Slutsky Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei! Skal til høsten flytte til Bergen med min bedre halvdel for å studere. Vi har skaffet oss leilighet. I kontrakten står det: 19. Forsikring: Leier plikter til enhver til å ha hjemforsikring som på vanlig måte dekker innbrudd, brann, vannskade mv. Utleier kan kreve at leier fremlegger forsikringsbevis med vilkår, og kvittering for betalt forsikring. Ved skade på boligen skal leiers forsikring benyttes så langt den dekker, inkludert mulig egenandel, før utleiers forsikring benyttes. Utleier har ikke ansvar for skader eller tap som måtte oppstå ved innbrudd, brann, vannskade mv., utover det som dekkes av de forsikringer utleier har som huseier. Dette gjelder likevel ikke skader eller tap som skyldes utleiers mislighold. Spørsmålet er da hvordan vi skal gjøre dette med forsikring. Trenger vi hver vår forsikring, eller holder det med en felles (Vi er ikke registrerte samboere)? Kan vi ha forsikring gjennom foreldrene? Min far nevnte at så lenge min adresse i folkeregisteret er den samme som mine foreldres adresse er jeg dekket av deres forsikring (Sparebank1). Han hadde ringt til forsikringsselskapet og de hadde bekreftet at dette fortsatt gjalt dersom jeg flytter til bergen (uten å melde flytting til folkeregisteret).. I tillegg til innboforsikring kan det kanskje være greit med andre forsikringer. Hvilke forsikringer bør vi ha? Reiseforsikring? Ulykkesforsikring? Livsforsikring? Bør vi registrere oss som samboere for å få bedre pris på forsikring? Har hørt at vi må ha hatt samme adresse i folkeregisteret i to år for å kunne registrere oss som samboere. Stemmer dette? Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) ikke meld flytting, da gjelder fortsatt innbo forsikringen til foreldrene deres.. funket for meg vertfall.. reiseforsikring er lurt. Endret 8. juli 2009 av r0zie Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) Jeg ville ikke ha satset på at det holdt med pappas forsikring, siden du faktisk skal bo et helt annet sted. Du bør ha din egen forsikring. Det går ikke ann å registere seg som samboere. Det fins litt ulike definisjoner på samboerskap avhengig av bruksområde. Sjekk jusforumet. Det holder at en av dere har en innboforsikring. Bare sørg for at den har en høy nok dekning. Endret 8. juli 2009 av KS Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 (endret) ikke meld flytting, da gjelder fortsatt innbo forsikringen til foreldrene deres.. funket for meg vertfall.. reiseforsikring er lurt. Er det bare MINE eiendeler som er forsikret da? I leiligheten følger det jo med seng, vaskemaskin og diverse. Blir disse eiendelene dekket av en slik forsikring? Endret 8. juli 2009 av -=Martin=- Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 ikke meld flytting, da gjelder fortsatt innbo forsikringen til foreldrene deres.. funket for meg vertfall.. reiseforsikring er lurt. At det "funket" før en skade tviler jeg ikke på, men at det fungere like bra etter en skade.... Hvis man har hatt den minste befatning med et forsikringsselskap så vet man at ting man har blir fortalt på telefon av forsikringsselskapet plutselig ikke gjelder lengre når man står midt oppi det. "Å ja, men det var under forutseting av sånn og sånn, men for deg nå så gjelder vilkårene i § 12, femte ledd og den sier at jo..." Forsikringer er rip-off uansett. Lenke til kommentar
Tobias. Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Flyttet hjemmefra for en drøy uke siden. Jeg har bestilt uføreforsikring og startpakken til gjensidige. Vil anbefalle deg å lese disse artikklen fra Dinepenger.no http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=195268 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=199254 Endret 9. juli 2009 av Tobias. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 19. Forsikring: Leier plikter til enhver til å ha hjemforsikring som på vanlig måte dekker innbrudd, brann, vannskade mv. Utleier kan kreve at leier fremlegger forsikringsbevis med vilkår, og kvittering for betalt forsikring. Ved skade på boligen skal leiers forsikring benyttes så langt den dekker, inkludert mulig egenandel, før utleiers forsikring benyttes. Utleier har ikke ansvar for skader eller tap som måtte oppstå ved innbrudd, brann, vannskade mv., utover det som dekkes av de forsikringer utleier har som huseier. Dette gjelder likevel ikke skader eller tap som skyldes utleiers mislighold. Jeg ville startet en tråd på forumet og hørt om dette, heller enn om samboerskap. Det er mildt sagt uvanlig, og min første innskytelse er at dette neppe er lovlig. Lenke til kommentar
jt1 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Du trenger disse forsikringene: 1. Uføre 2. Innbo 3. Reise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå