Gå til innhold

Ebay kjemper for fri netthandel

Anbefalte innlegg

Som sagt: Det er den vridde konkurransen som er skyld i dette, ikke momsen. Momsen burde vært lik for alle varer i et fritt og fungerende marked.

Men hva mener du momsfritaket på bøker skader egentlig? Det er nå enn slik at leseferdigheter er et svært viktig verktøy, ikke minst siden ved å utvikle leseferdighetene utvikler man også skriveferdighetene. Og språket vårt er, sammen med hendene våre, de kraftigste verktøy vi har tilgang til her i livet. Og så lenge momsfritak er gjør tilgangen til bøker bedre, ser jeg ærlig talt ikke noe feil i det.

Og hva så om det er litt skeivheter. Er det så feil at bøker skal ha et fortrinn i konkuransen med TV, PC-spill, og lignende?

Og det leder til: Mener du at særavgiftene på tobakk og alkohol bør fjernes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg skjønner at det er en hel rekke edle motiver for momsfritaket på bøker, men det skaper unødvendige konkurransefortrinn for en bestemt varegruppe fremfor andre varegrupper. Jeg er enig i de edle motivene, men mener det er feil å prøve å motvirke det ved å justere momsen for hver varegruppe.

Jeg synes også det blir for søkt å sette opp bøker mot PC-spill som om de er to motstykker og "moralen" bør prøve å skyve folks interesser over fra det ene til det andre. Folk bør få velge fritt, uten statlig skyvekraft på momsen. Bare for å vise hvor subjektiv sammenligningen din er så kan jeg heller sette opp mot hverandre bøker vs blader og nettmagasiner. Hvorfor skal f.eks en hypotetisk Hardware.no-avis få momsfritak mens en hypotetisk Hardware.no PDF på nettet ikke får det? Evt. VG papir vs VG eavis.

Angående særavgiftene på tobakk og alkohol. Et helt fritt og rettferdig marked hadde ikke hatt slike særavgifter. Men jeg tror ikke befolkningen eller staten er klar for en sånn avgiftsfjerning med det første. Ei heller alt på en gang. Men jeg ønsker ikke at særavgiftene skal være der fortsatt om f.eks 30 år.

Men du vil sikkert finne det interessant at jeg mener momsen bør være flat uansett varegruppe og selgers adresse. Hvis man først skal ha statlig påvirkning på prisene så bør det gjøres på andre måter en via moms. Akkurat som med tobakk og alkohol. Momsen på de varene er 25% som på det meste annet. Resten av avgiftene er ikke moms men spesialavgifter. Hadde man kalt de for moms og satt momsen til f.eks 100% på de varene så hadde den metoden kamuflert statens inntekter pga særavgiftene. På den andre siden får f.eks avisforlagene store kamuflerte subsidier gjennom momsfritak. Kostnaden av subsidiene står ingen plasser i statsbudsjettet og praktisk talt ingen vet hvor mye penger avisene får fra staten på denne måten. Vil staten gi subsidier så bør det være så åpent at folk lett kan skaffe seg innsyn i det og at finansdepartementet også skal være mer klar over kostnaden. Det kan de f.eks gjøre ved å ha 25% moms + en egen avissubsidie. Da dukker tallene fram fra kamuflasjen.

De markedsvridende tiltakene blir synlige.

Men når det er sagt så er jeg generelt i mot permanente subsidier av privat næringsliv. (Kortsiktige subsidier mener jeg er ok dersom det vil gi samfunnsøkonomisk gevinst å beholde kompetanse og arbeidsplasser gjennom en hard periode.)

Lenke til kommentar
Det ville betydd en katastrofe for norsk næringsliv og i andre rekke norske arbeidsplasser.

Kanskje et lite hint om at Norge er utrolig overpriset på alt mulig?

Hvis folka setter ned prisene, så vil jo færre handle fra utlandet...

Norge skjønner ingenting..

Ta f.eks. en S-ata kabel.

DealExtreme: 8,50 kr

Norge: 40 kr.

..........

Lenke til kommentar
Kanskje et lite hint om at Norge er utrolig overpriset på alt mulig?

Hvis folka setter ned prisene, så vil jo færre handle fra utlandet...

Overprising er en ting. Forskjellsbehandling med moms er noe annet. Se for deg to identiske nettbutikker. En på hver side av Svinesundbrua. Begge har direkteimport. Begge kjøper vare X for 100 NOK fra en produsent. Begge butikkene har 10% avanse og begge selger til kunder i Norge. Butikken som ligger på norsk side kan selge varen for 110 NOK + 25% moms = 127,5 NOK. Butikken på svensk side kan selge varen for 110 NOK + 0% moms = 110 NOK.

