Blixfix Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei Vi skal flytte "hjem", og skal i den forbindelse leie hus og samtidig leie ut leiligheten vi har. Det jeg er usikker på er det skattemessige rundt dette. Først litt om leiligheten vi skal leie ut: - Vi får inn 9500 i måneden. Av dette skal utleiemegler ha 10%. Skal vi også skatte av prosentene utleiemegler får? - Vet at vedlikehold og evt slitasje på inventar er fradragsberettighet. Hvordan fungerer dette i praksis? - Felleskostnader, er de skattefrie? Hvordan blir regnestykket dersom vi feks har 2000 i felleskost? Vi betaler 6500 + strøm, internet og kabel-tv for huset vi skal leie. Beskattes eventuell "fortjeneste" mellom leieinntekt og leieutgift på noen måte? Blir takknemlig for all hjelp og tips her Mvh Blixfix Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei, om dette tema er det nylig mange tråder. Å lese på forumet før man poster hadde svart på alle spørsmålene dine og kanskje gjort det mulig å stille andre bedre spørsmål. Hva dere evt. må betale i leie på en helt annen bolig er uvesentlig. Holdes helt uten om. Det dere betaler skatt av er på nettofortjenesten av utleie på leiligheten: Brutto leieinntekt på leilighet - Utgifter forbindet med utleien (honrarer, strøm, vedlikehold, etc) = Netto leieinntekt (fortjeneste) til beskattning. Lenke til kommentar
Blixfix Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Hei Takk for svar. Gjorde kanskje et for dårlig forarbeid. Et par oppfølgingsspm. Hvordan kan man bevise slike fradrag? Er det standard satser på slik per år? Mener jeg har fått med meg at hvis man leier selv, og leier ut(hvis du skjønner), så må man skatte av "gevinsten" dersom man leier billigere enn man leier ut. Mulig jeg tar feil? Når jeg tenker meg om så betaler man jo skatt uansett, og man blir ikke dobbelt beskattet vel? Lenke til kommentar
KS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hvordan kan man bevise slike fradrag? Er det standard satser på slik per år? På direkte utgifter er det kviteringer som gjelder. På mer indirekte kostnader i den utstrekning det måtte være så kan det være satser, eller du kan prøve å sannsynliggjøre på annen måte. Mener jeg har fått med meg at hvis man leier selv, og leier ut(hvis du skjønner), så må man skatte av "gevinsten" dersom man leier billigere enn man leier ut. Mulig jeg tar feil? Jeg skjønner hva du mener, men dette syns jeg virker veldig fjernt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå