Gå til innhold

Kan jeg kaste kvitteringene mine?

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om at kvitteringer ofte taper seg i leselighet og blir av og til ulesbar før 5 år er gått.

Derfor tok jeg å fotograferte alle kvitteringene og gjør dette kontinuerlig etter kjøp av nye varer som er verdt å tenke på garanti.

Som amatørfotograf er jeg veldig forsiktig med filene mine som jeg legger lokalt på min datamaskin i tillegg til 2 eksterne disker som er kjøpt inn kun for backup, har da til sammen lagret filene 3 steder.

Vegrer meg likevel for å kaste kvitteringene av en eller annen grunn til tross for at all logikk tilsier at butikkene ikke kan nekte garanti/reklamasjon fordi jeg ikke har kvitteringen i papirformat.

Noen synspunkter, kan jeg kaste/brenne alle kvitteringer?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikek bare pakke de inn i sånn hard plastikk greie, to ark du limer sammen og opretter en vakum pakket ark som holder seg :p

Hehe, spørsmålet er jo egentlig om de holder seg med slik plastikkgreie også. Tipper det er laminering du tenker på men de blir jo uansett utsatt for sollys.

Lenke til kommentar

Veit ikke om det er laminering er sikkert det, akuratt sånn du foreksempel kan ha på vitnemålet lism. Likt ark, bare med sånn dritt utapå. Så er det bare og legge det inn i den mørkaste luft tette safen du kan skaffe deg så er det null eksponering for anything på hvertfall 20 år :p

Har lagt igjen gamle viktige garanti gyldige lapper i tidligere lommbøker og kommi herrens mange år etterpå og fortsatt kunne lese på de :O

I værste fall så er hvertfall lappen gjenværende :p

Uten noe på da....

Lenke til kommentar
I værste fall så er hvertfall lappen gjenværende :p

Uten noe på da....

Hehe, det er nettopp det jeg har sikret meg mot...

Edit: Gidder ikke tenke så mye på hvor jeg skal lagre kvitteringene best mulig, uanset hjelper det nok ikke med plast.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Jeg ville tro det, har gjort det med noen av de viktigste papirene mine og som også ligger i en safe og de er hverken dårlig skrift på eller gule :p
kopi av kvitteringen?

du skal vel egentlig bare kunne sannsynliggjøre kjøpet. Så ett bilde av kvitteringen burde i teorien være nok ja.

Høres fint ut.... da har de nok snart sett sine siste dager :thumbup:

Lenke til kommentar
L

Derfor tok jeg å fotograferte alle kvitteringene og gjør dette kontinuerlig etter kjøp av nye varer som er verdt å tenke på garanti.

Som amatørfotograf er jeg veldig forsiktig med filene mine som jeg legger lokalt på min datamaskin i tillegg til 2 eksterne disker som er kjøpt inn kun for backup, har da til sammen lagret filene 3 steder.

Vegrer meg likevel for å kaste kvitteringene av en eller annen grunn til tross for at all logikk tilsier at butikkene ikke kan nekte garanti/reklamasjon fordi jeg ikke har kvitteringen i papirformat.

Noen synspunkter, kan jeg kaste/brenne alle kvitteringer?

Jeg scanner mine kvitteringer, men har også originalene i arkiv i kjelleren. Sortert på år, og så kan jeg kaste det som er mer enn 5 år gammelt.

Lenke til kommentar
Kan du ikek bare pakke de inn i sånn hard plastikk greie, to ark du limer sammen og opretter en vakum pakket ark som holder seg :p

Bare for å påpeke det. Laminering av kvitteringer høres ut som en forferdelig dårlig ide. Laminering foregår hovedsaklig ved hjelp av varme og kvitteringer blir som oftes skrevet ut ved hjelp av en termoskriver(varme). Resultatet vil da ofte være en svart papirlapp som er laminert. Praktisk :)

Lenke til kommentar
Er ikke sikkert det er laminering jeg mente en gang, veit ta faen hva det heter :p

Det jeg tenker på er ikke så komplisert som det du nå skrev hvertfall :p

Enten er det laminering, ellers så tenker du på glansbildebok.

Neida, fra spøk til alvor, finnes en type "kald" laminering som fungerer som 2 A4 plastikkark med teip på begge sider. Disse gjør ikke kviteringer svarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...