Scotty Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 varaderoen er vel en nedplombert 250?altså mindre silynder osv Feil. Er endel som tror dette. Lett-MC er begrenset til 125 ccm, og om det skulle være en 250 så vil det ikke være lovlig som lettsykkel. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Stemmer. Har man førerkort for klasse A (tung sykkel) derimot, men man er ikke over 21 og har ikke hatt den i minst 2 år, da har man bare lov å kjøre mellomtung sykkel (opp til 34hk) men ubegrenset med kubikk. Da kunne man ha kjørt en nedplombert 1000-kubikker f.eks. Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 varaderoen er vel en nedplombert 250?altså mindre silynder osv Tror det er 2 125 kubikks sylindere, og at den ene ikke funker. Er ikke sikker. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det er to sylindre på 62.5ccm. Om jeg husker rett så passer 250ccm V-twin-motoren til Honda rett inn i rammen slik det gjør på shadow. Selv lukter jeg på Kawasaki 250R, må spare litt ekstra, evt. se på bruktmarkedet. V-twin gir fin lyd, selv uten spesielt til volum. Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 hvorfor ikke heller en rs250? bedre med rs125 eller mito enn den slappe kawa greia scotty: sikker på at det ikke er en 250 som har fått mindre silyndere så den får 125cc? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 2takt er uaktuelt på grunn av lyd, forbruk og vedlikeholdskostnader. 33 hest er jo mer enn nok om man holder seg til fortsgrensene. Kostnadene ved en større sykkel er så store at det har jeg ikke råd til, og tipper da at en 250 kubikker vil være nok lenge framover i forhold til en kjip 125. Innen jeg har kjørt opp og fått råd til sykkel så er jeg jo gammel nok til større sykler også, men spørsmålet er om jeg trenger det for å ha det gøy. Andie93; da hadde man ikke fått vtwin-lyden, og det hører man godt at den har. Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 en kawasaki ninja 250r er kjipere enn en rs125 eller cagiva mito myyyye bedre og kjøpe en rs250, de er også billigere en den ninjaen og er v-twin motor, 2 takt da, så fløtter seg iallefall Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Lovlig så begrenser A1 lappen til 15hk ja, men kjøretøyet sin effekt begrenses til det som er oppgitt av vognkortet. Men det er jo orginalt. De fleste som har lettsykkel trimmer gjerne, da sjansen for å bli tatt er mye mindre enn med moped. HK begrensingen er fjernet, slik er regelen: Du kan kjøre med en sylinder på maksimalt 125cc, men maks effekt på 11,5 kW målt på bakhjulet. 11,5 kW er omtrent effekten av 14-15 HK. For veldig lette og spreke sykler, (f. eks. supermotard?) kan det være egne bestemmelser på effekten. Det beregnes utifra ett forhold mellom vekt og effekt. Kanskje du kun har lov til å kjøre med 9 kW eller noe, skjekk den respektive modellen for info om dette. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Du skriver at 15hk ikke gjelder lenger, men du sier fortsatt at det ikke er mer enn 14-15hk? Du motsier deg selv? Ellers skriv gjerne kilde på at det ikke er 15hk lenger på A1 lappen, for jeg stoler mer på vegvesen.no enn det èn person skriver. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreroppl...ykkel+(A1%2C+A) - Der står det max 11kw. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) kW eller hk - to måter å måle akkurat det samme; så det er fremdeles en hk-begrensning, den er bare oppgitt i en mer moderne måleenhet. Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk Dog, det spørs jo hva slags hestekrefter man benytter seg av; selvfølgelig er ikke definisjonen av hestekrefter den samme overalt. Endret 5. september 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) For veldig lette og spreke sykler, (f. eks. supermotard?) kan det være egne bestemmelser på effekten. Det beregnes utifra ett forhold mellom vekt og effekt. Kanskje du kun har lov til å kjøre med 9 kW eller noe, skjekk den respektive modellen for info om dette. Dette er ikke pga vekten på lett mc. Der kan de være så lett eller tunge de vil uten at det har noen betydning. Grunnen er som regel støy eller forurensning, som gjør at de må redusere effekten for å komme under et gitt støykrav. Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk Dog, det spørs jo hva slags hestekrefter man benytter seg av; selvfølgelig er ikke definisjonen av hestekrefter den samme overalt. Dette er vel ikke så selvfølgelig for de fleste. Når bilprodusenter oppgir hk blir det jo feil om de oppgir med forskjellige måleenheter. Det blir som tomme, fot, alen etc før i tiden. Jeg synes egentlig at vi kunne lagt hk-enheten på hyllen sammen med alen og andre utgåtteIfølge måleenheter. KW er en bedre måleenhet sånn sett, og det er bra at lovverket, og etterhvert mange bilprodusenter, heller benytter kW. Det gamle fysikkheftet mitt sier at 1 hk=735W; 11,5 kW=15,646 hk Det nye sier: 1 hk (hestekraft, metrisk) = 735,50 W 1 hp (hestekraft, UK og US) = 745,70 W /off-topic Endret 6. september 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 kW eller hk - to måter å måle akkurat det samme; så det er fremdeles en hk-begrensning, den er bare oppgitt i en mer moderne måleenhet. Ifølge google: 11,5 kilowatt = 15,421754 hk Er det meg du refererer til? Isåfall så tror jeg ikke du trenger å nevne at KW eller hk er måleenheter. Ellers er det ikke noe poeng å skrive hva 11,5KW er, da det er 11kW som gjelder, og det er altså 15hk. Så dermed er det ikke noen endring som har blitt gjort på begrensningen på A1 lappen. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Hei! Jeg er selv på utkikk etter en lett MC, og ønsker innspill. Er på jakt etter en billig sykkel, bruker lite bensin, lav forsikring og lett å kjøre. Er på jakt etter en racing sykkel og gjerne 4 takt da jeg har hørt at det er mindre vedlikehold på disse. Hadde satt pris på svar! Endret 7. september 2009 av FVL Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Har aldri prøvd den selv, men kanskje du kan ta en titt på Honda CBR? Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg skal ha en Honda CBR 125R 09-modell En kamerat av meg har den og sier den er en drøm å kjøre, samme sier faren som har lang erfaring med MC. Bruker veldig lite bensin, nåla hadde knapt rørt på seg etter 8 mil Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Cbr ser jo ut som en tråsykkel da Er så spinkel Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Du skriver at 15hk ikke gjelder lenger, men du sier fortsatt at det ikke er mer enn 14-15hk? Du motsier deg selv? Ellers skriv gjerne kilde på at det ikke er 15hk lenger på A1 lappen, for jeg stoler mer på vegvesen.no enn det èn person skriver. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreroppl...ykkel+(A1%2C+A) - Der står det max 11kw. På TFG fikk vi utdelt hefter fra Biltilsynet, der det sto. Det betyr at, teknisk sett er hk begrensningen fjernet, i den forstand at effekten måles i kW. 11 kW som gir tilnærmet 14-15 hester, noe som er nærmere spesifisert i tidl. innlegg. -------- CBR'en er en liten sprek sykkel Det er heller ikke meningen at en lett sykkel skal gi assosiasjoner til Goldwing heller da Dessuten holder sykkelen god kvalitet, svært god garanti (++) og pris. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hva ville dere valgt mellom CBR'en, en Aprilia RS 125, en Cagiva Mito 125 og en Derbi GPR 125? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Min mening: Honda CBR -> Veldig tynn sykkel, ser ut som en moped forfra og bakfra. 4 takt, den går dårlig med andre ord. Aprilia RS -> Fin sykkel, eget forum osv. Men etter å ha prøvd endel RS så ville jeg ikke valgt den. Det føles ut som at man må strekke seg mye lenger for å kunne hente mer effekt, når man kjører sykkelen. Og sykkelen har svært svært dårlig bånndrag sammenlignet med andre sykler. Cagiva Mito -> Ville valgt den, uten tvil overhodet. Gassresponsen er utrolig god, den drar veldig godt i hele registeret, er presis og utrolig lettkjørt. Ser bra ut, god deletilgang osv. Derbi GPR -> Ville ikke valgt den, grunnet et stygt utseende. Ellers dårligere deletilgang, og gir litt billig følelse av hele sykkelen, og spesielt når man kjører. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Man må også se på prisen, det er faktisk 20000 kroner som skiller noen av syklene her. Skal jo heller ikke kjøre race. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå