Gå til innhold

Windows XP installasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kompiser sitter å installerer win xp på pcene våre. Han ene kompisen fikk det til når jeg hjalp ham, men når jeg skal installere på min data kommer det opp at det ikke går ann...

Jeg setter inn cden og booter opp rett over vista, jeg trykker f6 for å starte installasjonen, men det klikker. Det kommer ei feilmelding om at jeg må sjekke hardisken for virus og at jeg må sjekke hardisken for nylig installerte programmer. Hvis dette hadde gjentatt seg, måtte jeg søke etter virus osv...

Noen tips til å få til dette? På kompisen min sin gikk det plettfritt uten noen problemer.

Hadde vært til stor hjelp om noen fikk til å hjelpe meg litt :). Setter stor pris på det!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"F6 for å starte installasjonen"? Får ikke det til å stemme.

F6 brukes for å installere drivere fra floppy, det er noe man sjeldent gjør.

Guide: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Ja, f6 er vel ikke en nødvendig del av xp installasjonen. Viss du setter cd-rom til first boot device i bios skal det komme opp "trykk en knapp for å boote fra cd" eller lignende når du starter maskinen med cd'en inni.

Lenke til kommentar
Jeg setter inn cden og booter opp rett over vista, jeg trykker f6 for å starte installasjonen, men det klikker.

Booter du fra XP-CDen eller forsøker du å installere etter å ha startet Vista?

Endret av PerB
Lenke til kommentar

for å være ærlig,hakke installert vista selv, men nå forutsetter jeg du/dere ønsker fjerne vista helt og holdent og i stedet installere xp, og jeg hadde selv brukt noe norton oppstart disketter der(2) og fullstendigt fjernet vista, og etterpå prøvd xp installering med cd eller de 6 diskettene,og jupp, er 6 disketter hvis man ikke har det på cd/dvd :p

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg og noen kompiser sitter å installerer win xp på pcene våre. Han ene kompisen fikk det til når jeg hjalp ham, men når jeg skal installere på min data kommer det opp at det ikke går ann...

Jeg setter inn cden og booter opp rett over vista, jeg trykker f6 for å starte installasjonen, men det klikker. Det kommer ei feilmelding om at jeg må sjekke hardisken for virus og at jeg må sjekke hardisken for nylig installerte programmer. Hvis dette hadde gjentatt seg, måtte jeg søke etter virus osv...

Noen tips til å få til dette? På kompisen min sin gikk det plettfritt uten noen problemer.

Hadde vært til stor hjelp om noen fikk til å hjelpe meg litt :). Setter stor pris på det!

Takk på forhånd!

Meldingen du her får skjer helt i starten, eller ganske tidlig i installasjonen, og betyr mest sannsynlig (som allerede nevnt her) at disken du prøver å installere Windows XP på ikke er satt til ATA modus i BIOS. Hvis den står til AHCI eller RAID så vil du få denne feilen. Da må du isåfall legge inn drivere for dette (nettopp ved å trykke F6).

Endre til ATA i BIOS, så vil feilen forsvinne.

Lenke til kommentar

Når du starter opp, trykker du mange ganger på F2, da kommer du inn i BIOS setup`en, naviger til BOOT

Der finner du alle enhetene du kan starte opp med.

Du trykker X for å ta bort fra BOOT, Så du fjerner alle til du kommer til CD-Rom`en, da kan du installere,åsså venter du til Den har lastet alle installasjons filene.

IKKE trykk på F6! For all del, du kan få problemer med harddidken da...

Håper dette hjalp :D

Legg meg til på msn hvos du har spørsmål: [email protected]

Lenke til kommentar
Når du starter opp, trykker du mange ganger på F2, da kommer du inn i BIOS setup`en, ...

Det gjelder sikkert på din PC, men hvordan kan du vite at det gjelder på andres? Står ingenting i denne tråden om hva slags PC han har.

Mulig du ikke er klar over at det er svært mange forskjellig måter å komme inn i BIOS.

http://www.michaelstevenstech.com/bios_manufacturer.htm

Resten av 'guiden' din er forøvrig ganske meningsløs ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...