Coffey Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Et spørsmål har alltid surret i hodet mitt, i en lang, lang tid nå. Hvorfor må jeg tro på en religion som alle andre tror på? Hvorfor kan jeg ikke skape min egen liten vri på det hele? Jeg forstår jo at de fleste kristne, som et eksempel, har alle sitt eget syn på hva de tror på, og det er vel veldig få som operere 100 % etter boka. Men, hvorfor må det være en Gud? Hvorfor må det være en skaper? Hvorfor må det i det hele tatt alltid være tredjemannsinformasjon? Jeg har tenkt en stund på hva jeg i så fall ville trodd på selv, hvis jeg skulle hatt en tro på at det er mer mellom himmel og jord enn bare vann og poteter, mer enn øyet kan se. Dette er hva jeg i så fall kunne trodd på: Jeg kan godt tro at livet, som i den varianten vi opplever, er noe unikt ved vår planet. At hvis det i så fall finnes liv andre steder i universet, så er det mulig at de opplever det å eksistere på helt andre måter. Hva jeg tror er at vi alle har sjeler, alle med et slående hjerte, noe som definerer vår måte å eksistere på. Mennesker er den ultimate måten å eksistere på, og når vi dør, reinkarnere du som et dyr. I denne tilstanden husker du din tidligere eksistens som menneske, men lever som dyr. Når du da dør, som dyr, reinkanerere du som menneske, men nå uten hukommelse. Slik tror jeg da at det hele går rundt, men Jorda, planeten, som "sjelesenter". Ikke at jeg tror på dette, da jeg ikke liker å tro, eller mene noe, uten faste bevis, så inntil vi en dag, hvis noensinne, kan bevise enten eller, da vil jeg sette et standpunkt. Hva tenker dere? Burde noe hindre meg i å tro og mene dette? Hvorfor gjør ikke flere dette? Hvorfor må vi alltid følge de religioner og livssyn som allerede eksisterer? Hmm. Kanskje jeg skal starte en kult? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det er fritt frem for å skape sitt eget livssyn og mange har gjort det. Man kan til og med registerer sitt eget livssyn for å slippe førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Hvorfor er det da så få som gjør det? Er vi alle... sauer? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Det kan virke falsk å skape noe eget. Tradisjoner er enormt viktig, og hvis du skaper noe nytt tar det lang tid å opparbeide seg en tradisjon. Mange ser jo også etter et fellesskap når de har en religion, og det får du ikke med det første hvis du nettopp har startet din egen tro. Det er svært mange sauer også... Endret 8. juli 2009 av Abigor Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Tenk på dette: Kva er meininga med bønn innan islam? Det virker som at bønn har inga hensikt. Folk vil døy av sjukdom uavhengig av om dei ber eller ikkje. Så kvifor gjer dei det? Folk legg seg ned på eit teppe og ber til Mekka. Bortkasta tid? Poenget ligg i at ein som muslim er ikkje den einaste som gjer det. Når millionar av muslimar menneske legg seg ned som dette, vil dei oppleva noko veldig sterkt. Om det berre var éin person, vil hele greia berre vera tåpeleg. Altså: Sånn eg ser det, må ein religion ha ganske mange støytarar for at han skal kunne "fungera", for å seia det slik. Dersom alle har sin eigen religion og sitt eige livssyn, vil ting bli ganske kaotisk etter kvart. Alle tilhører på ein måte fleire religionar. Vi har visse urokkelege reglar (du skal ikkje drepa/stela), og mange slags tradisjonar og liknande (som å gå i kyrkja kvar søndag, eller å drikka seg dritings kvar laurdag. Det går liksom ut på det same; til og med fotball er i mine auge ein religion). Dersom nokon bryt med desse reglane, kan problem oppstå. Men saka er at i desse dagar har individet meir makt enn religionen, og vi er i større grad frie til å ta eigne standpunkt når det gjeld saker som abort/homoseksualitet/oppdraging/osv. Så la oss seia at du lager deg din eigen religion. Kva er då formålet ditt med honom? Skal du tena pengar på religionen, eller skal du forandra samfunn og liv? Vil det vera viktig for deg at andre følgjer religionen din? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hvorfor er det da så få som gjør det? Er vi alle... sauer? Sauer, kveg, eller «Goyim» om du vil....samme "ulla" Ut i fra førstetråden virker det som du allerede har et krystallklart livssyn som i hovedtrekk går ut på at organisert religion er et masseprodusert makkverk for nylobotomerte sauer. Så hvorfor ikke lage en kult med sarkastisk undertone som fremmer nettopp dette?? Du kan kalle kulten for Drit-kult, og feks parodiere den kristne opprykkelsen med overforbruk av avføringsmiddel og lortrykkelse ved at du driter deg til himmels... Videre har du også "the 10 plagues of egypt" der det angivelig regnet frosker. Kek (Kuk, Keku) means darkness. He was the god of the darkness of chaos, the darkness before time began. He was the god of obscurity, hidden in the darkness. The Egyptians saw the night time, the time without the light of the sun, as a reflection of this chaotic darkness. http://www.thekeep.org/~kunoichi/kunoichi/...stream/kek.html ...Altså, det regnet mannlige kjønnsorganer i Egypt Lenke til kommentar
Gjest member-60584 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ok så du liker ikke de største religionene så du finner opp ditt eget livssyn. Hvorfor? Det blir jo ikke noe annet enn å mate trangen din for at livet er noe mer. Å tro er bortkasta. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Hvorfor er det da så få som gjør det? Er vi alle... sauer? Jeg har mitt eget livsyn. Jeg har riktig nok ikke et navn på det, jeg har ikke registrert det noen sted, og det er sikkert mange der ute som deler mitt livsyn. Jeg kaller det for "mitt livsyn" siden dette er noe jeg har kommet frem til på egenhånd uten å ha blitt hjernevasket eller opplert til det av andre, det er bare den forestillingen jeg har av virkeligheten (som riktignok ikke inneholder relgion eller tro), det er sånn jeg tror alt fungerer. Jeg har tenkt mye over store filosofiske spørsmål, gjort meg opp en mening om det. Du trenger ikke å registrere noe eller å "bevise" at du tror på noe, bare følg det som virker logisk, det er mange unike verdensbilder og virkelighetsoppfatninger der ute, og du trenger ikke følge noen andre sin, og du trenger ikke noen andre for å følge din. Og ja, mennesket er ilikhet med sauen et sosialt flokkdyr. Både sauer og mennesker trives best i flokker, og dermed hvis enkelte normer er over representert i flokken, så vil individer lettere adopterer normene, riktignok i ulik grad. Endret 8. juli 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg har mitt eget livsyn. Jeg har riktig nok ikke et navn på det, jeg har ikke registrert det noen sted, og det er sikkert mange der ute som deler mitt livsyn. Jeg kaller det for "mitt livsyn" siden dette er noe jeg har kommet frem til på egenhånd uten å ha blitt hjernevasket eller opplert til det av andre, det er bare den forestillingen jeg har av virkeligheten (som riktignok ikke inneholder relgion eller tro), det er sånn jeg tror alt fungerer. Jeg har tenkt mye over store filosofiske spørsmål, gjort meg opp en mening om det. Du trenger ikke å registrere noe eller å "bevise" at du tror på noe, bare følg det som virker logisk, det er mange unike verdensbilder og virkelighetsoppfatninger der ute, og du trenger ikke følge noen andre sin, og du trenger ikke noen andre for å følge din. Og ja, mennesket er ilikhet med sauen et sosialt flokkdyr. Både sauer og mennesker trives best i flokker, og dermed hvis enkelte normer er over representert i flokken, så vil individer lettere adopterer normene, riktignok i ulik grad. Du også? Jeg visste at jeg burde patentert "mitt livssyn" før noen andre kom rekende og stjal min ide! Har aldri vært noe flokkdyr jeg.... tror det har noe med at jeg er så utrolig intelligent.... (tror jeg da...) Nei, seriøst, jeg har aldri trivdes i noen flokk jeg. Har vært innom idrett, skyting, wing chun, og i min senere "ungdom" fått tilbud om å være hangaround i en MC klubb som senere ble innlemmet i Hell's Angels, (jeg takket nei fordi jeg valgte å satse på familien isteden), men saken er den at jeg aldri har vært noe for å være med i en "gjeng". Trives godt alene eller sammen med få jeg. Enda en grunn til å ikke bli kristen.. Og som Ceburger på sedvanlig godt ceburgersk sier det, alle har "mitt livssyn".... eller sitt livssyn. he he Endret 8. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Analkløe, da er det nesten like greit å bli med i The Church of the Flying Spaghettimonster, og kose seg med å gå i full piratregalia som "relgiøst antrekk". Det er også forskjell på livssyn og relgion. Humanisme f.eks. er et livssyn men ikke en relgion. Endret 8. juli 2009 av GullLars Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Analkløe, da er det nesten like greit å bli med i The Church of the Flying Spaghettimonster, og kose seg med å gå i full piratregalia som "relgiøst antrekk". Det er også forskjell på livssyn og relgion. Humanisme f.eks. er et livssyn men ikke en relgion. Jada, Spaghettimonsteret blir i grunn det samme. Yes, det er forskjell