Coffey Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Hva hvis kruttet ikke er godt nok? Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Jeg synes hele tråden er veldig diffus, da det virker som om begrepet 'livssyn' gikk de fleste noen hus forbi. Det jeg har lest hittil har bare omhandlet religiøse, manifesterte livssyn. Men "livssyn" er veldig tvetydelig og det finnes nesten ikke grenser for hva man kan dytte under begrepet. Man trenger ikke sette seg ned og brygge et livssyn, sannsynligheten er at alle individer har sitt veldig egne livssyn. Selv det å være monist, det å ville vie livet sitt til en religion kan betraktes som et livssyn på si. Men jeg skal anta at vi kun snakker om dokumenterte, formelle livssyn. Til spørsmålet om hvorfor man velger å tro på noe som er allerede er skrevet og formet. Vel, det er ikke så vanskelig å forestille seg. Vi snakker i stor grad om tro, så nøkkelordet blir 'tro-verdighet'. Vil du tro på noe som er essensielt "usannsynlig", må du ha en overbevisning. Å overbevise seg selv er i mange tilfeller mye vanskeligere enn å få livssynet dytta ned halsen/indoktrinert. Mange har lett for å assosiere uforklarlige hendelser med religion, og da blir det naturlig å se etter det vi har å velge i. Du må nok bare se litt på hvordan religion trer inn i folks liv. Hva hvis kruttet ikke er godt nok? Når vi snakker om religiøse livssyn så handler det ikke om hva som er godt nok. Vi som har gitt dette litt tenking vet veldig godt at det ikke er den praktiske usannsynligheten ved livssyn som er kritikkverdig, men essensen av å tro på noe som ikke kan virkelig bekreftes eller manifesteres i virkeligheten. Når man tar den stillingen til denne typen livssyn blir spørsmålet om kvalitet irrelevant. Endret 22. juli 2009 av fuzzyboots Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 jeg er overbevist om at alle her inne har sitt eget livssyn, et livssyn som de har formet selv. Er enig med Fuzzyboots her. Virker som om dere blander religiøs tro og livssyn. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Vi som har gitt dette litt tenking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå