Gå til innhold

Råd angående ny touchtelefon?


Anbefalte innlegg

Hei hei!

Har i dag en gammel sliter av modellen 6233 fra Nokia som har vært suveren for meg i nesten 3 år. Dog begynner den å skrante og batteriet begynner å bli virkelig dårlig nå.

 

Da jeg liker Nokia telefoner har jeg snust litt på 2 modeller som kan være aktuelle. Nokia 5800 XpressMusic og Nokia E55. Jeg ser helst å slippe unna med å betale maks 3000 kroner for en telefon. Som jeg har skjønt det så er 5800 en populær telefon som mange har erfaringer fra mens E55 er mer en fersking enda.

 

Jeg bryr meg egentlig null og niks om kamera på telefoner så det er absolutt en del av telefonen som gjerne kan være elendig bare så det er sagt.

 

Spørsmål rundt Nokia 5800:

1. Jeg ser telefonen er bygget i plastikk hele veien, tåler den et fall i bakken eller 10?

 

2. Displayet er vel veldig utsatt på slike telefoner, går det fort i stykker? Eventuelt noen triks som beskyttelsesfilm, cover eller veske som anbefales?

 

3. Er 5800 spesielt utsatt for fukt?

 

4. Er det kanskje lurt å kjøpe en mobilforsikring med denne telefonen? Jeg har aldri tidligere ødelagt en telefon men heller aldri hatt touchscreen telefon før.

 

5. Fungerer GPS-en greit på denne telefonen? Får man detaljerte visninger når man tussler rundt i en eller annen storby?

 

6. Blir man belastet for datatrafikk når man bruker GPS-en? Eller er det slik at når man har kjøpt en kartpakke for ett visst område så er bruken helt gratis?

 

7. Får man kjøpt telefonen med noen GPS kart pakker og muligens sparer litt på det?

 

8. Laster man ned gratis programmer og temaer til telefonen? Eventuelt kan noen anbefale gode steder å hente ned gratis/kjøpe ting?

 

9. Er det kommet noen firmware oppdateringer etter telefonen kom på markedet som har forbedret noe etter amobils test av telefonen?

 

10. Jeg er jo intressert hvis jeg skal kjøpe telefonen i både å få med det meste av ekstrautstyret fra amobils test, samt norske menyer med æ,ø og å og også noe GPS kart i tillegg til at den er ulåst. Anbefalinger til steder å kjøpe? Foretrukne farger er blå og helsort.

 

 

Helt til slutt så kom gjerne med andre anbefalninger av telefoner (helst Nokia) til maks 3000 kroner og gjerne noe info rundt E55 om noen har noen tanker om den telefonen :)

 

På forhånd en kjempe takk folkens!!

Endret av enurweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri eid en nokia 5800 selv, men har lest noen steder at den ikke er så god på fukt. Den er også generelt litt tung og mye plastikk - litt usikker på hvor mye fall og støt den tåler.

 

En ting jeg lurer på, har du vurdert Nokia E71? Den koster vel omtrent akkurat (kanskje i underkant av) 3000 kroner, og den er veldig veldig bra. Den tåler mye, ser bra ut, er utrolig praktisk og har A-GPS, WiFi, fulltastatur, 3g..

Lenke til kommentar
5. Fungerer GPS-en greit på denne telefonen? Får man detaljerte visninger når man tussler rundt i en eller annen storby?

 

6. Blir man belastet for datatrafikk når man bruker GPS-en? Eller er det slik at når man har kjøpt en kartpakke for ett visst område så er bruken helt gratis?

 

7. Får man kjøpt telefonen med noen GPS kart pakker og muligens sparer litt på det?

 

Hei!

GPS fungerer helt topp. Kan bruke lang tid på lock første gangen, og hos meg fungerte den bedre og raskere etter programvareoppdatering til nyeste versjon. Du kan søke etter butikker, puber, minibanker, togstasjoner osv og får opp resultatene sortert etter hva som er nærmest din posisjon. 

 

Kart er gratis, men det følger ingen kart med telefonen når den er ny. Det betyr at den laster ned fra nett etterhvert som du bruker den. For å slippe dette kan du laste ned et program fra nokia, "nokia map loader", der du kan laste kartene ned på pc og overføre til telefonen. Da er GPS tilnærmet gratis i bruk.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri eid en nokia 5800 selv, men har lest noen steder at den ikke er så god på fukt. Den er også generelt litt tung og mye plastikk - litt usikker på hvor mye fall og støt den tåler.

 

En ting jeg lurer på, har du vurdert Nokia E71? Den koster vel omtrent akkurat (kanskje i underkant av) 3000 kroner, og den er veldig veldig bra. Den tåler mye, ser bra ut, er utrolig praktisk og har A-GPS, WiFi, fulltastatur, 3g..

 

Takker for tips!

Jeg hadde ikke tatt med E71 i vurderingen min men har lest litt om den nå. Virker som en veldig solid telefon det! Koster vel ca. 3300 etter hva jeg har funnet. Omtrent 6-700 mer enn 5800.

 

Jaja, da ble valget litt vanskeligere med 5800, E55 og E71 :p

Lenke til kommentar
5. Fungerer GPS-en greit på denne telefonen? Får man detaljerte visninger når man tussler rundt i en eller annen storby?

 

6. Blir man belastet for datatrafikk når man bruker GPS-en? Eller er det slik at når man har kjøpt en kartpakke for ett visst område så er bruken helt gratis?

 

7. Får man kjøpt telefonen med noen GPS kart pakker og muligens sparer litt på det?

 

Hei!

GPS fungerer helt topp. Kan bruke lang tid på lock første gangen, og hos meg fungerte den bedre og raskere etter programvareoppdatering til nyeste versjon. Du kan søke etter butikker, puber, minibanker, togstasjoner osv og får opp resultatene sortert etter hva som er nærmest din posisjon. 

 

Kart er gratis, men det følger ingen kart med telefonen når den er ny. Det betyr at den laster ned fra nett etterhvert som du bruker den. For å slippe dette kan du laste ned et program fra nokia, "nokia map loader", der du kan laste kartene ned på pc og overføre til telefonen. Da er GPS tilnærmet gratis i bruk.

 

Aha, man kan laste ned kartene ja... Leste bare på nokia.no at man måtte betale en viss sum for 1 måned, 3 måneder eller 12 måneder. Da fikk man f.eks. en pakke som dekket Norden.

Kanskje jeg har missforstått der men :p

 

Hvert fall når man har kartene da så anntar jeg det er datatrafikk det går på? Ikke så galt i Norge vil jeg tro prismessig men koster vel en formue i utlandet.

Lenke til kommentar
Hei hei!

Har i dag en gammel sliter av modellen 6233 fra Nokia som har vært suveren for meg i nesten 3 år. Dog begynner den å skrante og batteriet begynner å bli virkelig dårlig nå.

 

Da jeg liker Nokia telefoner har jeg snust litt på 2 modeller som kan være aktuelle. Nokia 5800 XpressMusic og Nokia E55. Jeg ser helst å slippe unna med å betale maks 3000 kroner for en telefon. Som jeg har skjønt det så er 5800 en populær telefon som mange har erfaringer fra mens E55 er mer en fersking enda.

 

Jeg bryr meg egentlig null og niks om kamera på telefoner så det er absolutt en del av telefonen som gjerne kan være elendig bare så det er sagt.

 

Spørsmål rundt Nokia 5800:

1. Jeg ser telefonen er bygget i plastikk hele veien, tåler den et fall i bakken eller 10?

 

2. Displayet er vel veldig utsatt på slike telefoner, går det fort i stykker? Eventuelt noen triks som beskyttelsesfilm, cover eller veske som anbefales?

 

3. Er 5800 spesielt utsatt for fukt?

 

4. Er det kanskje lurt å kjøpe en mobilforsikring med denne telefonen? Jeg har aldri tidligere ødelagt en telefon men heller aldri hatt touchscreen telefon før.

 

5. Fungerer GPS-en greit på denne telefonen? Får man detaljerte visninger når man tussler rundt i en eller annen storby?

 

6. Blir man belastet for datatrafikk når man bruker GPS-en? Eller er det slik at når man har kjøpt en kartpakke for ett visst område så er bruken helt gratis?

 

7. Får man kjøpt telefonen med noen GPS kart pakker og muligens sparer litt på det?

 

8. Laster man ned gratis programmer og temaer til telefonen? Eventuelt kan noen anbefale gode steder å hente ned gratis/kjøpe ting?

 

9. Er det kommet noen firmware oppdateringer etter telefonen kom på markedet som har forbedret noe etter amobils test av telefonen?

 

10. Jeg er jo intressert hvis jeg skal kjøpe telefonen i både å få med det meste av ekstrautstyret fra amobils test, samt norske menyer med æ,ø og å og også noe GPS kart i tillegg til at den er ulåst. Anbefalinger til steder å kjøpe? Foretrukne farger er blå og helsort.

 

 

Helt til slutt så kom gjerne med andre anbefalninger av telefoner (helst Nokia) til maks 3000 kroner og gjerne noe info rundt E55 om noen har noen tanker om den telefonen :)

 

På forhånd en kjempe takk folkens!!

 

 

1. Ja det tåler like mye som en annen telefon som ikke skal mistes i bakken...

 

2. Displayet går ikke i stykker så sant du ikke setter deg på telefonen men beskyttelsefilm som skåner mot riper er greit å sette på samt du får med veske.

 

3. Nei det er den ikke.

 

4. Siden du tydelig er forsiktig med dine ting så skjønner ikke hvorfor du skal kjøpe dyr forsikring nå? Og som skrevet denne tåler vel så mye som en annen mob min har gått i gulvet 3 ganger uten problem.

 

5. GPS funger veldig greit og det ligger kart gratis på nettet.

 

6. Dette er besvart den benytter veldig lite datatrafikk så kosnaden er veldig liten.

 

7. Dette er besvart.

 

8. Det finnes mange godsaker man kan laste ned gratis anbefaler deg å lese 5800 tråden om dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1012920

 

9. Det har kommet flere oppdateringer som har rettet opp forskjellige ting selv om jeg ikke har oppgradert min egen og den fungerer strålende.

 

10. Kjøp av en seriøs "norsk nettbutikk" jeg ville kjøpt av norges største Komplett de er gode på service og kundebehandling http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=42752...BE-D2583A1CB52E

 

11. Man får ikke bedre telefon til denne prisen det garanter jeg deg og om du velger sort eller blå tror jeg du ikke kommer til ikke til å bry deg om da den blåe ser sort ut den også men har da en blå stripe.

Lenke til kommentar

Veske var mulig feil utalelse det er mer et hylster som følger med og ikke i nærheten av kvaliteten på den du har funnet som er veldig smart. De fleste med touch telefon sverger til Invisible Shield dette settes på en gang og da er skjermen beskyttet så det holder men kjekt med veske mot støtskader.

 

Test!

 

http://www.mobilen.no/wip4/review/test-inv...=36547&o=20

 

Salg!

 

http://cdon.no/elektronikk/invisible_shiel...0_front-4152864

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hum, er det kun ekstra penn og veske som mangler nå da?

 

Jeg klarer meg sikkert greit uten den medfølgende vesken dersom jeg heller kjøper den jeg linket til lengre opp her. Må vel bare dekke til med noe beskyttelse på display som jeg ble tipset om her.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som Jada-jada oppfordret meg til og har brukt de siste 3 dagene etter jobb til å lese meg gjennom alle de 207 sidene i 5800 tråden på forumet.

 

I begynnelsen likte jeg 5800 veldig godt og tenkte Nokia kom til å utbedre alle feil som var i starten av den tråden. Men etter å ha lest hele tråden er jeg neimen ikke liker sikker lengre. Virker som om forbrukeren selv må fikle ufattelig mye for å få sving på 5800 og heller ikke da er det noe garanti for at den ikke bare tar kvelden i hytt og pine :(

 

Kanskje er jeg kresen ettersom om min nåværende telefon Nokia 6233 har tjent meg i 3 år nå uten noen som helst problemer, merkverdig i grunnen!

 

Nei, kanskje må jeg revurdere andre modeller ja...

Lenke til kommentar

Nå endret jeg overskriften på tråden til å ikke bare omhandle Nokia telefoner da jeg ser at kanskje Nokias touchtelefoner ikke er på et bra nok stadie enda.

 

Drømmen har jo egentlig hele tiden vært iPhone men prisene på disse har så langt vært litt skremmende. Kanskje må jeg bare skrape sammen nok penger til en iPhone 3G eller 3Gs.

 

Er det noen som har litt info angående iPhone 3G og 3Gs kontra f.eks. Nokia 5800 XpressMusic?

 

Jeg er jo utrolig vandt med Nokia telefoners menyer ettersom om jeg alltid har hatt Nokia men tenker kanskje tida er inne for å prøve noe nytt... iPhone er vel egentlig best på dette med touch per dags dato?

 

Hvordan er iPhone kontra Nokia med kalender funksjoner? Jeg er avhengig av huskelapper i kalender og den slags.

 

Jeg får oppdatere med nye spørsmål her nå angående en av iPhone modellene og forklare hva som er viktig for meg.

 

iPhone spørsmål og hva jeg trenger:

1. En god kalender er et must med huskelapper og påminnelser

 

2. Må kunne surfe via trådløst nettverk hjemme

 

3. Hvordan er programvaren til iPhone på Windows PC? (Windows Vista) Tenker kontra Nokias PC Suite her nå, det går vel ann å ta backup på PC av kontakter, kalender osv osv?

 

4. Blir iPhone fort ripete på display? Hvordan er byggekvalitet eller? Leste forresten noe om at batteriet på iPhone 3Gs var litt skummelt.

 

5. Når jeg mest sannsynlig kommer til å hente ned det meste av programmer, spill osv osv til iPhone via hjemmenettverk. Bruker man da så forferdelig mange megabytes når man bruker internett på dem via mobilnettet? Kanskje GPS funksjonen til iPhone bruker en del datatrafikk? Jeg tenker her om jeg f.eks. kjøper iPhonen med et iTalk abonnement fra NetCom så medfølger det en haug av megabytes du kan bruke hver måned. Spørsmålet går litt på om jeg faktisk trenger det.

 

6. Er det med iPhone som med Nokia 5800 XM masse bugs og generelt en del hardware feil? Har fått med meg at OS 3.0 er kommet. Apple kommer vel med noe firmware oppgraderinger underveis de også?

 

7. Jailbreake? Hva er dette? Ikke hørt om uttrykket før. Kan man eventuelt gjøre dette på både iPhone 3G og 3Gs? Noe folket anbefaler?

 

 

Det var alt jeg kom i farta å spørre om rundt iPhone men ikke skyt meg om jeg kommer på flere :p

 

Sender en takk til alle som er tolmodige nok til å svare her og dere får unnskylde at jeg vingler litt men det er kjekt å være sikker når enn skal bla opp mange tusenlapper :p

Endret av enurweb
Lenke til kommentar
Aha, man kan laste ned kartene ja... Leste bare på nokia.no at man måtte betale en viss sum for 1 måned, 3 måneder eller 12 måneder. Da fikk man f.eks. en pakke som dekket Norden. Kanskje jeg har missforstått der men :p

Dette er for turn-by-turn navigering som oppdaterer ruten etter posisjon automatisk ala en "tradisjonell GPS" for bil. Om man bare sporadisk trenger å orientere seg via GPSen kan man plotte ruter og sjekke posisjon manuelt uten at det koster noen ting ut over datatrafikken.

 

Hvert fall når man har kartene da så anntar jeg det er datatrafikk det går på? Ikke så galt i Norge vil jeg tro prismessig men koster vel en formue i utlandet.

Med prelastede kart og POIs er datatrafikken neglisjerbar i den grad at den også kan brukes i utlandet. Er vel en 30-40KB Nokia maps bruker når den starter.

 

I begynnelsen likte jeg 5800 veldig godt og tenkte Nokia kom til å utbedre alle feil som var i starten av den tråden. Men etter å ha lest hele tråden er jeg neimen ikke liker sikker lengre. Virker som om forbrukeren selv må fikle ufattelig mye for å få sving på 5800

Tror dette kan være en effekt av at mange Symbian-kjøpere både liker og har muligheten til å fikle ting til akkurat slik de ønsker telefonen skal være. Man slår seg ikke til ro med "mangler" på samme måte som med lukkede systemer hvor man blir vant med tingenes tilstand etter hvert. Dette kombinert med at man kanskje kommer fra S60 v.3 og opplever at enkelte programmer man bruker ikke lenger/ennå fungerer på S60 v.5 gjør at telefonen kan synes mye mer lunefull enn den egentlig er hvis man leser en entusiasttråd slik som den her på forumet.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Setter pris på tilbakemeldingene her :)

 

Noen som vet hvordan vesken som medfølger 5800 ser ut?

 

Hvis ikke tenkte jeg kanskje denne http://www.mytrendyphone.no/shop/krusell-o...apt-13878p.html kunne beskytte telefonen mot både støt og riper i displayet.

 

Hva mener dere?

 

 

Jeg har kjøpt denne vesken og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Et must til denne telefonen etter min mening :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg gjorde som Jada-jada oppfordret meg til og har brukt de siste 3 dagene etter jobb til å lese meg gjennom alle de 207 sidene i 5800 tråden på forumet.

 

I begynnelsen likte jeg 5800 veldig godt og tenkte Nokia kom til å utbedre alle feil som var i starten av den tråden. Men etter å ha lest hele tråden er jeg neimen ikke liker sikker lengre. Virker som om forbrukeren selv må fikle ufattelig mye for å få sving på 5800 og heller ikke da er det noe garanti for at den ikke bare tar kvelden i hytt og pine :(

 

Kanskje er jeg kresen ettersom om min nåværende telefon Nokia 6233 har tjent meg i 3 år nå uten noen som helst problemer, merkverdig i grunnen!

 

Nei, kanskje må jeg revurdere andre modeller ja...

 

Det står mye rart i den tråden og jeg hadde aldri kjøpt meg 5800 hvis jeg skulle følge magefølelsen etter denne..

 

Jeg har hatt min nå i ca en mnd og ikke opppgradert og innstalert alt mulig tull som mange andre gjør for senere å få problemer.

 

Min regel er (hvorfor oppgradere noen som fungerer 100%?)De fleste med problemer i denne tråden får det etter de har innstalert en masse jalla som de ikke får til å fungere...

 

Nei 5800 er steinbra hvis du bruker hodet og styrer unna all den dritten for å si det rett ut som ligger på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...