Hvor tror du nordmenn kommer til å handle?

Hvis du hadde eid nettbutikken på den norske siden, ville du ha vurdert å flytte arbeidsplassene ut av landet?

Hvordan mener du det vil være rettferdig for utenlandske vs innenlandske butikker?

Hvordan mener du at ennå mer slik forskjellsbehandling kan gi likere priser mellom innland og utland?

Synes du det er riktig at de som handler fra den svenske nettbutikken skal premieres med å slippe å bidra til det norske fellesskapet? (Helsevesen, utdanning, veinett etc)

Her snakker vi om noen få undre meter forskjell i lokasjon og 25% prisforskjell som direkte resultat av det og fritaksspolitikken.

Rent hypotetisk så kan man jo se for seg at mva-fritaket utvides fra å gjelde bare varer under 200kr fra utlandet til å gjelde varer under 200kr solgt fra Norge også. Da hadde vi fått likebehandling og rettferdighet mellom innenlandske og utenlandske nettbutikker. Hva synes dere om det forslaget? Eller ennå bedre at grensa heves til 1000 eller 10 000 kr for varer fra både inn og utland..

Lenke til kommentar
Jeg synes også det blir for søkt å sette opp bøker mot PC-spill som om de er to motstykker og "moralen" bør prøve å skyve folks interesser over fra det ene til det andre. Folk bør få velge fritt, uten statlig skyvekraft på momsen. Bare for å vise hvor subjektiv sammenligningen din er så kan jeg heller sette opp mot hverandre bøker vs blader og nettmagasiner. Hvorfor skal f.eks en hypotetisk Hardware.no-avis få momsfritak mens en hypotetisk Hardware.no PDF på nettet ikke får det? Evt. VG papir vs VG eavis.

Din sammenligning blir grunndig feil. Når man setter bøker opp mot andre underholdningstiltak, så er det en samfunnsnyttig interesse inne i bildet. Staten Norge har helt klart en fordel av at flest mulig mennesker har best mulig lese og skrive-ferdigheter. Staten Norge har ikke noen spesiell fordel av at folk er dyktige i PC-spill.

bøker vs blader og nettmagasiner derimot gir ingen mening i en slik sammenheng.

F. eks. har staten Norge helt klart en fordel av at mest mulig mennesker er interesert i trening og idrett, derimot har de ingen spesiell fordel av at folk er interessert i brettspill.

***resten***

Jeg mener du tar grundig feil her. Særavgifter gjør ikke ting transparent. Tvert i mot er det særavgifter som kamuflerer ting. Kjøper du en vare i butikken er det klart og tydelig spesifisert på kvitteringen hva du betaler til butikken og hva du betaler til staten i moms. Særavgiftene ser du ikke i det hele tatt.

Er bare å gå på kiosken og kjøpe en pakke røyk og ta vare på kvitteringen så ser du det. Er det momsen eller særavgiftene som er kamuflert tro?

Overprising er en ting. Forskjellsbehandling med moms er noe annet. Se for deg to identiske nettbutikker. En på hver side av Svinesundbrua. Begge har direkteimport. Begge kjøper vare X for 100 NOK fra en produsent. Begge butikkene har 10% avanse og begge selger til kunder i Norge. Butikken som ligger på norsk side kan selge varen for 110 NOK + 25% moms = 127,5 NOK. Butikken på svensk side kan selge varen for 110 NOK + 0% moms = 110 NOK.

Det regnestykket er direkte villedende og grovt feil. Butikken i Sverige tar også 25% moms. Forskjellen er bare hvilken stat momsen går til.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg mer på det store bildet.

- Hvor mye fikk staten inn av tobakksavgifter i fjor?

- Hvor mye subsidier i form av mva-fritak betalte staten til avisene i fjor?

Som sagt: Jeg ser de edle motivene med å få flere til å lese. Jeg er helt enig i motivene, men uenig i at 0% moms bør være virkemidlet.

Når det gjelder idrett så mener jeg fotball har fått en alt for stor kakebit. Og hvorfor skal pengene komme direkte fra Norges eneste (lovlige) gamblingselskap? Og hvorfor er det monopol på gambling i Norge? Og hvorfor har staten gitt "seg selv" tillatelse til å drive denne virksomheten, men ingen andre? Hvor ble det av likebehandlingen her? Ok, dette bærer helt OT av sted, men jeg vil bare si at det er mye rart i det norske politiske landskap som utlendinger vil klø seg grundig i hodet over. Evt. nordmenn som klarer å se forbi det systemet de er oppvokst med og stiller spørsmål ved ting andre ikke har tenkt gjennom.

Det ser ikke ut som vi noen gang vil bli enige om momsfritaket på bøker så jeg tror jeg vil avslutte den delen av debatten for min del.

Lenke til kommentar
Det regnestykket er direkte villedende og grovt feil. Butikken i Sverige tar også 25% moms. Forskjellen er bare hvilken stat momsen går til.

Nei, det stemmer ikke. Man betaler ikke svensk moms for varer som selges til Norge.

Dinside Økonomi: Ikke betal moms to ganger

Spørsmål: Kan en kreve "alle" varer en kjøper i utlandet uten mva, eller gjelder dette kun enkeltvarer som koster over 5.000?

Svar: Du skal ikke betale utenlandsk moms på varer du innfører fra utlandet og inn til Norge - uansett hvor mye varen koster. Merk deg imidlertid at det kan hende at du må betale den først, for å få den refundert senere - avhengig av måten du innfører varen inn til Norge - se svarene på spørsmålet nedenfor.

Nettbutikker som selger til Norge trekker alltid automatisk fra landets moms. Eventuell norsk moms legges til ved tollbehandling. (Dvs. med unntak av varer under 200kr, bøker, aviser etc.)

Dermed betaler man bare moms én gang. Eksemplet mitt er altså helt i orden.

Lenke til kommentar

Vi er enig i målet men ikke virkemiddel. Kan vi ikke si det sånn? Jeg liker moms og du liker særavgifter for å si det veldig banalt? Uansett. Det var en interesant debatt for min del, fikk mye ut av den og det er jeg takknemlig for.

(Er forøvrig helt enig med deg om det med fotball og norsk tipping)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Nei, det stemmer ikke. Man betaler ikke svensk moms for varer som selges til Norge.

Dinside Økonomi: Ikke betal moms to ganger

Spørsmål: Kan en kreve "alle" varer en kjøper i utlandet uten mva, eller gjelder dette kun enkeltvarer som koster over 5.000?

Svar: Du skal ikke betale utenlandsk moms på varer du innfører fra utlandet og inn til Norge - uansett hvor mye varen koster. Merk deg imidlertid at det kan hende at du må betale den først, for å få den refundert senere - avhengig av måten du innfører varen inn til Norge - se svarene på spørsmålet nedenfor.

Nettbutikker som selger til Norge trekker alltid automatisk fra landets moms.

I teorien er det slik at man ikke skal betale svensk moms ja, men i praksis er det ikke slik. Måten å unngå svensk moms er nemlig å betale svensk moms, kjøre på rødt, stå i kø, fortolle varen (selv om den er under momsgrensa), sende kopi av fortollingsdokumentene til den svenske stat som så tilbakebetaler momsen til deg. Ingen gjør det for en vare til 110 kroner, og svært få gjør det for dyrere varer. Enkelte gjør det for varer rett under innførselgrensen på 6000, men det er snarere unntaket enn regelen.

Så det er stor forskjell på teori og prakis her. Og når man tross alt diskuterer noe slik som moms blir det feil å legge teorien til grunn og forkaste praksisen.

Forøvrig har jeg vært borti en rekke utenlandske nettbutikker som gjerne fjerner momsen for deg, men som tar et gebyr tilsvarende momsen for å gjøre det....

Lenke til kommentar

At man må kjøre på rødt, stå i kø, utføre en masse papirarbeid osv på svenske nettbutikker er nytt for meg. :p

For det er vel nettbutikker (og postordre) vi prater om her.

At utenlandske nettbutikker tar et gebyr for å fjerne momsen har jeg aldri vært borti. I hvert fall ikke fra Sverige, Danmark, USA og GB.

Dealextreme (Hong Kong) er nok en helt annen sak.

Lenke til kommentar
At utenlandske nettbutikker tar et gebyr for å fjerne momsen har jeg aldri vært borti. I hvert fall ikke fra Sverige, Danmark, USA og GB.

Dealextreme (Hong Kong) er nok en helt annen sak.

Hva Dealextreme gjør vet ikke jeg. Men tre ulike nettbutikken i UK jeg har handlet fra tok et gebyr tilsvarende VAT for å fjerne VAT. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...