på religion og livssyn. Det var det jeg prøvde å bake inn i eksemplet ovenfor. livssynet/budskapet er at religion er psykadelisk oppkast, som da yttres på en sarkastisk og "mirakuløs" måte som kan misoppfattes og virke religiøst. En aldri så liten frimurer-vri Kunne i grunn kalt dette Den Norske Tempelbrenner ordenen Uansett: Som flere nevner har de fleste et personlig livssyn og jeg ser i grunn ikke noe poeng i å organisere/registrete en personlig virkelighetsoppfattelse (livssyn). Endret 8. juli 2009 av analkløe Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Har du et tilstrekkelig eksentrisk livssyn, så kan mange mistenke deg for å være sinnslidende. Men snodig nok, har tilstrekkelig mange mennesker de samme rare idéene, så blir de helt "naturlige" - så lenge du er en del av det samme fellesskapet. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Problemet er ikke å lage sitt eget livssyn, men å faktisk tro på det selv -- eller lure andre til å gi deg penger. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Problemet er ikke å lage sitt eget livssyn, men å faktisk tro på det selv -- eller lure andre til å gi deg penger. Kommer vel også litt an på hva det livssynet er bygget opp på også, gjør det ikke? Et livssyn bygget på rasjonalitet og empiri er litt anderledes en et bygget på løse påstander uten et fnugg av bevis.... selv om begge kan lure penger av folk... Jeg ser ihvertfall en forskjell her. Når det er sagt er vel ikke de fleste kristne/religiøse så veldig forskjellig fra oss andre i livssynet sitt, da de også for det meste bygger livssynet på fakta og empiri i det daglige og ikke drar dette ut til det tåpelige..... For det tillater ikke samfunnet, ihvertfall ikke her i landet. Men å lage sitt eget livssyn? Vel, hva skal dette brukes til ville jeg spurt...? Hva ønsker en å oppnå med å lage seg et livssyn? Skal du tjene penger på det? Skal det oppfylle en misjon for noe/om noe? Virker litt meningsløst for meg..... Endret 9. juli 2009 av RWS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ved å lage sitt eget livssyn behøver man ikke bare tjene penger, man kan også dele ut penger. Alt som er er et trossamfunn som deler ut 500kr årlig til hvert medlem Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ved å lage sitt eget livssyn behøver man ikke bare tjene penger, man kan også dele ut penger. Alt som er er et trossamfunn som deler ut 500kr årlig til hvert medlem Vet. Men det må jo på et eller annet tidspunkt, avhengig av hvor stor "menigheten" blir, administreres og det koster penger..... Kan sikkert løses med dugnad, men jeg tviler.... Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ved å lage sitt eget livssyn behøver man ikke bare tjene penger, man kan også dele ut penger. Alt som er er et trossamfunn som deler ut 500kr årlig til hvert medlem Joda "Alt som er er" skiller seg ut litt der. (jøss det rimte jo;) Det er vell ikke å få utbetalt penger som er grunnpilaren, men heller å lage et system som gjør det mulig å få refundert kirkekollekten (eller statsstøtten som det nå heter) som DNK så uberettiget får tildelt fra alle skattebetalere. "Alle med inntekt skatter derfor til statskirken, uavhengig om de er medlem eller ikke. Om de går over til et annet trossamfunn minker ikke støtten til Statskirken." http://www.pluto.no/doogie/GA/blekka/ga152...on/152ralt.html Så dette er trolig det mest ærlige og redelige trosamfunnet jeg har snublet over... Administreres og det koster penger som RWS sier, og spørsmålet er hvor lenge grynderen orker å drifte dette på frivelig basis. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Nå varierer statsstøtten og hvor mye han får per medlem, men tallet er usannsynlig så rundt som 500kr. Kanskje får han i gjennomsnitt 530kr per medlem, og sånn sett sitter han igjen med litt for bryet og administreringa selv også. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Analkløe, da er det nesten like greit å bli med i The Church of the Flying Spaghettimonster, og kose seg med å gå i full piratregalia som "relgiøst antrekk". Det er også forskjell på livssyn og relgion. Humanisme f.eks. er et livssyn men ikke en relgion. Det jeg synes er skummelt er at om 99,9% av jordas informasjon gikk tapt idag, og det tilfeldigvis var informasjon om denne morsomme lille "religionen" som overlevde, så ville vi etter et mindre antall generasjoner se den like autorativ og sprudlende som kristendommen har vært frem til idag. Endret 16. juli 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå