken og de tar ikke bare deg men også familien din og familiene til de du oppgir som referanse. i Sikkerhetslovens § 11 står det hvilke sikkerhetsgrader en blir gradert etter. hvis en har blitt anmeldt en haug ganger, men alle sakene har blitt henlagt, er dette noe som kan stikke kjepper i hjulene for sikkerhetsklareringen. Mange stillinger krevet at du har en gitt sikkerhetsklarring for å kunne ha jobben. ingen sikkerhetsklarering = ingen jobb. en jeg kjente i marinen skulle sikkerhetsklareres Konfidensielt (som er en lav sikkerhetsklarering) men hadde store problemer med å få den da han hadde blitt anmeldt, og ikke domfeldt, for en voldtekt. båten jeg var på ville gjerne ha fyren så de stod på for at han skulle få klareringen men hvordan det endte i forhold til Nasjonal sikkerhetsmyndighet er jeg ikke 100% sikker på. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ref: http://www.lovdata.no/all/hl-19980320-010.html#21 Du mener da at "b. Straffbare handlinger eller forberedelser eller oppfordringer til slike." eller "l. Andre forhold som kan gi grunn til å frykte at vedkommende vil kunne opptre i strid med sikkerhetsmessige interesser. " er grunnen til at dem sjekker saneringsarkivet? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 en jeg kjente i marinen skulle sikkerhetsklareres Konfidensielt (som er en lav sikkerhetsklarering) men hadde store problemer med å få den da han hadde blitt anmeldt, og ikke domfeldt, for en voldtekt. båten jeg var på ville gjerne ha fyren så de stod på for at han skulle få klareringen men hvordan det endte i forhold til Nasjonal sikkerhetsmyndighet er jeg ikke 100% sikker på. Det der tror jeg lite på. "Han du kjente" har nok ikke fortalt hele sannheten... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Du mener da at "b. Straffbare handlinger eller forberedelser eller oppfordringer til slike." eller "l. Andre forhold som kan gi grunn til å frykte at vedkommende vil kunne opptre i strid med sikkerhetsmessige interesser. " er grunnen til at dem sjekker saneringsarkivet? her vil jeg nesten henvise til Nasjonal sikkerhetsmyndighet sin side om sikkerhetsklarring. jeg tillater meg følgende sitat fra denne siden: BOT: Bøteregisteret SSP: Det sentrale straffe- og politiopplysningsregister STRASAK: Straffesaksregisteret PST: Politiets sikkerhetstjeneste DSF: Det Sentrale Folkeregister NSM: NSMs egne registre Kreditt: Private kredittopplysningsregistre både SSP og Strasak er systemer som gjør at en får oversikt over henlagte og ikke-henlagte saker. edit: Det der tror jeg lite på. "Han du kjente" har nok ikke fortalt hele sannheten... fikk det fortalt av en tredjepart så det er veldig godt mulig jeg ikke har alle detaljer i saken. Endret 9. juli 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 her vil jeg nesten henvise til Nasjonal sikkerhetsmyndighet sin side om sikkerhetsklarring. jeg tillater meg følgende sitat fra denne siden: BOT: Bøteregisteret SSP: Det sentrale straffe- og politiopplysningsregister STRASAK: Straffesaksregisteret PST: Politiets sikkerhetstjeneste DSF: Det Sentrale Folkeregister NSM: NSMs egne registre Kreditt: Private kredittopplysningsregistre både SSP og Strasak er systemer som gjør at en får oversikt over henlagte saker. Du ligger kun i STRASAK under anmeldelsesperioden. Ved henleggelse vil saken overføres til SANSAK (saneringsarkivet), ved dom kommer du i SSP. Det er her vandelen din kommer fram. Konklusjon, du har fortsatt mulighet til å få sikkerhetsklarering ved en politianmeldelse, no questions asked. Dersom vedkommende får nedsatt klarering eller INGEN KLARERING (IK), vil vedkommende motta et brev fra klareringsmyndigheten med samtidig begrunnelse og informasjon om vedkommendes rettigheter til å klage. Hvis begrunnelsen fra NSM er gjentatte anmeldelser i SANSAK har du med full rett til å klage. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Du ligger kun i STRASAK under anmeldelsesperioden. feil. Du vil også dukke opp i SSP Konklusjon, du har fortsatt mulighet til å få sikkerhetsklarering ved en politianmeldelse, no questions asked. det er ikke det Alastor eller jeg snakker om. jeg har hele tiden snakket om tilfellene hvor du har flere saker i politiets registre som ligger som henlagt og at dette minsker sjansene dine betraktelig når du skal ha sikkerhetsklarering. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis jeg hadde fått avslag på grunn av "tidligere forhold" på en sikkerhetserklæring ville den saken ikke vært ferdig der. Det virker nesten som dere prøver å drive skremselspropaganda rundt temaet. For meg virker det litt unødvendig. Tilbake på topic: For norwaay sin del er det bare å ta det rolig, forklare situasjonen som det er for Politiet. Hvis du har vært delaktig i trakassering og blir dømt for det. først da har du stengt mange dører. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Det virker nesten som dere prøver å drive skremselspropaganda rundt temaet. For meg virker det litt unødvendig. det er i såfall ikke meningen å drive skremselspropaganda. det er alt for mange som tenker "jaja, da var det ute av verden" når en slik blir henlagt uten nødvendigvis å tenke over at det kan bite deg i stumpen på et senere tidspunkt og det er nettop slike tilfeller jeg prøver å påpeke i denne tråden. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvis du er du blitt anmeldt og saken er blitt henlagt er det "jaja, da var det ute av verden". Har du blitt frikjent i en rettsak er det fortsatt "jaja, da var det ute av verden". NSM skal ikke bruke SANSAK arkivet mot deg, registerne de sjekker mot er BOT, SSP, STRASAK, PST, DSF, NSM og Kreditt. That is it... SANSAK er et verktøy for Politiet som de kan ta i bruk ved en sak senere. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Du ligger kun i STRASAK under anmeldelsesperioden. feil. Du vil også dukke opp i SSP Er du sikker på det? Jeg mener ganske sikkert at de ikke dukker opp i SSP, med mindre man er arrestert. Og det gjelder jo ikke i dette tilfellet. Uansett så skal du ha en del anmeldelser på deg før det vil ha noe å si og det hadde ikke noe å si da jeg fikk min sikkerhetsklarering. I enkelte yrker vil man jo også være mer utsatt for å bli anmeldt, politimannen i artikkelen på DinSide som det er linket til sier jo selv at han er i Saneringsarkivet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Litt off-topic, men jeg finner det veldig morsomt at folk mener at 'uskyldig inntil det motsatte er bevist' skal gjelde i en ansettelsessak der det gjelder rikets sikkerhet... Lenke til kommentar
Largie Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ser du humoren i at samfunnet bygd opp rundt 'uskyldig inntil det motsatte er bevist' er gjeldende uansett? Det er strengt tatt helt uvesentlig om han søker jobb som toppsjef i PST eller søppelkjører. Er personen tidligere anmeldt og saken henlagt skal ikke det ha noe innvirkning på en evnt sikkerhetsklareringen til personen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 "Uskyldig inntil det motsatte er bevist" er en grunntese innen strafferetten og domstolssystemet som er en perversjon av to andre prinsipper -- prinsippet om at den som hevder noe må bevise det, og prinsippet om at enhver rimelig tvil skal komme tiltalte til gode. Dette gjelder strafferett. Det gjelder ikke forsvarshemmeligheter. Nok OT nå. Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 En kamerat av meg som søkte PHS fikk avslag på grunn av en anmeldelse han hadde på seg for hærverk, selv om denne var blitt henlagt. Han klaget imidlertid på avslaget, og kom ttil slutt inn. Men det skal med andre ord ikke mye til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå