Gå til innhold

BK: Mitt første makro-bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utbrentheten er gjort med vilje for å fremheve midten enda mere. Eller funka det ikke sånn som jeg tenkte?
Det er såpass sterke farger i midten at jeg tror ikke det er noe problem. Jeg synes i alle fall at de kronbladene som ikke er kritthvite er mye behageligere å se på. Men med nytt objektiv er det jo bare å eksperimentere i vei...
Lenke til kommentar

Mnja... Ikke veldig begeistret over dette bildet :scared:

Selve utsnittet er fint, med kjernen -eller hva det heter- plassert slik som nå ser bra ut. Fargene er fine.

men jeg syns det blir alt for uklart (ISO 250 , f/11, hvorfor det?)

 

Ville tro at f/2.8 bør være nydelig her med ISO 100..

 

Men jeg er ikke noe særlig bevandret i macrofoto, bare hadde håpet på mer skarphet.

Lenke til kommentar
Mnja... Ikke veldig begeistret over dette bildet :scared:

Selve utsnittet er fint, med kjernen -eller hva det heter- plassert slik som nå ser bra ut. Fargene er fine.

men jeg syns det blir alt for uklart (ISO 250 , f/11, hvorfor det?)

 

Ville tro at f/2.8 bør være nydelig her med ISO 100..

 

Men jeg er ikke noe særlig bevandret i macrofoto, bare hadde håpet på mer skarphet.

 

Litt negativ kritikk også, jo. :-) Ikke verst.

 

F/11 fordi med med lavere blenderåpning, blir nesten ingenting i bildet særlig klart. Er helt villt hvor lite som blir skarpt på f/2,8 på et makro-objektiv. Ang ISO 250 så husker jeg ikke. Det var vel balanse mellom å klare å holde kameraet helt stille på stativet, og lyset.

 

Ang skarphet, så er bildet nesten 100% croppa. Man kan kanskje forvente bittelitt mer skarphet, men ikke utrolig mye mer, selv med fastoptikk.

Lenke til kommentar

Her virker det som du har fotografert i fullt dagslys og bildet bærer preg av det, periferien av blomsten er nesten utvisket pga lyset. Midtre delene syns jeg virker rimeig skarpt, men fargene er etter min smak litt for overmettet.

 

 

 

Mnja... Ikke veldig begeistret over dette bildet :scared:

Selve utsnittet er fint, med kjernen -eller hva det heter- plassert slik som nå ser bra ut. Fargene er fine.

men jeg syns det blir alt for uklart (ISO 250 , f/11, hvorfor det?)

 

Ville tro at f/2.8 bør være nydelig her med ISO 100..

 

Men jeg er ikke noe særlig bevandret i macrofoto, bare hadde håpet på mer skarphet.

 

Makro med f/2.8 vil gi en ekstrem liten dybdeskarphet slik at det meste vil være ute av fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...